הרקטה שצפויה להתנגש בירח ב-4 במרץ אינה ככל הנראה רקטת פלקון 9 של SpaceX שיצאה השליטה, כפי שפורסם בחודש שעבר. ביל גריי, שכותב תוכנות העוקבות אחר עצמים בחלל, מעריך עתה כי מדובר ברקטה סינית, ששיגרה משימה לירח ב-2014.
1 צפייה בגלריה
ירח מלא באשקלון
ירח מלא באשקלון
אנחנו לא נראה את ההתנגשות
(צילום: רויטרס)
האסטרונום ביל גריי הודה כי ככל הנראה הוא טעה בחישובים בחודש שעבר ולא מדובר ברקטה ישנה של SpaceX, ששוגרה ב-12 בפברואר 2015, כחלק ממשימה לשלוח לחלל טלסקופ ולוויין מזג האוויר של מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי בארצות הברית.
לפי החישובים החדשים של גריי, בתחילת החודש הבא צפויה להתנגש בירח חלק מרקטה Long March 3C של סוכנות החלל הסינית, ששיגרה את המקפת צ'אנג-אה 5 T1 לירח באוקטובר 2014. על פי אתר Space.com, גריי תיקן את הערכה שלו לאחר שיקבל מידע מעובד בסוכנות החלל האמריקנית ומאסטרונומים נוספים ברחבי העולם, העוקבים אחרי עצמים בחלל.
גריי, שכותב תוכנות העוקבות אחר עצמים בחלל, הסביר את מקור הטעות. "לשלב השני של פלקון 9 הייתה הבהירות שהיינו מצפים לה, והרקטה הופיעה בזמן הצפוי ונעה במסלול סביר", אמר גריי. אך ציין שהראיות שהובילו אותו למסקנה היו "נסיבתיות" ולא חותכות לחלוטין.


לאחר חישובים חדשים הוא מצא כי ככל הנראה מדובר ברקטה הסינית. "הדברים עדיין אינם חד משמעיים ומבוססים על הפעלת המסלול החזוי שלה לאורך זמן", הוא אמר. לדבריו, האסטרופיזיקאי ג'ונתן מקדואל מאוניברסיטת הרווארד שלח לו נתונים המחזקים את ההשערה החדשה. "במובן מסוים, זו נשארת ראיה 'נסיבתית'. אבל הייתי רואה בזה ראיה משכנעת למדי", סיכם גריי.
על פי ההערכות, הרקטה תפגע ב-4 במרץ בצד הרחוק של הירח, ליד קו המשווה שלו. היא צפויה להתנגש בירח במהירות של 2.58 ק"מ לשנייה – 9,288 קילומטר לשעה. גריי אמר כי אינו מכיר מקרה דומה לזה של פגיעה לא מכוונת של פסולת חלל בירח.
שינויים קלים בשעת ובמקום הפגיעה עשויים להתרחש, בין היתר בגלל שאור השמש יכול להסיט מעט את הרקטה. "אבל ההשפעות הלא ידועות מאוד קטנות", הבהיר גריי, שציין כי לא ניתן יהיה לראות את ההתנגשות מכדור הארץ.
מקדואל העריך גם הוא בחודש שעבר כי הפגיעה תתרחש ב-4 במרץ, אבל אמר כי "זה לא סיפור גדול". גם אחרים ציינו כי ההתנגשות לא תביא כנראה לתרומה מדעית כלשהי - וגם הירח לא ייפגע ממנה.