המכשול של צה"ל במדבר יהודה מוקם, תוך פגיעה נרחבת וקשה בסביבה, אבל כל מי שרוצה לעבור אותו - יכול. כך גילו אנשי עמותת "רגבים" שהצליחו לפלס את דרכים משטחי יהודה ושומרון לשטח ישראל ללא הפרעה.


משה שמואלי, רכז איו"ש בעמותת "רגבים", אמר כי אמנם יש קצת יותר מקילומטר שעדיין לא הושלם, אבל כל מי שיבקש לעבור לשטח ישראל, יכול לעשות זאת. "ברוב הקטעים המכשול עובר בשטח ישראל. הפגיעה בשטח היא עצומה. המרחב הזה הוא מסדרון אקולוגי מהר חברון לבקעת ערד והמכשול חוצה אותו, ומונע מחיות הבר שחיים שם לעבור. יש פגיעה בנחלים במקום. בשטח יש זנים נדירים בסכנת הכחדה, והמכשול מעצים את הפגיעה בהם. ענן אבק עצום מיתמר באזור העבודות והשטח פצוע".
על כך שאנשי העמותה הצליחו לעבור את המכשול ללא הפרעה, הוא אמר: "הלכנו לבדוק האם באמת יש אפשרות לחצות את המכשול. נסענו מזרחה לכיוון ערד, ובנסיעה פשוט נסענו בלי שאיש יעצור אותנו לאור יום בשעה 10:00 בבוקר. עברנו את כל המכשול. היו כמה פלוגות חיילים שהיו אמורים לעצור אותנו. אבל לא. בעצם, בונים פה מכשול לא אפקטיבי". שמואלי ציין כי בצד המזרחי והמערבי ניתן עדיין לעבור. את המכשול עצמו לא ניתן לחצות ברכב, אך כאמור ניתן לעקוף אותו.
2 צפייה בגלריה
כלים כבדים מקימים את המכשול
כלים כבדים מקימים את המכשול
כלים כבדים מקימים את המכשול
(צילום: דובר צה"ל)
"המכשול ההנדסי במדבר יהודה מזכיר את תעלת בלאומילך של אפרים קישון", אומר אברהם בנימין, מנהל אגף מדיניות ומחקר ברגבים. "פרוייקט חפירה יקר וחסר תועלת שכל המערכת מתגייסת לגבות ואיש לא מעז לצעוק שיש כאן אבסורד. ממשלת ישראל חייבת להתעורר ולעצור את המחדל שלא רק שפוצע את הנוף המדברי ופוגע במרחב האקולוגי, הוא אינו יעיל בטחונית אלא להפך- משדר רפיסות וחוסר יכולת לשלוט בשטח".
אנשי בית ספר שדה כפר עציון ביקשו גם הם לעצור את העבודות. "מדובר בבכיה לדורות", אמרו.
2 צפייה בגלריה
בבית ספר שדה כפר עציון קוראים לעצור את העבודות
בבית ספר שדה כפר עציון קוראים לעצור את העבודות
העבודות בחודש יולי
(צילום: דובר צה"ל)
מדובר צה״ל נמסר בתגובה: "המכשול ההנדסי שנבנה עד כה בקו התפר לא מאפשר מעבר של רכבים. בניית המכשול ההנדסי במרחב יהודה החלה בחודש אפריל והוא נמצא בתהליכי בנייה. עד כה המכשול הוכח כאפקטיבי ובשבוע האחרון עבר במרחב מדבר יהודה רכב מסתנן אחד בלבד, אל מול מאות רכבים שעברו בצורה בלתי חוקית והיוו סיכון ביטחוני לפני התחלת בניית המכשול. ההגנה במרחב מדבר יהודה מבוססת על מספר מרכיבים בינהם מכשול הנדסי, הצבת כוחות תגבור ואיסוף מודיעין". דובר צה"ל פיקוד מרכז ציין כי שני המחבלים הפלסטינים שביצעו את הפיגוע הקשה בשרונה ב-2016, הגיעו דרך תוואי השטח הזה.