אתם צוללים מתחת למים, והכול שקט? מסתבר זה רק נדמה לכם. חוקרים מצאו כי יש אזורים שלמים במים שרועשים באופן מפתיע. שוניות למשל. אך רוב ה"אשמים" – הם הדגים. מחקר חדש מגלה כי דגים מתקשרים באמצעות "שיח", כלומר קולות.
מדענים כבר מכירים את התופעה, אבל היא תמיד נתפסה כמוזרה ונדירה. תגליות אחרונות הוכיחו שדגים מדברים, אפילו בכמה קולות, כמו מקהלות, בדיוק כמו ציפורים.
"נטו להתעלם מהם", אומרים חוקרים באוניברסיטת קורנל, "חוקרים התמקדו בעיקר בלווייתנים ודולפינים". אבל הנה - לא רק הם משמיעים קולות.
3 צפייה בגלריה
דגים
דגים
דגים
(צילום: shutterstock)
גם לדגים יש קולות, חלקם יותר פטפטנים מאחרים, אבל החוקרים מעריכים כי יש מינים שמדברים כבר 155 מיליון שנה. ועל מה הם מדברים? מה הם מנסים לומר? כנראה על מזון, אזהרות מפני סכנה, התרחשויות חברתיות, ויכוחים וכן, גם על מין.
ועכשיו, אוהבים לבלות קצת בטבע? ייתכן שיש לשאלה הזאת תשובה מדעית. חוקרים בדקו ומצאו את הקשר שלנו, בני האדם, לטבע מסביבנו.
ביולוג אמריקני קרא לזה ב-1986 - ביופיליה, השערה לפיה יש לנו נטייה אנושית מולדת לחפש קשרים עם יצורים חיים והטבע. במחקר נבדקו יותר מ-1,100 זוגות תאומים כדי להבין עד כמה הקשר הזה תלוי ב-DNA שלנו.
ידוע, למשל, ששיטוט בפארק או על החוף, יכול להועיל לבריאות הנפשית והפיזית שלנו, אבל האם זה גנטי? מסתבר שתאומים זהים הרבה יותר דומים זה לזה בעוצמת הקשר שלהם לטבע מאשר תאומים לא זהים, וכי 46% מהקשרים האלה, ניתנים להסבר על ידי גורמים תורשתיים. שואלים את עצמכם למה? ובכן, החוקרים משערים כי זיקה חזקה לטבע הקנתה יתרון הישרדותי משמעותי בעבר, והגן החזק הזה נשאר עד היום.
3 צפייה בגלריה
מטיילים בישראל מסלול טיול אילוסטרציה
מטיילים בישראל מסלול טיול אילוסטרציה
ארכיון
(צילום: shutterstock)
למרות התפקיד הברור של הגנטיקה, תוצאות המחקר מראות שגורמים אחרים מעצבים בחוזקה את רוב הזיקה שלנו לטבע: חופשות בילדות, סיפורים של משפחה וחברים, חוויות חינוכיות או העובדה שגדלתם במושב, למשל. שאלו חדשות טובות – מכיוון שאלו תוצרים סביבתיים שנמצאים בשליטה שלנו.
ולסיום מבזק החדשות הטובות - סיפור מהאגדות. אדם שרצה למכור ציור חשב שמדובר בציור סתמי וישן, והעריך את שוויו ב-30 דולר, אלא שהרוכש בר המזל גילה, אחרי שקנה אותו לפני כמה שנים, שהוא פיסת היסטוריה מתקופת הרנסנס.
3 צפייה בגלריה
הציור ששווה המון
הציור ששווה המון
הציור ששווה המון
(צילום: Agnews Gallery)
הציור עבר בין מומחים בשלוש השנים האחרונות מסביב לעולם כדי לאמת את האותנטיות שלו סביב האמן שמאמינים שאייר אותו - אַלבּרֶכט דִירֶר מגרמניה, שהלך לעולמו ב-1528. כעת שוויו של האיור מוערך ביותר מ-10 מיליון דולר.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי