לפני יומיים צוין היום הראשון של האביב ובלילה שבין חמישי לשישי נעבור לשעון קיץ, אך מזג האוויר עדיין מזכיר את החורף עם שלג בחרמון ובכמה בהרי גבוהים נוספים בגליל העליון וברמת הגולן. ומה הסיבה לכך? מומחה אומר בוודאות כי זו תוצאה ישירה של התחממות כדור הארץ ומשבר האקלים, הגורמים לתופעות מזג אוויר קיצוניות בשנים האחרונות.


בריאיון לאולפן ynet התייחס מומחה האקלים, ד"ר עמיר גבעתי מאוניברסיטת תל אביב, לגל הקור הפוקד את ישראל בימים אלה: "מרץ הנוכחי הוא באמת חריג, במיוחד מבחינת הטמפרטורות וגם מבחינת רצף הימים הקרים. למעשה איפשהו החל מסוף פברואר ועד עכשיו כמעט ולא ראינו את השמש, למעט הבלחות פה ושם. אלו באמת טמפרטורות מאוד נמוכות. זה מאוד חריג. פורסם גם שזה חודש מרץ הכי קר במאה השנים האחרונות, תלוי איפה ותלוי פר זמן, אבל חד משמעית, מדובר במצב חריג ביותר ואנחנו אוטוטו באפריל".
אז מה הסיבות שבמקום האביב, מזג האוויר כעת הוא כמו של שיא החורף? ד"ר גבעתי הסביר: "קודם כל השנה החורף התחיל מאוד מאוחר, היו שריפות בסוף נובמבר, אז ככה אין ספק שהחורף השנה היה קצת מוזר. הוא התחיל מאוד מאוחר ומסתיים עכשיו מאוד מאוחר גם. למעשה יש פרדוקס, ככל שהעולם חם יותר - והוא מתחמם - יש מדי פעם אפיזודות של אוויר קר שמגיעות מהקוטב, וזה בדיוק מה שקורה עכשיו. פורסם שבקוטב הטמפרטורות הגיעו לשיא של כל הזמנים, חם מאוד עכשיו בקוטב, באופן יחסי. ולכן מפני שהקוטב חם יחסית והקרח מפשיר מוקדם והרוחות שבדרך כלל נעות לקוטב, משפיעות על המצב כאן".
2 צפייה בגלריה
שלג בהר מירון בחודש מרץ
שלג בהר מירון בחודש מרץ
שלג בהר מירון, הבוקר
(צילום: גיא זהרוני רשות הטבע והגנים)
2 צפייה בגלריה
שלג ברחוב יפו בירושלים
שלג ברחוב יפו בירושלים
פתיתי שלג בירושלים בשבוע שעבר
(צילום: יואב דודקביץ' )
ד"ר גבעתי הסביר כי מדובר בתוצאה של ההתחממות הגלובלית. "ככל שיהיה חם יותר - יהיה גם קר יותר", הוא אמר. "אמר את זה גם הנשיא טראמפ, הנשיא לשעבר, לפני כשנה וחצי היה גל קור מאוד דומה בטקסס ובארצות הברית והוא אמר הנה זו ההוכחה שאין התחממות גלובלית, והחוקרים אומרים שזה בדיוק ההוכחה לזה שיש שינויי באקלים. ההנחה היא שהפיזיקה מראה לנו שהמנגנון הזה של ההתחממות הגלובלית גורם לנו מדי פעם לגלי קור, אז המגמה ארוכת הטווח היא שהתחממות, אבל מדי פעם ובחלק מהמקומות יהיה גם קר. אני מניח שאם נעשה את הריאיון הזה בעוד חמש שנים נראה שרוב הפעמים חודש מרץ יהיה חם יותר ומדי פעם קר יותר".