לאחר 24 שעות של סריקות וחשש כי כתם נפט או שמן גדול עושה את דרכו לחופי ישראל - התברר כי מדובר בזיהוי מוטעה: מטוס סיור של צה"ל וכלי שיט, וכן ספינת "בת גלים" של המשרד להגנת הסביבה, שסרקו במהלך היום את אזור חופי ישראל לא מצאו עדויות לנפט, דלק או זיהום אחר. בשעות הערב (יום ד') הודיע המשרד להגנת הסביבה כי נשללה סופית האפשרות לזיהום נפט מול חופי ישראל.
אמש, סמוך לחצות, הודיע המשרד כי כתמים החשודים ככתמי נפט התגלו במהלך טיסת סיור של מערכת הביטחון, במרחק של כ-20 ק"מ מערבית מחופי נתניה עד ראשון לציון, זאת לאחר שלוויין זיהה כתמים חשודים. רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, אמר בתדרוך שנערך בצהריים כי בטיסת הסיור נראו פסים ממצלמה תרמית, שעוררו חשד כי מדובר בזיהום.

עמיר סיפר על דרכי החיפוש: "עד הצהריים היו מטוסי של מערכות הביטחון שזיהו פסים שחורים על ידי מצלמות תרמיות. בכל פעם שזוהה פס כזה, הפליגו ספינות לכיוון הגילוי - ולשמחתי הרבה - כל זיהוי של אותו פס שחור מחשיד נשלל בים".
הוא הוסיף כי במקרה של זיהום דלק ניתן להריח אותו מקילומטרים, אך הצוותים לא איתרו דבר. עמיר הזכיר כי מחר צפויה להתחיל סערה עם רוחות חזקות וגלים גבוהים. "אם יש דלק בים - הצפי שהוא יגיע לחוף. הסערה תעיף אותו לכיוון החוף. במקרה כזה, חופים בארץ יזדהמו מנתניה ועד חופי מועצת מטה אשר". בשעות הצהריים הוא לא שלל את האפשרות שהדלק שקע מעט ו"הסתתר", "זה לא שכיח, אבל אנחנו מביאים את זה בחשבון". בדבריו הוא התייחס לאסון הזפת בשנה שעבר: "הפקנו לקחים, ורואים את זה".
5 צפייה בגלריה
ספינת בת גלים, תצא לאזור שבו נצפה הכתם החשוד
ספינת בת גלים, תצא לאזור שבו נצפה הכתם החשוד
ספינת בת גלים, יצאה לאזור שבו נצפה הכתם החשוד
(צילום: המשרד להגנת הסביבה)
הוא הסביר מדוע יש קריאות שווא. "יש קריאות של זיהוי שבדיעבד מסתבר שזה לא זיהוי. מערכות החישה מרחוק והמערכות התרמיות - גם להם יש את המגבלות שלהם וגם להן יש קריאות מוטעות", אמר עמיר. הוא הסביר כי הזיהוי יכול להיות שינויים תרמיים בים וגם אצות או ביוב של ספינה, שהושלך על פי הנהלים. "אנחנו יכולים להגיד מה זה לא, אבל מה זה כן זה יותר מורכב".
הוא התייחס גם לריחות הנפט שהורגשו אמש באשקלון. הוא אמר כי המקור עדיין לא ידוע, אך המקור אינו קצא"א ואינו כתם נפט אפשרי. "אני לא יודע מה המקור", הוא אמר.
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה לאחר שהתברר כי אין כתם נפט המתקרב לחופי ישראל: "חדר המצב של המשרד להגנת הסביבה פועל מאז הלילה, כאשר הרמנו את הכוננות והכרזנו על אירוע לאומי בשל החשדות לשמן בים שהתגלו על ידי כלי טיס של מערכת הביטחון. לאורך כל היום ובסריקות אינטנסיביות בים, לא נמצאו עד כה כל ממצאים המעידים על זיהום שמן בים. ולכן החלטנו לסגור את האירוע. עם זאת, נמשיך לעמוד על המשמר, תוך בחינת תוצאות דיגומים והמקור לחשדות. אירוע 'זפת בסערה' שהתרחש לפני כשנה הראה לנו כמה חמורה יכולה להיות התוצאה של אירוע מהסוג הזה. זו הסיבה שאנו זהירים ונערכים לרע ביותר, ועם זאת מקווים לטוב ביותר".

הלוויין זיהה, הכוחות נכנסו לכוננות

בעקבות חשד להימצאות כתם שמן מול חופי ישראל, והגדרת האירוע כ-Tier-3 על ידי השרה זנדברג, פועלים מאמש אנשי המשרד ומערכת הביטחון וגופי הממשלה השונים לגילוי ולאיתור הכתמים החשודים מול חופי ישראל. האירוע מנוהל מחדר המצב שנפתח בחיפה. את האירוע מנהל רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה.
5 צפייה בגלריה
האזור שבו התגלה החשד לכתם נפט
האזור שבו התגלה החשד לכתם נפט
האזור שבו התגלה החשד לכתם נפט
(צילום: המשרד להגנת הסביבה )
5 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה בחדר המצב
השרה להגנת הסביבה בחדר המצב
השרה להגנת הסביבה בחדר המצב
(צילום: המשרד להגנת הסביבה )
בהערכת מצב שקיים המשרד להגנת הסביבה הבוקר הוחלט על היערכות מוגברת - שבינתיים בוטלה. המשרד הנחה את הרשויות החופיות, רשות הטבע והגנים, חברת החשמל, מתקני ההתפלה והחברות והמפעלים לאורך קו החוף, להפעיל את תוכנית החירום המקומיות (תח"מ), על פי התכנית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן (תלמ"ת) ולהיערך בהתאם.
בחיפושים השתתפה גם ספינה של עמותת "אקואושן" - "The Mediterranean Explorer". הספינה יצאה בתיאום ובהנחיית היחידה הימית במשרד להגנת הסביבה, ונמצאת בדרכה למקום שבו ייתכן שנמצא הכתם.
5 צפייה בגלריה
ספינת תגובה ראשונה, של עמותת  "אקואושן"  "The Mediterranean Explorer" יצאה לסריקות בים
ספינת תגובה ראשונה, של עמותת  "אקואושן"  "The Mediterranean Explorer" יצאה לסריקות בים
ספינת תגובה ראשונה, של עמותת "אקואושן" "The Mediterranean Explorer" יצאה לסריקות בים
(צילום: אקואושן)
5 צפייה בגלריה
הספינה של אקואושן מול חופי הרצליה
הספינה של אקואושן מול חופי הרצליה
הספינה של אקואושן מול חופי הרצליה
(צילום: אקואושן)
אתמול נערכה בדיקה מערבית לאשדוד, בעקבות הודעה שהתקבלה ב-17:50 ממערכת הניטור הלווייני EMSA האירופית על חשד לכתם שמן מול חופי ישראל, אך בבדיקה של המשרד להגנת הסביבה באמצעות כלי טיס, שנמשכה כשלוש שעות, לא נמצא דבר.
EMSA, שזיהה את כתמי הנפט, הוא ארגון אירופי שעושה שימוש בהדמאות לוויין בתחום הרדאר לאיתור דליפות (שמקורן כולל תאונות, דליפות מכוונות, וכן נביעות טבעיות של נפט) ושהנתונים שלו זמינים רק לנציגים של המדינות השותפות בארגון. מאגר ה-EMSA נגזר מחישה מרחוק של תמונות לוויין המסוגלת לזהות את מיקום נזילות הנפט, מבלי להבחין במקורן.
פורסם לראשונה: 11:12, 02.02.22