שרידי מאובנים שהתגלו בחוף ים סלעי באי וייט בדרום בריטניה שייכים לדינוזאור אוכל בשר. לפי החוקרים, מדובר בדינוזאור טורף, הגדול ביותר שהתגלה עד כה באירופה.
2 צפייה בגלריה
איור של הדינוזאור הגדול
איור של הדינוזאור הגדול
איור של הדינוזאור הגדול
(צילום: רויטרס / Anthony Hutchings)
פליאונטולוגים אמרו כי נמצאו חלקים מהשלד של הדינוזאור, שחי לפני כ-125 מיליון שנה בתקופת הקרטיקון. בין היתר נמצאות מהגב, הירכיים, הזנב, כמה חלקים של הגפיים, אך ראשו של הדינוזאור הענק לא נמצא.
החוקרים אמרו כי בהתבסס על השרידים החלקיים של הטורף הקדום, הם מעריכים שאורכו היה כ-10 מטרים וייתכן שהיה ארוך הרבה יותר.
"גודל הממצאים מרשים. זהו אחד הטורפים היבשתיים הגדולים ביותר – ואולי הגדול ביותר – הידועים שאי פעם חיו באירופה", אמר כריס בארקר, דוקטורנט לפליאונטולוגיה מאוניברסיטת סאות'המפטון והמחבר הראשית של המאמר, שפורסם בכתב העת PeerJ Life & Enviroment.
בהתבסס, בין היתר, על סדרה של חריצים קטנים בחלק העליון של חוליות הזנב, החוקרים הגיעו למסקנה שמדובר בדינוזאור השייך לקבוצה הנקראת ספינוזאורים. הקבוצה כוללת את הספינוזאורוס, שחי לפני כ-95 מיליון שנה ואורכו היה כ- 15 מטרים. הוא נחשב לדינוזאור הטורף הגדול ביותר המוכר עד כה לחוקרים.
2 צפייה בגלריה
שרידי הדינוזאור שנמצאו
שרידי הדינוזאור שנמצאו
שרידי הדינוזאור שנמצאו
(צילום: רויטרס)
לספינוזאורים היו גולגולות מוארכות, שמזכירות תנינים. היו להם גם הרבה שיניים חדות, דבר שסייע להם לטרוף את מזונם. בנוסף היו להם זרועות חזקות וטפרים גדולים. הם אכלו בשר ובין היתר גם דינוזאורים אחרים.
בגלל שנמצאו רק חלקים של הדינוזאור, הם עדיין לא העניקו לו שם מדעי. השם הזמני שלו הוא "ספינוזאור הסלע הלבן". החוקרים אומרים כי הוא אינו שייך לאף מין של דינוזאורים שזוהה בעבר.
דינוזאורים אוכלי בשר היו שייכים לענף שנקרא תרופודים, היו להם שתי רגליים, גולגולת מסיבית ושניים חזקות וחדות.
הדינוזאור שהתגלה באי וייט עשוי להתברר כארוך כמו הטי רקס, כך לפי הפלאוביולויג ניל גוסטלינג מאוניברסיטת סאות'המפטון. "זה ממש גדול", אמר החוקר. "בואו נקווה שיופיעו עוד מאובנים. נשמח לגולגולת או שיניים". בדיקת שיניים יכולה לעזור לחוקרים להבין טוב יותר את מקימו של הדינוזאור על אילן היוחסין של הספינוזאור.
האי וייט הוא אחד המקומות העשירים ביותר באירופה בשרידי דינוזאורים. אותו צוות חוקרים הכריז בשנה שעברה על גילויים של שני ספינוזאורים נוספים, אורכם של שניהם היה כתשעה מטרים. הממצאים האחרונים מבססים את השערתם של החוקרים כי הספינוזאורים כקבוצה נוצרו במערב אירופה, לפני שנדדו למקומות אחרים.