ריח של סכנה והקשר בין יתושים, דגים וחיידקים. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה-קמפוס אורנים מצא כי יתושים יכולים להריח דג טורף דרך החיידקים החיים על הדג.
"ממצאי המחקר שלנו מראים כי חיידקים פולטים סיגנלים כימיים, שיכולים מאוד להזיק למי שהם חיים עליו. עיקר החידוש במחקר הוא בסוג חדש של השפעה של חיידקים. מסתבר שחיידקים יכולים גם לייצר ריחות שמגרשים את המזון שלנו", אמר ד"ר אלון זילברבוש מאוניברסיטת חיפה - קמפוס אורנים, אחד מעורכי המחקר.
חיידקי המיקרוביוטה (microbiota) הם חיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים, החיים על ובתוך גופם של בעלי חיים וצמחים. חיידקי המיקרוביוטה מעורבים בהרבה תהליכים חיוניים, כמו פירוק המזון וחיזוק המערכת החיסונית, בזמן שאחרים גורמים לתופעות שליליות כמו מחלות זיהומיות.
1 צפייה בגלריה
יתוש
יתוש
יתוש
(צילום: shutterstock)
תכונה נוספת, פחות מוכרת, היא תפקידם החשוב של חיידקי המיקרוביוטה הללו בתקשורת כימית. חיידקים ידועים ביכולת שלהם בייצור סיגנלים כימיים נדיפים הנותנים מידע לסובבים על בעל החיים הנושא אותם. תופעה זו נחקרה בעיקר בהקשר של ייצור פרומונים, שהם כימיקלים נדיפים המופרשים על ידי יצור חי במטרה להשפיע על ההתנהגות החברתית או המינית של פרטים בני אותו המין.
במחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Animal Ecology ונערך על ידי ד"ר זילברבוש מהחוג לביולוגיה וסביבה אוניברסיטת חיפה – קמפוס אורנים, ד"ר נמרוד שטיינדל ופרופ' יורם גרשמן מהחוג לביולוגיה אבולוציוניות וסביבתית באוניברסיטת חיפה, ביקשו החוקרים לבדוק את תפקידם של חיידקי המיקרוביוטה בהעברת מידע בין פרטים ממינים שונים, במקרה זה דגים ויתושים.
"יתושים מבלים את רוב חייהם, משלב הביצה ועד הגולם, במים ורק כבוגרים יש להם היכולת לצאת. לזחלי היתוש אין מנגנוני הגנה ולכן הם בסכנה תמידית מטורפים, כאשר הטורף המסוכן ביותר הוא דג טורף שיכול בקלות לחסל כמה מאות של זחלים ביום. במחקרים קודמים נמצא שנקבות היתוש יודעות לזהות, ולהימנע מלהטיל את ביציהן, בבריכות המכילות דגים כאלו, וכי זיהוי הדג נעשה בעזרת חוש הריח במים", הסביר ד"ר זילברבוש.
כמודל במחקר השתמשו החוקרים בדגים טורפים השייכים למין Gambusia affinis, שהוכנסו למים עם חומר מחטא שהרג חלק מהחיידקים שישבו אליהם. הדגים המטופלים הוכנסו לבריכות ותגובת היתושים נבדקה.
באופן מפתיע, התנהגות היתושים השתנתה. הם לא חשו בנוכחות הדגים המטופלים והטילו ביצים בבריכות הללו. כאשר החזירו החוקרים את הדגים המטופלים למים בהם היו דגים לא מטופלים, חזרו גם הם להריח כמו דגים לא מטופלים ולדחות הטלות. בשלב הבא, בודדו החוקרים חיידקים מעור הדגים והוכנסו לבריכות הטלה ונבדקה תגובת נקבות היתושים. מהתוצאות עולה כי נקבות היתושים מגיבות בהפחתת הטלה לאחד ממיני החיידקים ((Pantoea pleuroti ומכאן המסקנה הייתה שהחיידק מפריש ריח המזוהה עם הדג.
מתוצאות כל הניסויים עולה כי מעבר לזיהומים ומחלות, חיידקים עשויים גם לפלוט ריחות שיבריחו את הטרף ויגרמו לך לרעוב. "המחקר מראה בפעם הראשונה מעבר מידע בין טורף לנטרף, דרך מין שלישי, החיידק", אמר ד"ר זילברבוש.