צבת הים קוראל, ששברה את שיא ההטלות באילת ונצפתה לאחרונה בעיר הדרומית באוגוסט 2023 לאחר כשלוש שנים שבהן לא נצפתה באזור, נמצאה השבוע כשהיא ללא רוח חיים.
צבת הים הירוקה "קוראל" הספיקה להטיל שמונה פעמים באזור חופי מפרץ אילת. בשנת 2020 שברה את שיא ההטלות באילת עם כ-800 ביצים.

השבוע היא התגלתה בבבור שאותו חפרה, ככל הנראה כדי להטיל בו ביצים. מבדיקה עולה כי הצבה חפרה אל מתחת למבנה של אחת מהמעבדות במכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים באילת. ככל הנראה היא לא הצליחה לצאת מהבור.
הצבה התגלתה על ידי חוקרי מכון iui כשהריחו ריח חריף באזור. החוקרים הגיעו למקום לבדוק את מקור הריח, ולאחר שחפרו מעט את החול שמתחת למבנה הבחינו בקוראל כשהיא ללא רוח חיים בתוך הבור שחפרה. החוקרים דיווחו על המקרה למנהל שמורת האלמוגים ברשות הטבע והגנים, חן טופיקיאן, שהגיע יחד עם צוות הפקחים של שמורת האלמוגים וצוות מחלקת החינוך של מרחב מפרץ אילת בכדי לחלץ אותה.
2 צפייה בגלריה
אלופת ההטלות של אילת. קוראל
אלופת ההטלות של אילת. קוראל
קוראל בביקור קודם באילת
(צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
טופיקיאן אמר כי "מדובר בבשורה עצובה מאוד. חייה של הצבה קוראל לא היו תמיד קלים. לפני ארבע שנים - שישה מתוך שמונה הקינים שהטילה נהרסו בגלל הסופה הגדולה והקיצונית שפקדה את אילת. רק שני קינים שרדו והאבקועים הושבו לים בהצלחה על ידי עובדי השמורה. עכשיו לצערי מצאנו אותה כשהיא סיימה את חייה בדיוק במקום שבו עלתה להטיל לראשונה״.
הוא הוסיף כי "קוראל הייתה 'פייטרית' אמיתית וחדורת מטרה והייתה שוחה אלפי קילומטרים בכדי להגיע ככל הנראה בדיוק למקום שבו נולדה, בכדי להעמיד דור המשך".
על פי הערכות, קוראל הגיעה לחופי ישראל מהאוקינוס ההודי, שבו יש אוכלוסיות צבי ים ירוקים גדולות בסיישל, זנזיבר, קומרוס ויתכן שאף מהמפרץ הפרסי. מהקן הראשון של קוראל, שבו הוטלו 113 ביצים, בקעו עשרות אבקועים בהצלחה והם הובאו לים באופן בטוח.
2 צפייה בגלריה
קוראל אז והיום
קוראל אז והיום
קוראל בשנים הביקורים האחרונים שלה
(צילום: עומרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
"צבות ים ירוקות מטילות פעמיים עד שש פעמים במהלך עונת ההטלה, צבות ים חומות לרוב מטילות פעם אחת עד חמש פעמים בעונה. בכל הגחה, מטילה צבת ים בין 50 ל-140 ביצים", הוסיף ד״ר יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים ברשות הטבע והגנים
בעוד שבים התיכון ישנו תיעוד מתמשך של הטלות של צבות ים ירוקות וחומות, באילת אין תיעוד רציף, למעט מספר הטלות בעשור האחרון, ב-2007, 2009, 2015 וב-2019. הצבה מושדרה לאחר ההטלה האחרונה בשנת 2019 אך נראה כי המשדר נפל או הורד באזור ג'דה שבסעודיה כחודשיים לאחר מכן.