מצוינות אינה מילה גסה במשפחת זהבי-יפרמנקו: מענק המחקר היוקרתי ERC, מטעם האיחוד האירופי, ניתן השבוע לפרופ' מירב זהבי, כשנה לאחר שהוענק לבן זוגה, פרופ' קלים יפרמנקו. שניהם חוקרים במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, העובדים למעשה בסמיכות, דלת ליד דלת. את הפרס היוקרתי קיבלו השנה עוד 18 חוקרים ישראלים.
1 צפייה בגלריה
פרופ' מירב זהבי ופרופ' קלים יפרמנקו
פרופ' מירב זהבי ופרופ' קלים יפרמנקו
פרופ' מירב זהבי ופרופ' קלים יפרמנקו
(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון בנגב.)
פרופ' מירב זהבי, מומחית בתכנון וניתוח אלגוריתמים, זכתה במענק לטובת מחקרה בנושא בעיות מסלולים. נושא זה הביא לפריצות דרך וטכניקות של פיתוח אלגוריתמים. "אלגוריתמים פרמטריים מסייעים במציאת פתרונות מהירים לבעיות חישוביות קשות על ידי זיהוי פרמטרים קטנים המאפשרים להריץ את הקלט במהירות", היא הסבירה.
הצעתה של פרופ׳ זהבי לחקור ״בעיות מסלולים״ בצורה אחידה, היא שזיכתה אותה במענק, שכן מחקר שכזה כמעט שלא נעשה בעבר. תוצאות המחקר צפויות להשפיע על הבנת אלגוריתמים ונושאים נוספים במדעי המחשב, כגון: תורת הגרפים, אלגוריתמי קירוב, תורת המטרואידים, ביו-אינפורמטיקה, גיאומטריה חישובית ועוד.
לפני כשנה זכה בפרס בן זוגה לחיים, פרופ' קלים יפרמנקו, שגם הוא חוקר במחלקה למדעי המחשב. את המענק הוא קיבל עבור מחקרו בתחום קודים לתיקון שגיאות. במחקרו התמקד במציאת שיטות להעברת הודעות על גבי ערוצים רועשים, כך שלמרות הרעש, הנמען יקבל את ההודעה שנשלחה אליו בצורה תקינה.
מענק ה-ERC הוא ממענקי המחקר היוקרתיים והתחרותיים ביותר הניתנים לחוקר בודד על סמך פרמטרים כמו: חוקר/ת מוביל/ה וידוע/ה בקהילה הבינלאומית, פרסום מאמרים בכתבי עת נחשבים, קיומה של קבוצת מחקר ועוד.
מועצת המחקר האירופית (European Research Council) מעניקה מדי שנה מענקים בגובה כולל של כ-2.5 מיליון יורו לתקופה של חמש שנים ליותר מ-100 חוקרים במוסדות להשכלה גבוהה, בעיקר מאירופה.