כדור אש נצפה אמש (יום ד') בשמי קייב, דבר שגרם לתגובות רבות ברשתות החברתיות. בבירת אוקראינה אמרו כי מדובר בלוויין של נאס"א שנשרף עם כניסתו לאטמוספרה. בנאס"א הכחישו.


סרגיי פופקו, ראש הממשל הצבאי בקייב, כתב בטלגרם: "בסביבות השעה 22:00 (שעון מקומי) נראה עצם זוהר בשמי קייב. לפי מידע ראשוני, מדובר בנפילת לוויין של נאס"א אל כדור הארץ".
בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי לא מדובר בלוויין הישן שאמור להיכנס לאטמוספרה ולהישרף הלילה. מהודעת נאס"א מוקדם יותר השבוע עולה כי מדובר בלוויין RHESSI, שנקרא על שמו של החוקר הישראלי-אמריקני פרופ' ראובן רמתי ז"ל. בנאס"א אמרו כי הסיכוי שהלוויין יגרום לנזק או לנפגעים או אפסי, כיוון שרוב חלקיו נשרפו עם כניסתו לאטמוספרה.
2 צפייה בגלריה
כדור אש בשמי קייב
כדור אש בשמי קייב
כדור אש בשמי קייב
(צילום: מתוך טוויטר)
הלוויין שצפוי להישרף הלילה שוגר ב-2002 לחלל ותפקידו היה לצפות בהתפרצות סולארית (או סערת שמש). הלוויין, שמוקם סמוך לכדור הארץ, סייע למדענים להבין את הפיזיקה הבסיסית של האופן שבו נוצרים פרצי אנרגיה כה חזקים. הלוויין חדל לפעול בשנת 2018.
השבוע הודיעה מחלקת ההגנה של ארצות הברית כי הלוויין, שמשקלו כ-300 ק"ג, צפוי להיכנס לאטמוספרה ולהישרף בלילה שבין רביעי לחמישי בסביבות השעה 4:30 (שעון ישראל). עם זאת תיתכן סטייה של 16 שעות - כלומר אם בכל זאת מדובר בלוויין הוא נשרף באטמוספרה כמה שעות לפני הזמן שסוכנות החלל האמריקנית פרסמה.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של הלוויין
הדמיה של הלוויין
הדמיה של הלוויין
(הדמיה: נאס"א)
בנאס"א אמרו שרוב חלקי הלוויין יישרפו בכניסה לאטמוספרה, אך חלק מהרכיבים צפויים לשרוד את הכניסה. עם זאת, בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי הסיכוי שהלוויין יגרום לנפגעים הוא 1 ל-2,467, כלומר סיכוי קטן מאוד.
במהלך הפעילות של הלוויין RHESSI, נרשמו יותר מ-100 אלף תצפיות, דבר שאיפשר למדענים לחקור את החלקיקים האנרגטיים בהתלקחויות השמש. הצילומים גם סייעו לחוקרים לקבוע את התדירות, המיקום והתנועה של החלקיקים, מה שעזר להם להבין היכן מואצים החלקיקים. לאחר 16 שנות פעילות, נאס"א ביטלה את פרויקט RHESSI עקב קשיי תקשורת עם הלוויין.