גיא בן שמעון לא האמין שישרוד את הטבח בפסטיבל נובה ב-7 באוקטובר. במצב של חוסר אונים, כמו רבים אחרים לא נותר לו אלא להימלט בלי להביט לאחור, להסתתר במחבוא, לקרוא "שמע ישראל" ולקוות לטוב. כדורים שרקו מכל עבר, והוא כבר הספיק להתקשר לאימו ולהיפרד מהמשפחה.
בסופו של דבר הוא שרד. אחרי החוויה הטראומטית, הוא הגיע לחוות החופש – מקלט הצלה ושיקום לבעלי חיים שהגיעו מתעשיות המזון, במושב עולש השייך למועצה האזורית עמק חפר – שם התנדב לפני המלחמה במשך כשמונה חודשים. השהות המחודשת בחווה עזרה לו להתחיל בתהליך השיקום וההתאוששות ממה שעבר. "הגעתי לבועה של חוות החופש, ושם כביכול הכול בסדר, כולם רצים ומחייכים ובעלי חיים אוכלים אבטיח. זה מקרקע בטירוף", הוא מסביר. "זה כמו לצאת מכביש סואן ולהיכנס לבית שקט פתאום. החווה היא כמו בקתה חמימה שמחוצה לה יש סערה".
3 צפייה בגלריה
גיא בן שמעון והעגל שנקרא על שמו
גיא בן שמעון והעגל שנקרא על שמו
גיא בן שמעון עם העגל גיא. "הוא עבר שישה ימים של פחד, רעב וצמא"
(צילום: טליה פינקל)

קשר מיוחד נוצר בינו ובין עגל שחווה את ההפגזות הכבדות על העוטף ברפת בקיבוץ כיסופים. בחווה הוחלט לקרוא לעגל על שמו, גיא, כמחווה. הקשר ביניהם תועד בפרק פתיחת העונה השנייה של סדרת הרשת "חוות החופש" בכאן דיגיטל. "בתחילת המלחמה הוא עבר שישה ימים של פחד, רעב וצמא, בטח כבר היה במצב של ייאוש, והוא נשאר. זה מראה על חוסן. לא בטוח שכל אחד היה שורד במצב כזה", אומר בן שמעון. "הוא היה חלש וראו עליו שהוא המום, קצת מפוחד וכואב. זה התווסף לניתוק מאמא שלו – דבר שבטבע הוא מובן מאליו נקטע בחדות, וזה בטוח משאיר צלקת. אין אפשרות אחרת".
שניכם חוויתם פחד מוות ב-7 באוקטובר. הרגשת חיבור מיוחד איתו? "יצרנו את החיבור בשהות שלי בחוות החופש. הרגשתי שהוא די דומה לי. הבאתי לו כל מיני דברים לאכול, והוא רצה רק את הדברים הטובים. גם אני רוצה את הדברים הטובים", הוא מחייך.
3 צפייה בגלריה
גיא בן שמעון מנגן לגיא. מתוך הסדרה
גיא בן שמעון מנגן לגיא. מתוך הסדרה
גיא בן שמעון מנגן לעגל שנקרא על שמו. מתוך הסדרה "חוות החופש"
(צילום: יורם מילוא)
מיטל בן ארי, מייסדת שותפה של חוות החופש, מספרת שהעגל הועבר מהקיבוץ לפינת חי, באופן זמני, ומשם הובא לחווה: "הוא נולד כנראה כמה ימים לפני 7 באוקטובר. בתחילת המלחמה הפגיזו את האזור והרפתנים לא היו יכולים לטפל בבעלי החיים. רפתן בא לשם אחרי כמה ימים כדי לטפל בפרות, ומחבל שהסתתר שם ירה בו למוות. סיפור מזעזע".
"כשהגענו לעגל הוא היה פחדן מאוד, אבל מהר מאוד הוא בטח בנו והבין שאנחנו לטובתו", היא נזכרת. "היום הוא כבר ממש חלק מהעדר, הוא גדל מאוד והוא יפיוף רציני. בזמנו עשינו לו 'משמרות אהבה': מתנדבים ישבו במשך כמה שעות, ליטפו אותו והראו לו אהבה. זה שיקם מאוד את האמון שלו. גם גיא השתתף בזה, וקיבלנו מאות פניות ממתנדבים שרצו לעזור. להעניק אהבה וחום לבעל חיים ששרד – זה נותן המון גם לצד הנותן. בסוף כולנו עברנו טראומה. גיא עבר תופת, וזה נתן לו כוחות. בעלי חיים יכולים לתת לנו הרבה כוח, דרך הטיפול בהם".

"ענבר אמרה לי: החיים יפים"

בן שמעון (25) הוא מוזיקאי צעיר. בעברו הוא היה אלוף באומנויות לחימה, ובשנתיים האחרונות עבד כברמן, עד שפרצה המלחמה. במסיבת הטבע ליד רעים הוא התלווה לענבר הימן ז"ל. הימן נחטפה ונרצחה, וגופתה מוחזקת ברצועת עזה. בן שמעון הקדיש לזכרה את השיר "למרות הכל", שבו שילב את המילים האחרונות שאמרה לו. "עוד לפני שכל הדבר הזה קרה, כשרק היה ירי טילים, היא אמרה לי: 'טוב, גיא, אבל למרות הכול החיים יפים'. הטילים קטעו את השיחה", הוא משחזר.
("למרות הכל" – השיר שגיא בן שמעון שילב בו את מילותיה של ענבר הימן ז"ל)

אתה לוקח את המילים האלה איתך כצוואה שלה? "זה משהו שאני מנסה לטפח בהסתכלות שלי. עם כל השיט שעוברים עכשיו, לראות על מה יש להכיר תודה. מה עושה לי נעים בתקופה הזו. אני מרגיש שכל אחד נאלץ בעקבות מה שקרה להתכנס רגע בתוכו ולשאול שאלות. לצד כל הכאב וטירוף החושים הזה, הרגשתי שיש ברכה באופן ספציפי בהתכנסות הזאת, ובאחדות שהרגשנו לפחות בתחילת המלחמה ועכשיו מתערפלת מחדש. אני מרגיש שההתכנסות שהוכרחתי לעשות חיזקה אותי, אבל עצוב לי שזה בא דווקא בצורה כזו".
איך אתה מרגיש היום? שורדים רבים מדווחים על סיוטים וקושי לתפקד. "יש גם המון מתאבדים מהנובה. אני יכול לומר לגבי עצמי שזה תהליך. פעם אני למטה חזק, פעם למעלה, ועוד פעם נשבר למטה. אין לי כרגע קו מישורי ואני לא יכול להגיד שאני ממש בסדר. כרגע אני די בסדר, אבל זה בא בגלים. הגוף לא יודע לעבד כל כך הרבה בבת אחת, אז זה בא בגלים שהגוף יכול לשאת. פתאום עוד גל רגשי, עוד זיכרון לעבד ועוד פרצוף שראיתי שם".

3 צפייה בגלריה
גיא בן שמעון בחווה
גיא בן שמעון בחווה
גיא בן שמעון בחווה
(צילום: טליה פינקל)
הסדרה "חוות החופש" תיעדה בין השאר את הנסיעה שלו עם בן ארי לצורך הבאת העגל לחוות החופש, ואת הסיור שלו במיגוניות בעוטף עזה שבהן משתתפי מסיבת הטבע נרצחו באכזריות.
העונה השנייה של סדרת הרשת תכלול שבעה פרקים, שיעלו לדיגיטל אחת לשבוע. שאר הפרקים צולמו לפני המלחמה. "כל בעלי החיים בחווה ניצלו ממוות כזה או אחר. הרבה מהם נפלטו מהתעשייה כי יש בהם מומים, הם נכים או חולים, ואז הם לא רווחיים. החווה מצילה אותם", מסבירה יוצרת הסדרה, טליה פינקל. "במקרה הזה הרפת הופגזה והעגל נשאר שם שבוע בלי אוכל ובלי מים. כבר לא היה טעם לפטם עגל כזה, הוא היה קטן וחלש. הרפת ננטשה, חלקה נגנב לעזה. שרדו משם שלושה עגלים, ושני האחרים נמצאים בחווה אחרת".
"אני חושבת שלגיא יש חיבור מיידי ובלתי אמצעי לבעלי חיים, יש אנשים כאלה", אומרת פינקל. "בפרק רואים גם איך החזירים בחווה באים עליו ישר. יש משהו מקסים בקשר שלו עם בעלי חיים. ככה גם בחרתי את הדמויות בסדרה, לכולן יש קשרים יוצאים דופן עם בעלי חיים".
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים:
ער"ן בטלפון - 1201 או באתר האינטרנט של סה"ר http://www.sahar.org.il, או headspace.org.il