בשיתוף יוניון מוטורס יבואנית טויוטה


יוניון מוטורס, היבואנית של טויוטה בישראל, העניקה הערב (שלישי) פרס של מיליון שקלים בתחרות Israel Earth Prize - "פרס הסביבה של ישראל", לעמותת "ונטעת" ששמה לה למטרה להגשים את חזון עיר-יער ולהפוך את הערים בישראל לירוקות יותר. העמותה מפעילה מיזם ייחודי להקמת 100 גינות טיפוליות ב-100 מוסדות שיקום בישראל מתוך מטרה כפולה: להרחיב את המטר מרובע הירוק ברחבי הארץ ובו בעת לסייע לאנשים עם מוגבלויות, מתמודדי נפש, נוער בסיכון, קשישים ועוד, מתוך הבנה כי לגינון טיפולי כוח עצום בתהליך הריפוי של אדם. Ynet העביר בשידור חי את טקס הענקת הפרס.
"הגענו לפה עם ידיים מלאות באדמה עם עצים שרק נטענו לפני שעתיים", אמר נציג העמותה במעמד קבלת הפרס, "אני יודע שהערב הזה הוא הרבה סביב טכנולוגיה, ואני רוצה להזכיר לכולנו שהטכנולוגיה הכי חזקה ומתקדמת בעולם היא זרעים, אדמה וטבע – ובזכות זה אנחנו פה. החיים שלנו מוקדשים לשיקום של אדמה, כי היא התשובה להרבה מהאתגרים שלנו".
"מרגיש שזרע חדש נזרע לי עכשיו בלב וזה מאפשר לנו לשמוח ולגדול", הוסיפה דוריאל רימר, השותפה בעמותה עם קבלת הפרס. "זה אחד הימים הכי מרגשים בחיי ואם הייתם שואלים אותי לפני שנה איפה אני אהיה לא הייתי מדמיינת שאני אהיה במקום שמצמיח קהילה ועצים, מקום שעושה טוב למישהו על האדמה".
תחרות Israel Earth Prize היא חלק מהמאמצים שמשקיעה טויוטה, החלוצה בתחום "הרכבים הירוקים", לצמצום משבר האקלים ושמירה על כדור הארץ. מדובר בפעם הראשונה בה מוענק הפרס, ויוניון מוטורס הכריזה כי מעתה במהלך חמש השנים הקרובות היא תעניק בכל שנה לפחות סכום של מיליון שקלים לפרויקט סביבתי מוביל אחר, במטרה לעודד פיתוח פתרונות לשיפור הסביבה בישראל.
השנה הוגשו מעל 200 יוזמות לתחרות. ועדה מקצועית ועצמאית, שכללה אנשי אקדמיה ונציגים מהמגזר העסקי והציבורי, בחנה את הפרויקטים השונים ובחרה את המיזם הזוכה מתוך שישה מיזמים פורצי דרך שהגיעו אל השלב הסופי. "היוזמות שהגיעו לכאן הן יוזמות שיוצרות אימפקט מלמטה", אמרה פרופ' אופירה אילון, נציגת צוות השיפוט בטקס. "הנושאים היו מאוד רחבים מאקלים, דרך זיהום וניקוז ועד הפצת ידע. התחרות היתה קשה והאתגר גדול".
ההכרזה נעשתה באירוע גאלה חגיגי בהשתתפות נשיא ומנכ"ל טויוטה אירופה שהגיע במיוחד לישראל, שגריר יפן בישראל, קואיצ'י מיזושימה ובכירים נוספים מטויוטה אירופה. נשיא המדינה יצחק הרצוג בירך על היוזמה: "מדובר בצעד חשוב בכיוון אליו כולנו שואפים - לעבר עתיד בהיר ובריא יותר. אני משבח את החזון שלכם, את המחויבות שלכם ואת מאמציכם החיוניים להגנה על כדור הארץ שלנו ועל הקהילות בהן אתם פועלים".
מנכ"ל טויוטה ישראל אנדרו חורש הצהיר במעמד הטקס: "הפעולות שנבצע בשנים הקרובות יקבעו את ההצלחה שלנו במשימה של חיזוק החברה הישראלית, של טויוטה והמאבק במשבר האקלים. יש לנו אחריות להוביל את הדרך קדימה".


6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חמשת המועמדים הנוספים שהגיעו אל קו הגמר בתחרות:

  • קרבון בלו - מי הים סופחים באופן טבעי 30% מפליטות הפחמן הדו-חמצני - והריכוז המומס בים גדול פי 100 מאשר זה שבאוויר. חברת קרבון בלו פיתחה טכנולוגיה שבתהליך כימי כימי ייחודי לוכדת את גזי החממה מהים. בפועל, המים נשאבים לריאקטורים ובסדרת תגובות כימיות מתקבלת תוצאה בה הפחמן הדו-חמצני מוצא מהם. המים הנקיים מפחמן מוחזרים לים ומיטיבים עם הסביבה הימית, כיוון שהם מורידים את רמת החומציות של המים ובכך מצמצמים את הפגיעה של החומציות בבעלי החיים הימיים.

6 צפייה בגלריה
צוות מיזם "קרבון בלו"
צוות מיזם "קרבון בלו"
צוות מיזם "קרבון בלו"
(אסף הבר)

  • "ניטור הים", THEMO – הים מהווה 70% מכלל כדור הארץ והתחממותו היא גורם משמעותי בשינויי הטמפרטורות ביבשה. מיזם "ניטור הים" מנטר בעזרת מערך מצופים הפרוסים בין נהריה לחיפה, ועליהם עשרות חיישנים – סכנות המגיעות מהים מבעוד מועד בהם: רעידות אדמה, צונאמי וזיהומים. המידע שאוסף המערך יכול לסייע למקבלי ההחלטות לקבל התרעה בזמן אמת ולהציל חיי אדם.

6 צפייה בגלריה
מיזם ניטור הים
מיזם ניטור הים
מיזם ניטור הים
(אילן מרדיקס)

  • "שביל הים" - שביל הליכה של 240 קילומטר הפרוש לאורך חופי ישראל, מראש הנקרה ועד גבול רצועת עזה, המבקש ליצור פלטפורמה לחיבור של החברה הישראלית לים ולסביבה. במיזם מאמינים כי צעידה לאורך השביל, בדומה "לשביל ישראל", תייצר ערך חברתי וחינוכי, מתוך רכישת ידע על הסביבה הימית, הארכיאולוגיה, ההיסטוריה ועוד - בעזרת עזרי מידע שיפוזרו לאורך המסלול ובאפליקציית ניווט ייעודית. האמונה היא כי בכוחה של פיתוח הסביבה הימית גם לייצר ולחזק קהילות, יחד עם פעילות תיירותית ותרבותית לאורך חופי ישראל.

6 צפייה בגלריה
שביל הים
שביל הים
שביל הים
(ד"ר אליק אדלר)

  • "שירת העשבים" – מיזם המקדם חקלאות מחדשת. בעוד חקלאות קונבנציונאלית נחשבת כיום כאחראית במידה רבה לפגיעה בפוריות הקרקע ולפליטת 30% מסך גזי החממה, חקלאות מחדשת מרפאת את האדמה ומקבעת את אותם גזים. דרך הדרכה של חקלאים ויישום שיטות שונות עוזרים השותפים במיזם לרפא שדות, מטעים ושטחי מרעה ולצמצם בעזרת השינוי את פליטת גזי החממה בישראל. בין הפרקטיקות שמיושמות בשטח: במקום פילוח השדה – שתילת צמחיית כיסוי, במקום הדברת עשבים – עידוד צמחייה, למידה של האם עץ "רעב" או לא בעזרת בדיקות עלים במעבדה והסקת מסקנות לגבי המצב התזונתי של הקרקע וכן העשרת הקרקע בחומרים ביולוגיים.

6 צפייה בגלריה
מטע בשער הגולן המשתתף במיזם שירת העשבים
מטע בשער הגולן המשתתף במיזם שירת העשבים
מטע בשער הגולן המשתתף במיזם שירת העשבים
(בן רימר)
  • "מפגש עיר-נחל" – מרבית אוכלוסיית ישראל מרוכזת בערים ו-75% מפליטות גזי החממה מתרחשות בערים. כדי להתמודד בצורה יעילה עם משבר האקלים, ולטפל באי-החום העירוני שנוצר - צריך לטפל בטבע העירוני, ולהפוך אותו למשאב. במיזם משותף של "אגמא" ו"העירה" החליטו ליישם את התפיסה הזו בנחל הגעתון בנהריה. הגעתון מדי שנה מציף חלקים נרחבים בעיר והפך למטרד שאף מסכן חיי אדם. תחרות שיזמו השותפות של 'מפגש עיר נחל' ביקשה לקדם פתרון תכנוני שיהפוך את נחל הגעתון ממטרד מציף למשאב מקיים עבור תושבי העיר ויסייע לפיתוחה בפן הכלכלי והחברתי.

6 צפייה בגלריה
הדמיה לחזון מיזם עיר-נחל לתכנון מחודש של נחל הגעתון בנהריה
הדמיה לחזון מיזם עיר-נחל לתכנון מחודש של נחל הגעתון בנהריה
הדמיה לחזון מיזם עיר-נחל לתכנון מחודש של נחל הגעתון בנהריה
(studio sabra)
פורסם לראשונה: 19:30, 14.03.23