המשרד להגנת הסביבה מוביל החלטת ממשלה להפסקת רכש גורף של כלים חד פעמיים במשרדי הממשלה וביחידות הסמך ולמעבר לשימוש בכלים רב-פעמיים. השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג צפויה להגיש הצעת מחליטים להפסקת רכש כלי אוכל חד פעמיים במשרדי הממשלה וביחידות הסמך, כאשר היעד להפסקת הרכישות הוא חודש נובמבר הקרוב.
עלות השימוש בכלים חד פעמיים במשרדי הממשלה (ללא גופי ביטחון וללא בתי חולים ממשלתיים) הגיעה בשנת 2019 ליותר מ-5 מיליון שקל. כך עולה מבדיקה שערך מנהל הרכש. איסור הרכש צפוי לחסוך בטווח הארוך עלויות לממשלה, במיוחד לאחר כניסתו לתוקף של המס החדש על כלים חד פעמיים.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בקבוקי פלסטיק וגם כוסות פלסטיק בישיבת ממשלה בפבוראר
(צילום: עמית שאבי)
לפי נתוני חברת סטורנקסט חלה ירידה של כ-50% ברכישת כלים חד פעמיים ברשתות השיווק בחודש פברואר 2022 בהשוואה ליולי 2021, טרם הכרזת הממשלה על הטלת המס על החד פעמי. זאת, בעוד שמשרדי הממשלה יכולים להמשיך לרכוש את אותם המוצרים שהציבור נמנע מלרכוש בשל המס החדש.
במשרד להגנת הסביבה הופסק השימוש בכלי אוכל חד פעמיים העשויים פלסטיק והרכש כבר ב-2019. לצורך מעבר לשימוש בכלים רב פעמיים על-ידי עובדי המשרד, נרכשו מגוון כלים רב פעמיים ותוגברו שירותי הדחה. גם במשרדי ממשלה אחרים הודיעו על הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים, אבל בפועל לא הפסיקו את הרכש.
לאור החשיבות שרואה הממשלה בצמצום כמות הפסולת, מתן דוגמה להתנהלות סביבתית והפחתת ההשפעות החיצוניות השליליות הנובעות מפעילותם של משרדי הממשלה, לפי ההחלטה שמגישה השרה להגנת הסביבה, החל מחודש נובמבר השנה יאסר רכש של כלי אוכל חד פעמיים במשרדי הממשלה וביחידות הסמך, למעט בתי חולים ויחידות מבצעיות בכוחות הביטחון, ככל שיתעורר צורך כזה.
3 צפייה בגלריה
חד פעמי
חד פעמי
כלים חד פעמיים
(צילום: shutterstock)
יש לציין כי אין מדובר באיסור גורף. בנסיבות מיוחדות, שבהן הדבר נדרש ובאופן חריג בלבד, יתאפשר רכש של כלי אוכל חד פעמיים בהיקף מצומצם כלל הניתן, באישור פרטני של המנהל הכללי של המשרד או יחידת הסמך. החלטה זו באה כחלק משמעותי מהתמודדות עם נזקי פסולת הפלסטיק וצמצומה במקור, וכחלק מצעדים נוספים דוגמת החלת מיסוי על כלי האוכל החד-פעמיים מפלסטיק והרחבת חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים.
"הממשלה לוקחת היום אחריות ומטילה על עצמה מחויבות, בדומה לציפייה שלה מהציבור: הפסקת רכישת כלים חד-פעמיים", אמרה השרה זנדברג. "החלטת הממשלה שמוביל המשרד נדרשת כדי לשנות התנהגות, ולהבטיח שאנחנו עושים את כל הצעדים - קטנים כגדולים - להתמודד עם משבר האקלים. הובלנו להעלאת מס הקנייה על כלים חד-פעמיים, ובהחלטה הנוכחית אנחנו מראים שלא רק שאין החרגה של הממשלה מהחוק, היא אף מובילה, ומתווה את הדרך למעסיקים במשק".
3 צפייה בגלריה
תמר זנדברג באולפן
תמר זנדברג באולפן
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג
(צילום: אבי מועלם)
באופן ייחודי לישראל, כלים חד-פעמיים משמשים משקי בית רבים בחיי היומיום. לרוב, כלים אלו מכילים פלסטיק. הצריכה הביתית של כלי פלסטיק חד פעמיים בישראל גבוהה במיוחד בהשוואה למדינות אירופה: בעוד שבאיחוד האירופי הצריכה הביתית מוערכת ב-1.5 ק"ג כלי פלסטיק חד-פעמיים לנפש בשנה, בישראל הצריכה הביתית עומדת על 7.5 ק"ג לנפש, כלומר גבוהה פי 5. הצריכה הביתית של כלים חד-פעמיים בישראל נמצאת במגמת עלייה והוכפלה במהלך העשור האחרון. כעת, כאמור, היא נמצאת במגמת ירידה, בעקבות הטלת המס בתחילת השנה.
בארגון "אדם טבע ודין" בירכו על ההחלטה, אך ציינו כי יש לאסור כליל את השימוש במוצרי פלסטיק חד פעמי. מנכ"ל הארגון, עו"ד עמית ברכה, אמר בתגובה: "החלטת הממשלה הינה מבורכת ומשמעותית. יחד עם זאת, בכדי שתהווה איתות אמיתי לרצינות כוונותיה של הממשלה באשר לסכנות הכלים החד פעמיים, על הממשלה לחוקק חוק שיאסור כליל את השימוש במוצרים העשויים פלסטיק חד פעמי, שיש להם תחליף סביר. רק כך נוכל להאבק באופן אפקטיבי בסוגי פסולת אלו אשר אינם מתכלים, פוגעים בסביבה ובבריאות האדם ומהווים כ-15% מכלל פליטת גזי החממה בישראל".