ה-BBC, שמסרבת מאז פרוץ המלחמה לכנות את מחבלי חמאס כטרוריסטים - צינזרה בשבוע שעבר חלקים מהראיון שהעניק נשיא המדינה יצחק הרצוג לרשת הבריטית, שבהם השמיע עובדות לא נוחות על המדיניות הבריטית. כעת, כך מתברר, שנשיא המדינה לא היה ה"הרצוג" הראשון שצונזר על ידי ה-BBC.

ד"ר רפאל מדוף, המנהל והמייסד של מכון דיוויד ווימן לחקר השואה, חקר ומצא שכבר בשנת 1944 ה-BBC צינזר את סבו של יצחק הרצוג, הרב אייזק הרצוג, שהיה הרב האשכנזי של ארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי ואחרי קום המדינה.
הרצוג הסב נאם אז בכנס שבו נכחו 1,800 רבנים, מנהיגים ופעילים יהודים אורתודוקסים במלון פנסילבניה במנהטן ב-30 וב-31 בינואר 1944. באותה תקופה מיליוני יהודים כבר נטבחו במחנות ההשמדה שהקימו הנאצים. הרצח ההמוני אומת על ידי בעלות הברית יותר משנה קודם לכן, ותועד בשפע על ידי ארגונים יהודיים. מארגני הוועידה שילמו את האגרות הנדרשות כפי שהנוהל חייב באותה תקופה כדי שישדרו את הכינוס . הם גם הגישו מראש את נוסח הנאומים לרשויות הצנזורה הבריטיות.
שני הדוברים הבולטים שהיו אמורים להשתתף היו הרב הראשי הרצוג והרב הראשי של בריטניה, יוסף הרץ. הם התכוונו לדבר על "המצוקה של יהדות אירופה, ודחקו ביהודים אמריקנים לתמוך בתוכנית לפתיחת דלתות פלסטין לפליטים נרדפים".

זמן קצר לפני הוועידה, ה-BBC הודיע למארגנים כי לא ניתן לשדר את נאומי הרבנים מכיוון ש"החוטים הטרנס-אטלנטיים לשידור היו עמוסים מדי". לאחר מכן, צוות הוועידה קבע עם חברת הטלקומניקציה AT&T "לספק את מרחב החוט הנדרש", ועדכן את ה-BBC בהתאם.
אבל ביום הראשון של הוועידה הודיעה שגרירות בריטניה בוושינגטון למארגנים שהשידור לא יתקיים. לא הוצע הסבר.
יו"ר הוועידה דיוויד מקלר, עורך היומון ביידיש מורגן ז'ורנאל, דחה את החלטת הצנזורה כחלק ממדיניות הספר הלבן הבריטי לפיוס קיצונים ערבים על ידי הרחקת פליטים יהודים מארץ הקודש. הוא כינה את הביטול "ניסיון של ממשלת בריטניה להשתיק את דרישותינו לסיוע לפליטים באמצעות פתיחת פלסטין".
לדברי מדוף, ברור שמפיקי ה-BBC של היום אינם אחראים באופן אישי למה שעשו קודמיהם ב-1944, אבל הפעולה של מקבלי ההחלטות של היום ב-BBC נגד מנהיג יהודי אחר ממשפחת הרצוג היא יותר מקצת אירונית. נראה כי סתימת פיותיהם של המנהיגים הציונים לא הסתיימה בשנות ה-40 של המאה הקודמת.
בשבוע שעבר צינזרה ה-BBC ראיון של הנשיא הרצוג והוציאה ממנו קטעים שלא היו נוחים לה כגון עקיצה ש"אני לא אתייחס לאופי הסיקור שלכם". בריאיון ששודר בחדשות BBC, ונערך בירושלים, המראיינת ליז דוסט שאלה את נשיא המדינה יצחק הרצוג על המתרחש בעזה, כשלדבריה מספר המתים עולה והמשבר ההומניטרי מחמיר - מה שגורם לבנות בריתה של ישראל לדאוג.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בריאיון ב-BBC
נשיא המדינה יצחק הרצוג בריאיון ב-BBC
נשיא המדינה יצחק הרצוג בריאיון ב-BBC
הנשיא הסביר כי מדינת ישראל עושה את המיטב על מנת שלא לפגוע באזרחים חפים מפשע ולהתריע בפניהם כך שיוכלו להימלט לדרום לפני שמתקיפים את צפון הרצועה. כשאמרה שעל פי האו"ם אף אזור אינו בטוח בעזה וכי גם בדרום הרצועה ישראל מתקיפה - על כך ענה הרצוג כי מדובר בשקר וכזב. בהמשך שאלה אותו על השבתה של החיילת החטופה, אורי מגידיש, ועל התחושות של משפחות החטופים המודאגים מהפלישה הקרקעית שמסכנת את יקיריהם, הוא ענה כי השבתם נמצאת בעדיפות העליונה של מדינת ישראל.
עוד הוסיף הנשיא באחד הקטעים שירדו בעריכה: "אנחנו לא רוצים לגרום כאב. אנחנו אומרים לאנשים לעזוב, אבל אנחנו חייבים לתפוס את המחבלים האלה ולהוציא אותם. זה מה שאנחנו מנסים לעשות עכשיו, אני מאמין שאנחנו לא רוצים להיות שם. אנחנו לא אומה של מלחמות".