שפעת העופות בקרב העגורים באגמון החולה הולכת ומתפשטת, והיום (א') הודיעה הקרן הקיימת לישראל, המפעילה את האגמון, כי האתר ייסגר בימים הקרובים מטעמי בטיחות. במקביל, הודיע משרד החקלאות כי הנגיף התגלה גם בלול במושב מרגליות בגבול הצפון, שבו 244 אלף תרנגולות. ייתכן שכל מאות אלפי התרנגולות יומתו, כפי שהנוהל במקרים כאלה מחייב.
3 צפייה בגלריה
עגורים בעמק החולה
עגורים בעמק החולה
עגורים בעמק החולה
(צילום: דוד ראב"ד)
בקק"ל ובמשרד החקלאות לא מסרו מספרים מדויקים, אך ל-ynet נודע כי מספרם של העגורים המתים עולה על 100, ומאות עופות חלו.
"המצב פשוט זוועתי", אמר אדם המכיר היטב את התחום. "נכון שמדי שנה יש התפרצות של המחלה, אבל זו פעם ראשונה שאנחנו רואים תחלואה כל כך נרחבת אצל עופות בר. בכל בוקר אנחנו רואים עוד ועוד עגורים שפשוט לא ממריאים מהמים, ויודעים שגורלם נחרץ".
3 צפייה בגלריה
"העגורים לא מתרוממים מהמים"
"העגורים לא מתרוממים מהמים"
"העגורים לא מתרוממים מהמים"
(צילום: דוד ראב"ד)
המחלה התגלתה בשבוע שעבר, לאחר שמספר עופות מתו ונשלחו לבדיקה. מבדיקה של משרד הבריאות ומשרד החקלאות, עלה כי מדובר בזן H5N1 שעלול – בסבירות נמוכה ובנסיבות של קרבה – להדביק גם בני אדם. עם קבלת ההודעה, הודיעה הקק"ל על הפסקת הסיורים בעגלות המסתור. כעת, כאמור, הודיעה הקרן הקיימת לישראל כי היא סוגרת את האתר, עד להחלטה אחרת. עם זאת, מרכז המבקרים הסמוך לאגמון יישאר פתוח.



במקביל, הודיע משרד החקלאות כי שפעת עופות מזן H5N1 התגלתה במושב מרגליות הסמוך לגבול לבנון. במקבץ הלולים 244 אלף תרנגולות מטילות. השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בודדו את החווה, עצרו את שיווק הביצים, הן מהלול והן מתחנות המיון שקלטו ביצים מהמתחם, והחלו בפעולות הכנה לטיפול במוקד ההתפרצות. השירותים הווטרינרים מבצעים ניטור אקטיבי בכל חוות הלולים שבאזור. ממשרד החקלאות נמסר כי מדובר בלולים שמשווקים כ-6 מיליון ביצים בחודש בשוק המקומי (מתוך שוק של כ-200 מיליון ביצים שנצרכות בחודש בישראל).
במשרד החקלאות הוסיפו כי בעונה זו של השנה, מאות אלפי עופות עוברים בישראל בדרכם לאפריקה. "נוכחותם של עופות בתקופת נדידה מגבירה את הסכנה להעברת מחלות שונות, ובראשן – שפעת העופות. לאור זאת, שב ומזהיר משרד החקלאות כי על כל מגדלי העופות והציפורים, למלא אחר הנחיות השירותים הווטרינריים, ולמנוע שוטטות של עופות בשטחים פתוחים. על כל מקרי תחלואה ותמותה חריגים בעופות יש לדווח מיד לווטרינר המטפל, לווטרינר הרשותי ולשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות. בכל מקרה אין להשליך פגרי עופות בצורה לא מוסדרת. מאז מרץ 2006, אז התגלו מקרי שפעת עופות בקיבוץ חולית ועין השלושה שבדרום הארץ ובמושב שדה משה שבחבל לכיש, מתגלים מקרי שפעת כמעט בכל שנה", אמרו במשרד.

הסכנות של שפעת העופות

ד"ר תמיר גושן, מנהל השירותים הווטרינריים בפועל במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, הסביר שמדובר במחלה שעוברת מבעלי חיים לבני אדם. "היו מספר אירועים, כמה מאות מקרים בעולם בזן הזה של נגיף שפעת העופות, H5N1. כמה מאות מקרים, בעיקר באפריקה ודרום מזרח אסיה", הוא אמר. "הפחד הגדול הוא שהנגיף או יעבור מוטציה או ייצור הכלאה עם נגיפי שפעת של בני אדם. ואז אנחנו מקבלים מגפה שהקורונה היא כלום לידה. עד הקורונה, התרחיש הסביר לפנדמיה היה שפעת העופות".
ד"ר גושן הוסיף ששפעת העופות מתפשטת במהירות בין בעלי כנף, ובתום דגירה של עד שבועיים היא גורמת לתמותה. "לפעמים לא רואים כלל תסמינים, פשוט מוצאים את העופות מתים", הוא אמר. "בחלק מהמקרים רואים עור כחול כתוצאה מפגיעה בכלי דם. המחלה מאוד מדבקת בין עופות והיא הגיעה לארץ ככל הנראה עם עופות מים שנדדו מאירופה. באירופה יש עכשיו התפרצויות נרחבות במאות מוקדים במדינות. גם בחיות בר וגם בחיות משק ובית (רק בבעלי כנף)".
3 צפייה בגלריה
(אילוסטרציה: Shutterstock)
אז איך המחלה הגיעה ללול במושב מרגליות? ד"ר גושן: "יש כמה דרכים אפשריות. אחת מהן היא שעגור חולה נחת ליד, הפריש לשלשת נגוע, מישהו דרך על הלשלשת, נכנס לתוך הלול. אפשרות שנייה היא שהעגור החולה היה ליד הלול, ניסה להגיע למזון והפריש את זה בנשימה ללול, מה שפחות סביר. בכל מקרה – הנגיף נמצא בסביבה. הוא מגיע לארץ עם העופות הנודדים ומשם מתפרץ בדרכים. בין היתר גם לא על ידי עופות, אלא גם על ידי ציוד – כלי רכב, נעליים של אנשים שבאים במגע עם לשלשת של עופות נגועים".
על הסכנה להידבקות בני אדם, אמר ד"ר גושן: "כל מי שמטפל בעופות נגועים והיה בסביבה מקבל טיפול תרופתי מונע של תרופה בשם "טמיפלו", שמעכבת את התפתחות המחלה ומונעת אותה. אבל גם לזה יש סוף כי אי אפשר להחזיק אנשים על התרופה הזאת כל הזמן, ובסוף גם ייגמרו המאגרים של התרופה". הוא הוסיף כי "הסיכון להדבקת אדם אינו גבוהה, כי זה מצריך מגע מאוד הדוק עם בעלי חיים. אבל המשמעות של הדבקת אדם עלולה להיות חמורה למי שלא יטופל בזמן או לא יגיב טוב לתרופה. בטווח הארוך יש סיכון ליצירת נגיף שמסוגל לעבור מאדם לאדם".
אז איך אפשר למנוע מבעלי חיים נוספים להדבק? ד"ר גושן: "אנחנו יכולים לנסות ולמזער את ההדבקה של עופות משק ועופות נוי. לא לתת לבעלי החיים לשוטט בחוץ, לשמור עליהם סגורים שלא תהיה אפשרות לעופות בר לבוא איתם במגע. הם צריכים להיות מנותקים מלשלשת והפרשות נוספות של עופות בר. מי שמטפל בהם – אסור שיבוא במגע עם עופות בר שמקורם לא ידוע, בטח לא לטפל בהם. בעת הזאת לא לגעת בהם. לא לנסות להציל ולא לחלץ. כי הסיכון גם של האדם וגם של בעלי החיים שהוא מחזיק בהם עלול להיות גדול. כמו כן, למי שיש בבעלותו בעלי כנף – שלא יתקרב למוקדים שיש בהם עופות בר".
ד"ר גושן סיכם: "אנחנו עושים הכול כדי לאתר את הביצים שהגיעו מהלול הנגוע, שלא יגיעו לציבור. יחד עם זאת, עכשיו ביתר שאת אבל זה נכון תמיד – בכל מוצרי העוף (ביצים ובשר עוף) - חשוב לעשות שימוש בחום. לאפות לטגן, לבשל בחום גבוהה. זאת מכיוון שהטיפול בחום גבוהה למשך זמן הורג את הנגיף ומונע הידבקות".