מתושלח, הנמצא באקווריום בסן פרנסיסקו, הוא ככל הנראה המבוגר בעולם החי בשבי. מתושלח הוא דג בררני שאוהב לאכול תאנים טריות, אוכמניות אורגניות, ענבים וגם הוא לא מתנגד לליטופים. החוקרים מאמינים שהוא דג האקווריום המבוגר ביותר שחי בעולם.
אז למה קוראים לו כך? בתנ"ך מתושלח היה סבו של נח, ונאמר שהוא חי עד גיל 969 - האדם שחי הכי הרבה זמן לפי התנ"ך. במקרה הזה לא מדובר בדג בן כ-1,000 שנה, אבל ביולוגים מאמינים שהוא בערך בן 90, והוא די בודד מהבחינה הזאת, כי אין דגים בשבי בגילו, לפחות ככל שידוע לנו.
3 צפייה בגלריה
מתושלח, אוהב גם שמלטפים אותו
מתושלח, אוהב גם שמלטפים אותו
מתושלח, אוהב גם שמלטפים אותו
(צילום: AP)
מתושלח הא דג ריאות באורך של מטר, ושוקל כמעט 20 קילוגרמים. הוא הובא מאוסטרליה למוזיאון בסן פרנסיסקו אי שם ב-1938 ומאז הוא חי באקווריום.
ומכאן, אל העתיד: טיפול חדש שנוסה על צפרדעים גרם להן לחדש גפיים עם עצבים מתפקדים תוך 18 חודשים בלבד.
מדובר בלא פחות מפריצת דרך בעולם המדע, כיוון שרקמות אנושיות בדרך כלל אינן מתחדשות - ואובדן גפיים הוא קבוע ובלתי הפיך.
במחקר שערכו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד נמצא ש-24 שעות בלבד של טיפול הספיקו כדי לחדש גפיים ואת הרגישות שלהן למגע אצל צפרדעים.
3 צפייה בגלריה
הרגל של הצפרדע צמחה מחדש
הרגל של הצפרדע צמחה מחדש
הרגל של הצפרדע צמחה מחדש
(צילום: מתוך המחקר)
כלומר, הצפרדעים הצמיחו רגליים שנקטעו להם, בעזרת תמהיל של חומרים כימיים ואותות חשמליים, שהוצמד לאיבר הקטוע. אחרי שנה וחצי, החוקרים נדהמו לגלות שהצפרדעים שיקמו את רגליהן, כולל אצבעות שהרגישו מגע.
אפשר ואף רצוי להיות אופטימיים לגבי מה המחקר הזה יכול לעשות למחקרים עתידיים על יונקים ובני אדם, וגם להתפעם עד כמה המדע ממשיך לפרוץ את הגבולות הידועים לנו.
ומכאן - לכוכבים. מודלים חדשים אפשרו לאחרונה לחוקרים לצלול עמוק לתוך אחד מפיצוצי הכוכבים הבהירים ביותר שראינו אי פעם, והתמונות - מדהימות.
3 צפייה בגלריה
תמונה מדהימה מהחלל
תמונה מדהימה מהחלל
תמונה מדהימה מהחלל
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק: Hubble Space Telescope)
טלסקופ החלל הוותיק האבל תיעד כוכב שהתפוצץ לפני כמעט 200 שנה, וכעת ניתן לראות בפרטי פרטים את רגעיו האחרונים. בסרטון החדש, צוות מדענים עיצב את הערפילית בתלת ממד, ואפשר גם להסתכל מזווית נוספת על האירוע, אבל בעיקר, לעזור לנו להבין טוב יותר התפרצויות של כוכבים מסיביים וכיצד ערפיליות מתפשטות בחלל.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וגם חמישי