חוקרים בישראל הביעו זעם על אוניברסיטת ברקלי היוקרתית בארה"ב, שם מרצה הציעה להעניק לסטודנטים נקודות זכות בגין השתתפות בעצרות פרו- פלסטיניות. במאמר, שפרסמו בכתב העת Nautre, כתבו חוקרים ישראלים כי האוניברסיטאות ברחבי העולם צריכות להוקיע את הטרור והאנטישמיות.
פרופ' דן משמר הסביר כי הוחלט לפרסם את המאמר בעקבות עידוד הסטודנטים לצאת להפגנות נגד ישראל באוניברסטת ברקלי. "זו הנקודה שהחלטתי לפנות לכתב העת המדעי היוקרתי בעולם, Nature, ולבקש במקום פרסום מחקר על מיטוכונדריות, להשמיע קול מול כל אנשי האקדמיה בבקשה שיוקיעו טרור ואנטישמיות", אמר פרופ' דן משמר מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, ראש האגודה הישראלית לגנטיקה.
2 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
הוא הוסיף כי המחאה ברחבי העולם נגד ישראל, שפועלת בעזה בעקבות מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, הובילה אותו לפרסם את מאמר הדעה, המיועד לקהילת המדענים בעולם, שבו הוא משתף את אכזבתו מהאוניברסיטאות המובילות.
המאמר פורסם מטעם חברי האגודה לגנטיקה בישראל, בהם פרופ' לירן כרמל מהאוניברסיטה העברית, ד"ר אפרת שמע ממכון ויצמן למדע ופרופ' ציפורה פאליק-זכאי מבר אילן.
"ב-7 באוקטובר, מחבלי חמאס פרצו בהתקפה מרושעת על אזרחי ישראל, הרגו באכזריות 1,400 אנשים, התעללו בנשים וחטפו יותר מ-200 איש, כולל ילדים וקשישים", נכתב במאמר. "אנו, חברי האגודה לגנטיקה בישראל, קוראים למוסדות אקדמיים ברחבי העולם, להגן על יהודים וישראלים, סטודנטים וחברי סגל, מפני פעולות אנטישמיות - בדיוק כפי שנעשה עם קבוצות מיעוט אתניות אחרות - ולהתנער מכל ההצהרות התומכות בטרור, כפי שנעשה לגבי דעות גזעניות".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב תא פרו פלסטיני ב הרווארד שנקרא הוועדה לסולידריות עם פלסטין של הרווארד
ארה"ב תא פרו פלסטיני ב הרווארד שנקרא הוועדה לסולידריות עם פלסטין של הרווארד
דגל פלסטין בהרווארד
עוד נכתב במאמר של החוקרים הישראלים: "אנו מבקשים ממוסדות אלו להצטרף לקריאה נגד חטיפת אזרחים ישראלים. לצערי, התגובה ממוסדות מדעיים מחוץ לישראל הייתה חלשה, ללא גינוי ברור וכמעט שלא היתה קיימת. כמה אפילו הציעו זיכויים אקדמיים לסטודנטים המשתתפים בעצרות פרו פלסטיניות, אם כי היו כמה הצעות כאלה בוטלו. הפגנות אלה לעתים קרובות בטעות מציגים את חמאס כארגון חופש. אסור למוסדות אקדמיים להסכים לעיוות העובדות".
פרופ' משמר הסביר כי "המחקר מושפע מכל מה שקורה. המוטיבציה לשליחת המכתב הייתה העובדה שהסביבה האקדמית לא מנותקת מהאקלים הנוכחי. מה שהעיר את תשומת ליבנו כאגודה היא התגובה המוזרה עד עלובה של אוניברסיטאות ברחבי העולם לטבח של ה-7 באוקטובר. כמו הרווארד וסטנדפורד, ששלחו במקרים מסויימים הודעות גינוי כלליות נגד אלימות, במקרה הפחות טוב לא שלחו דבר, ואפילו עודדו הפגנות פרו-חמאס. וכל זה על רקע אירועים אנטישמיים נגד יהודים בחו"ל. אמרנו לעצמנו שאנחנו צריכים לצאת מהעיסוק המחקרי. האוניברסיטאות אמורות לשמש מצפן מוסרי - ואם לא צריך להעיר אותן כדי שישמשו כאלה".