אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה הציעה נקודות זכות לסטודנטים שישתתפו בהפגנות פרו פלסטיניות בקמפוס או יפנו לנציג המחוזי שלהם בקליפורניה במטרה ללחוץ עליו לבקר את הכיבוש הישראלי. במייל שקיבלו שלשום (שלישי) סטודנטים בחוג ללימודים אתניים של האוניברסיטה נכתב כי "אנחנו מציעים הזדמנות לנקודות זכות נוספות: תלמידים יכולים להשתתף בהפגנת הסטודנטים הארצית נגד הכיבוש של עזה או לצפות בסרט דוקומנטרי קצר על פלסטין ולהתקשר/לשלוח דוא"ל לנציג המקומי בקליפורניה באמצעות הלינק המצורף".
2 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
תפגינו ותקבלו בונוס
(צילום: Joseph Prezioso / AFP)
הכותרת
כסף קטארי, תמיכה איראנית: איך למוטט את יסודות חמאס?
21:25
עוד נכתב כי "פעולה זו תיחשב כטיול שטח או תוספת של חמש נקודות לציון. תלמידים יכולים לשלוח מייל כדי ליידע באיזו אפשרות הם בוחרים, וצילום מסך/תמונה עם הוכחה להשתתפותם".
במייל, שנשלח מטעם המרצה של הקורס "קהילות אסייתיות-אמריקאיות ויחסי גזע", היא מציינת כי הפעילות קשורה לנושא השיעור הקרוב: "ההיסטוריה הפלסטינית ביחס למושגים מעמדיים כמו קולוניאליזם, אימפריאליזם וסולידריות של העולם השלישי".
הפגנה פרו פלסטינית היום באוניברסיטה
סטודנטים שקיבלו את המייל זעמו. "לא האמנתי שזה אמיתי", אמרה אחת מהן ל-ynet. "מבקשים מאיתנו להצדיק את האלימות הנוראה שהתרחשה כנגד אזרחים וילדים, ועוד לקבל על זה קרדיט? לא נתפס".
דובר האוניברסיטה מסר בתגובה כי "ברגע שנודע למינהל על המטלה הוא הגיב במהירות כדי להבטיח שהיא תשונה. המצב תוקן, ההקצאה שונתה וכעת ישנן מספר אפשרויות לזיכוי נוסף, לא רק אחת. סטודנטים יכולים כעת להשתתף בכל אירוע מקומי שירצו - כמו שיחת ספר או דיון פאנל הקשור לנושא הקורס, כולל המחאה. או שהם יכולים לצפות בכל סרט תיעודי שירצו על המזרח התיכון".
לדבריו, מדובר גם בהשתתפות ב"אירועים פרו-ישראליים, עצרות, משמרות, הפגנות או מחאות שקטות", אבל הוא לא פירט לאילו הוא מתכוון ומתי. הדובר רמז שהסגל שאחראי ליוזמה יושעה או יפוטר, אם כי הוא מנוע להגיב פרטנית מפאת שמירה על פרטיות. "מה שאני יכול לומר הוא שבאופן כללי, האוניברסיטה מגיבה במהירות להפרות מדיניות ומחויבת להטיל השלכות מתאימות כאשר המדיניות מופרת".
בנוסף, מרצה אחר באוניברסיטה, בבית הספר למדיניות ציבורית, שמלמד קורס מבוא לפוליטיקה אמריקאית, ביטל את השיעור שלו וקרא לתלמידים להצטרף במקום זאת להפגנה.
2 צפייה בגלריה
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
לא רק בברקלי. הפגנות פרו פלסטיניות בהרווארד
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
ברקלי אינה האוניברסיטה הראשונה שמציעה לתלמידיה נקודות זכות עבור השתתפות באירועים פרו-פלסטינים שבהם ישראל מואשמת באחריות על תקיפת החמאס ופשעי מלחמה. לפני שבועיים פרופסור באוניברסיטת וירג'יניה הציע קרדיט נוסף לסטודנטים שהשתתפו בדיון על איך "לעמוד בסולידריות עם פלסטינים המתנגדים לכיבוש". עוד לפני המלחמה אוניברסיטאות רבות נהגו לתת נקודות זכות על פעילות אנטי-ישראלית בשטח. כפי שדיווחנו ב-ynet לראשונה, באוניברסיטת העיר ניו יורק (CUNY) הציעו נקודות זכות למי שיצפה בסרט "פארחה". בעקבות הביקורת, ההקרנה בוטלה לבסוף והמשרד האקדמי שהציעה אותה נסגר.
המלחמה בישראל מעוררת מתחים ועימותים רבים בקמפוסים ברחבי ארצות הברית. אתמול נודע כי מושל פלורידה, רון דה סנטיס, פועל לסגור במדינתו את ארגוני הסטודנטים העומדים מאחורי ההפגנות הפרו-פלסטיניות בקמפוסים ברחבי ארצות הברית, ושוקל השעיית תלמידים ופיטור מנהלים ואנשי סגל שאפשרו אותן. במכתב ששלח נציג מטעמו לרשת המוסדות האקדמיים הציבוריים במדינה, שבה חברות 12 אוניברסיטאות ו-28 מכללות, נכתב כי הארגונים האלה "תומכים בארגון הטרור חמאס, שפתח במתקפה ללא התגרות על ישראל - בין ההרוגים היו תינוקות, נשים וזקנים". אם הצעד של דה סנטיס, שמקווה להפוך למועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, ייצא לפועל, מדובר בהתערבות חסרת תקדים שצפויה לעורר זעם רב.
בינתיים, אוניברסיטת קולומביה בניו יורק הודיעה כי לראשונה בהיסטוריה, היא מבטלת את ערב ההתרמה השנתי שלה בגלל האווירה המתוחה בקמפוס בעקבות המלחמה בישראל. "בעקבות שיקול זהיר והתייעצות עם הנהגת האוניברסיטה והבוגרים החלטנו שזה זה לא הזמן המתאים״, נמסר מטעם המוסד. בשנה שעברה האירוע גייס כ-30 מיליון דולרים.
לפחות שתי אוניברסיטאות עלית אמריקניות נוספות איבדו בשבוע האחרון הכנסות ותורמים גדולים כתוצאה מהביקורת הגוברת על תגובותיהן למלחמה, ובשל הפגנות שהתקיימו בתחומיהן. משפחת האנטסמן, תומכים ותיקים של אוניברסיטת פנסילבניה, שתרמו בעבר לפחות 50 מיליון דולר לבית הספר לעסקים שלה, וורטון, הודיעו כי יפסיקו את התרומות בגלל "שתיקתו" של המוסד על מתקפת חמאס. הם הצטרפו למילארדר מארק רואן, שהכריז על מהלך דומה קודם לכן.
קרן וקסנר, משפחת עופר, וקנת גריפין - תורמים ותיקים של הרווארד, החליטו גם הם לנתק את הקשרים עם האוניברסיטה לאחר מה שהם כינו "כישלונה העגום" לגנות את חמאס. גריפין תרם 300 מיליון דולר להרווארד רק השנה. קרן וקסנר שלחה למוסד במשך כ-35 שנים ישראלים בכירים לתוכניות מנהיגות. עידן ובתיה עופר התפטרו מהוועד המנהל של בית הספר לממשל של המוסד ומשכו את תרומתם הצפויה לו בשווי מיליוני דולרים.