אחד הנושאים הבוערים בחיפה הוא בעיית חזירי הבר, שנדמה כי בשנים האחרונות מספרם עלה משמעותית. עדרי חזירים שלמים נראים מטיילים בשכונות העיר, זורעים הרס בגינות הבתים, ולא פעם גם פצעו גופנית תושבים. ביוני האחרון הבטיח יהב: "תוך 90 יום מחזרתי לתפקיד, נרחיק את כל תופעת החזירים".
אחרי שני סיבובי בחירות, יהב אכן נבחר לכהונה רביעית. ראש העירייה החדש-ישן ייכנס רשמית לתפקידו ב-2 באפריל, אך כבר ביום שלאחר ניצחונו זימן לפגישה את דוד לוריא, שכיהן בעבר כראש מינהל תפעול בעיריית חיפה, וביקש ממנו לשמש כפרויקטור לטיפול בבעיית חזירי הבר.
2 צפייה בגלריה
חזירי בר ברחובות חיפה
חזירי בר ברחובות חיפה
חזירי בר ברחובות חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
לוריא, תת-אלוף בדימוס, קצין בכיר בזרוע הים בצה"ל, הוא איש עתיר זכויות. במהלך שירותו הצבאי שירת לוריא ופיקד בצוללות עד לתפקיד מפקד שייטת הצוללות. בנוסף, פיקד על בסיס חיפה של חיל הים וכיהן כראש מספן הים. בשנת 2005, לאחר 35 שנה במדים, הוא פרש.
אין כל ספק כי אחד הנושאים שמטרידים את תושבי חיפה כבר שנים, הם חזירי הבר. הם תמיד היו בחיפה לה ואדיות ויערות, ואולם נדמה כי בחמש השנים האחרונות, מספרם עלה משמעותית. עדרי חזירים שלמים נראים מטיילים בשכונות העיר, זורעים הרס בגינות הבתים ולא אחת הסתיימו המפגשים בין החזירים לתושבים גם בפציעות, שחייבו פינוי לבית חולים.
2 צפייה בגלריה
מוניקה
מוניקה
דוד לוריא. כבר התחיל לעבוד
(צילום: גיל נחושתן)
כאמור, בחודש יוני 2023, במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בה הצהיר על החלטתו לשוב ולהתמודד לראשות העיר חיפה, סיפק יהב את אחת מהבטחות הבחירות הראשונות שלו, והיא נגעה לחזירי הבר. "אני מתחייב", הוא אמר, "תוך 90 ימים מחזרתי לתפקיד ראש העיר, נרחיק את כל תופעת החזירים. תושבים וחזירים לא יכולים לחיות ביחד. נוציא את חזירי הבר מחיפה בנחישות וברגישות".
על רצינות כוונתו, תעיד העובדה כי מינה מיד פרוייקטור לתפקיד עוד לפני שחזר ללשכת ראש העיר. בשיחה עם "ידיעות אחרונות" ו-ynet, אמר יהב: "אני בטוח שהתושבים התחילו לספור לי את הימים. את התושבים לא מעניין מתי מתפרסם ברשומות שאני ראש העיר. הספירה החלה מיום בחירתי".
יהב הוסיף: "הפרוייקטור כבר עובד וכבר רואים תוצאות בשטח. דוד לוריא היה ראש מנהל תפעול בתקופתי, ובאחריותו היה הטיפול בפרויקט החזירים. ביקשתי ממנו לבצע את העבודה מהיום הראשון, כדי לפתור את בעיית חזירי הבר. לא נפרט בדיוק מה ייעשה, אבל אני יכול לומר שזה יהיה שילוב של כמה דברים".

"החזיר זו חיה מאוד חכמה", הוסיף העיר הנבחר של חיפה. "כשהיא מבינה שרודפים אחריה ושהיא בסכנה, היא יורדת לוואדיות. זה מה שאני רוצה שיקרה בחיפה. החזירים צריכים לחיות בוואדיות ולא ברחובות ובשכונות העיר".
דוד לוריא סירב להתייחס לנושא מינויו. ואולם, בעבר הוא נשמע אומר: "צריך לדלל את חזירי הבר, וכשלא מדללים מגיעים למה שמגיעים. זה זן מתפרץ ובחיפה איבדו שליטה בנושא חזירי הבר".
בחודש אוקטובר 2021, בעקבות פציעתו באורח בינוני של תושב חיפה בן 70 שהותקף על ידי חזיר בר, אמר לוריא ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet: "אין הפתעות ואין מה להתפלא. המצב רק יחמיר. כל מי שאומר שבחיפה יש 'רק' כ-500 פרטים - אינו יודע מה הוא סח. ראש העיר, יועציה, מתנגדי הדילול, גורמים לתוהו ובוהו בעיר והם ימשיכו לצייץ שהחזירים נעלמו. ייבנו גדרות, ייקבעו כלי אצירה, כל זה בשוליים. באין איום בטבע על אוכלוסיית חזירי הבר הם ימשיכו להתרבות וימשיכו לגרום לנזקים בנפש וברכוש".