בגיל 79 - הוא חוזר: יונה יהב, שכיהן כראש העיר חיפה מ-2003 ועד 2018, הודיע הערב (שלישי) במסיבת עיתונאים מיוחדת על החלטתו לרוץ פעם נוספת לראשות העיר באוקטובר הקרוב, חמש שנים אחרי שהפסיד לעינת קליש רותם. "אני פטריוט חיפאי כל חיי", אמר יהב, "לפטריוט חיפאי אין גבול, אין גיל ואין מחסום שיכול לעמוד בינו לבין עירנו האהובה חיפה. זו שליחות חיי, ותפקיד ראש העיר הוא תפקיד חיי".
למערכת הבחירות הזו מגיע יהב עם "בטן מלאה" על מחליפתו. לדבריו, "בשנים האחרונות הייאוש השתלט על חיפה. זו אחת השעות הקשות של העיר". הוא סיפק במהלך מסיבת העיתונאים כמה הבטחות, במרכזן חזרתה של חיפה להיות "בירת הצפון" ו"בירת כלכלת העתיד של ישראל". הוא ציין לזכותו את ניסיונו הרב בלשכת ראש העיר: "חיפה בראשותי לא תשלם אגורה אחת כשכר לימוד".
2 צפייה בגלריה
יונה יהב מודיע על ריצה לראשות העיר חיפה
יונה יהב מודיע על ריצה לראשות העיר חיפה
"תושבים וחזירים לא יכולים לחיות ביחד". ההבטחה של יונה יהב
(צילום: אביהו שפירא, אלעד גרשגורן)
"אכנס לתפקידי מיד עם חזון, ניסיון ותכנית עבודה מלאה. חיפה מקבלת ראש עיר מלא-מלא, במחויבות ואחריות מלאה", אמר. הוא גם התייחס לתופעה נוספת, שמטרידה את תושבי העיר בשנים האחרונות: חזירי הבר שמשוטטים ברחבי חיפה - והפכו לסימן ההיכר המרכזי של העיר. "אני מתחייב, תוך 90 ימים מחזרתי לתפקיד ראש העיר, נרחיק את כל תופעת החזירים. תושבים וחזירים לא יכולים לחיות ביחד", הצהיר, "נוציא את חזירי הבר מחיפה בנחישות וברגישות".
יהב הדגיש בדבריו כי בכוונתו לשתף פעולה עם כל הגורמים, "גם עם אלה שיתנו את קולם לאחרים". הוא הביע חרטה על המאבקים האישיים שניהל במהלך שנות כהונתו, והבטיח: "משקעים אישיים לא יהיו תכנית עבודה".
יהב התייחס לשמועות לפיהם יש כבר מי שמנסה לקדם קמפיין גילנות נגדו: "ללעוג לאדם בשל המראה שלו, בשל המוצא שלו או בשל גילו - זה נמוך. הכי נמוך שאפשר לרדת אליו זה קמפיין גילנות". ראש העיר לשעבר כבר בן 79, עורך דין במקצועו שמילא שורה של תפקידים ציבוריים. הוא היה דוברו ועוזרו של ראש העיר המיתולוגי של ירושלים, טדי קולק, חבר מועצת העיר חיפה במשך 15 שנים וחבר כנסת במשך שלוש שנים.
2 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
"התושבים הבינו את הטעות". יהב נגד מחליפתו, עינת קליש רותם
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
ב-2003 כאמור נבחר לכהן לראשונה כראש העיר חיפה, והיה לראש העיר הראשון שנולד בעיר השלישית בגודלה. יהב נבחר לקדנציה שנייה בשנת 2008, ובפעם השלישית ברצינות ב-2013. בבחירות בשנת 2018, לפני כחמש שנים, הפסיד לעינת קליש רותם, לאחר שזכה לכ-37% בלבד מהקולות, לעומת 56% של מחליפתו. בינואר 2019, חודשים ספורים לאחר אותן בחירות לרשויות המקומיות, החליט לפרוש ממועצת העיר.
בעבר אמר יהב בביטחון כי אם יתמודד שוב, ינצח. בסביבתו אמרו הוא זוכה לאהדה בציבור. "אני רואה ומרגיש את זה. אנשים פונים אליי ברחוב ומבקשים ממני לעזור. תושבי חיפה הבינו את הטעות שעשו כשבחרו בקליש רותם", טען.
אך אין מדובר בקרב ראש בראש בין ראש העיר לשעבר לזו המכהנת, שכן עד כה הודיעו שבעה אנשים נוספים על מועמדותם לראשות העיר: עו"ד יעקב בורובסקי, המשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר עו"ד דוד עציוני, יו"ר סיעת הירוקים במועצת העיר אביהו האן, חברת המועצה ויו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה עו"ד שרית גולן שטיינברג, חבר מועצת העיר צביקה ברבי, חבר מועצת העיר לזר קפלון וחבר מועצת העיר קיריל קארטניק.