בסופ"ש הקרוב (בין שבת לראשון) צפוי שיאו של מטר המטאורים- הפרסאידים. מטר המטאורים פרסאידים, הקרוי על שם קבוצת הכוכבים 'פרסאוס', נחשב לאחד המטרות הפופולריים ביותר, הן בזכות הקצב העשיר מאוד שלו (עשרות מטאורים בשעה) והן בזכות עצם התרחשותו בשיא הקיץ כאשר מזג האוויר נוח ונעים. אך לא ברור אם נוכל לראות את המטוארים בשל העננות הצפויה.
השביט שאחראי למטר, 109P/Swift-Tuttle, חלף בפעם האחרונה בפריהליון (בנקודה הקרובה ביותר לשמש במסלולו) בשנת 1992 וכתוצאה מכך היו מטרות עשירים ביותר בשנים 1991 עד 2000 (עם קצב של כמה מאות מטאורים בשעה).
6 צפייה בגלריה
 שיא הקיץ הוא גם התקופה הטובה ביותר לראות את שביל החלב.
 שיא הקיץ הוא גם התקופה הטובה ביותר לראות את שביל החלב.
שיא הקיץ הוא גם התקופה הטובה ביותר לראות את שביל החלב.
(צילום: רועי לוי)
השנה, שיאו של המטר צפוי להתרחש ביום ראשון, ה-13 באוגוסט בשעה 9 בבוקר כאשר כבר השמש תזרח, ולכן המועד הטוב ביותר לצפות בו הוא בשעות הקטנות של הלילה בין שבת לראשון (כאמור, בתקווה שלא תהיה עננות), אם כי גם שני הלילות הסמוכים לשיא (בין 11 ל-12 באוגוסט ובין 14-13 בו, מבטיחים מאוד. מטר הפרסאידים הינו מטר רחב, והוא למעשה נמשך מ-17 ביולי עד 24 באוגוסט, לכן גם השבוע שלאחר השיא יכול לספק קצב נאה של מטאורים.
מלבד מטר הפרסאידים, יש סביב השיא של מטר הפרסאידים מטרות נוספים, שהחשוב בהם הוא מטר הדלתא אקווארידים הדרומי (נובע מכיוון קבוצת דלי, אקוואריוס), ששיאו אמנם ב-30 ביולי אך הוא נמשך עמוק לתוך אוגוסט.
כל מה שרציתם לשמוע על מטר המטאורים. האזינו לפודקאסט
עובדה נוספת שהופכת את המטר לאופטימלי השנה היא היעדרותו של הירח מרוב שעות הלילה. הירח זורח בשעות הקטנות של הלילה, וגם כשיזרח הוא במצב של סהר מתמעט ולכן אורו לא יפריע, אלא בשעות לפני הזריחה. כדי ליהנות בצורה הטובה ביותר מהמטר, יש לצאת למקומות חשוכים ככל האפשר, הרחק ממקומות יישוב. כבכל שנה, גופי אסטרונומיה ומצפי כוכבים רבים מארגנים תצפיות מודרכות במטר בשילוב טלסקופים.

מהו מטאור?

מקורה של המילה מטאור הוא ביוונית ומשמעותה – מטא-אור - משהו באוויר. שמה העממי של התופעה הוא כוכב נופל, כיוון שהתופעה נראית ככוכב שחוצה את השמיים במהירות ונדמה שהמטאור נופל מהשמיים. על-פי רוב, מרבית המטאורים הנראים לעין הם לא יותר מאשר גרגירי אבק שנלכדו בכוח המשיכה של כדור הארץ. כאשר גופים שנלכדים על ידי כבידת כדור הארץ נכנסים לאטמוספרה העליונה מהירותם עשויה להגיע לעשרות ק"מ לשנייה (מהירותם של הפרסאידים היא 59 ק"מ לשנייה). מהירות זו היא למעשה שילוב המהירות היחסית בין מהירות כדור הארץ במסלולו סביב השמש ומהירות החלקיקים במסלולם סביב השמש.
6 צפייה בגלריה
מתי הבעתם משאלה למראה מטאור שחולף מעל? צולם באזור פארן
מתי הבעתם משאלה למראה מטאור שחולף מעל? צולם באזור פארן
מתי הבעתם משאלה למראה מטאור שחולף מעל? צולם באזור פארן
(צילום: רועי לוי)
במהירות עצומה זו חלקיק האבק שנכנס לאטמוספרה מתנגש בחלקיקי הגז המצויים בה ומיינן אותם. ברוב המקרים החום הרב מכלה את חלקיק האבק כבר בגובה של עשרות קילומטרים מעל פני הקרקע. בדרך זו מעניקה לנו האטמוספרה מנגנון הגנה מפני כל אותם גופים שנלכדים בכוח המשיכה של כדור הארץ. אולם, מנגנון זה יעיל לעצירת גופים עד לגודל מסוים. חלקיקים גדולים מאוד שורדים את החום של הכניסה לאטמוספרה ומגיעים אל פני האדמה. לגופים המגיעים לקרקע אנו קוראים "מטאוריטים".

מתי ואיך לצפות במטר?

ראשית, אין צורך במשקפות או בטלסקופים. את המטאורים רואים בעין ומשקפת או טלסקופ לא יעזרו כיוון שמטאור חותך את השמים. משקפת או טלסקופ יכולים בהחלט להראות דברים נוספים שאינם קשורים למטר, אם וכאשר ממילא אתם מגיעים למקום חשוך ורוצים לצפות גם בגרמי שמים אחרים.
את המטר רצוי לראות ממקומות חשוכים, הרחק ממקומות יישוב. ככל שנרחיק יותר ממקורות של זיהום אור סיכויינו לראות מטאורים רבים יותר, ילכו ויגדלו באופן דרמטי.
מחצות והילך זה הזמן הטוב ביותר לצפות במטר. נקודת הההקרנה של המטאורים (רדיאנט) זורחת בשעות הערב ובשעת חצות מצויה גבוה מעל האופק הצפון-מזרחי. אפשר לשכב על הגב ולהביט לכיוון זה אם כי מטאורים עשויים להיראות גם בכל כיוון בשמים. בשיאו של המטר צפויים כמה עשרות מטאורים בשעה (במקומות רבים נתקלים במושג קז"ש, לפיו הקצב של מטר הפרסאידים הוא למעלה ממאה מטאורים בשעה בשיא המטר. הקצב של הקז"ש הוא תיאורטי ומנבא מה היה מספר המטאורים בשעה לו נקודת הרדיאנט הייתה מצויה בדיוק בזניט בלילה חשוך ובתנאים אופטימליים).
6 צפייה בגלריה
מטאור שתיעד הצלם רועי לוי בים המלח
מטאור שתיעד הצלם רועי לוי בים המלח
מטאור שתיעד הצלם רועי לוי בים המלח
(צילום: רועי לוי)
כיוון שמטאורים חוצים את פני השמים במהירות ונצפים על פני שטח רחב, הכלי הטוב ביותר להביט בהם הוא זוג עיניים. משקפת או טלסקופ ממש לא יועילו במקרה זה. רוב המטאורים יהיו חיוורים. מפעם לפעם יופיעו בהירים ולפעמים גם בהירים וזוהרים במיוחד. אם אתם מדמיינים שזה נראה ממש כמו גשם של כוכבים נופלים, אז'זהו, שלא!!
כדי למקסם את הסיכויים שלכם לראות כמה שיותר, כדאי להסתכל על כמה שיותר מהשמיים בבת אחת.למעשה, אין כיוון שהוא טוב מהאחרים. הכי טוב לשכב על הגב ולהביט למעלה לשמיים. לפי חוקי מרפי, ממילא המטאורים היפים ביותר יהיו בכיוון שונה מזה שאתה מביטים אליו.

מהו מקור המטאורים בשמיים?

מקורם של המטאורים מגוון ורב - החל מאינספור חלקיקים שממדיהם נעים מגודל מיקרוסקופי, דרך כמה קילומטרים שמקורם בימי היווצרות מערכת השמש, וכלה ברסיסים שמקורם בכוכבי לכת, בירחים, בשביטים או באסטרואידים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: שחר כהן)
חלקיקים אלה ממלאים את חלל מערכת השמש ונלכדים כל הזמן בכוחות הכבידה של הגופים הגדולים המצויים בה. אין גוף במערכת השמש שחמק מפגיעתם הרעה - החל בירח, שכננו הקרוב ביותר, שפניו מלאות המכתשים הן סימן ההיכר שלו ועד לאחרון האסטרואידים הקטנים, שצילומי תקריב שלהם שצולמו באמצעות חלליות שחלפו בקרבתם, מגלים את פניהם עטורות המכתשים. לעיתים, פגיעה של מטאוריט ענק בכוכב לכת קרוב או בירח עשויה לגרום בעת הפגיעה למספר רב של רסיסים שייזרקו מפני השטח אל החלל. אלה ישייטו בחלל ויש סיכוי שאף יילכדו בכבידת הארץ.
על פני כדור הארץ נמצאו מטאוריטים שמקורם בירח, במאדים ואף בנוגה. מדי לילה אפשר לראות כמה מטאורים בודדים. הם אקראיים וצצים מכל כיוון אפשרי ללא כל חוקיות. אלה קרויים - מטאורים ספורדיים.
במקרים נדירים מאוד (למזלנו) עשויים המטאוריטים להיות גדולים מאוד - עשרות מטרים ויותר ואז פגיעתם תהיה רעה מאוד. בשנת 1908 פגע בטונגוסקה שבסיביר מטאוריט שגודלו היה, כנראה, כמה עשרות מטרים וגרם לחורבן עצום ברדיוס של עשרות קילומטרים. בשנת 2013, התפוצץ מטאוריט גדול שגודלו מוערך בכ-17 מטר מעל העיר צ'ליאבינסק שבסיביר.
הדוגמה המפורסמת ביותר לכוח ההרס הטמון במטאוריטים גדולים היא המטאוריט שנפל במפרץ יוקטן לפני כ-65 מיליון שנה וכנראה שהביא להשמדת הדינוזאורים. ההיסטוריה של כדור הארץ רצופה מפגשים מסוג זה, בתדירות של אחת לכמה מיליוני שנים, שגורמת להכחדה המונית של מינים על פני כדור הארץ.
אולם, אל דאגה: כאמור, חלקיקי האבק היוצרים את מטרות המטאורים שמקורם באבק המועף משביטים זעירים, ומסתם כה קטנה שאין הם מגיעים לפני הקרקע.

ומהם מטרות המטאורים?

מדוע אם כן מטר הפרסאידים יוצא דופן? יש לילות בשנה שבהם מספר המטאורים גדול מאוד והמטאורים באותם לילות נראים יוצאים מנקודה אחת בשמיים הקרויה רדיאנט.
סביב השמש נעים כוכבי לכת וגם שביטים - אלה גופים שעשויים תערובת של קרח ואבק שקוטרם מגיע לכמה עשרות ק"מ - המגיעים משוליה החיצוניים והקרים של מערכת השמש. כאשר שביט כזה מגיע לקרבת השמש, מתנדף הקרח מפניו ותוך כדי כך משתחרר אבק הכלוא בקרח שממשיך להקיף את השמש במסלול כמעט זהה למסלולו של שביט האב.
6 צפייה בגלריה
מצפה שירת הכוכבים
מצפה שירת הכוכבים
צופים במטאורים ומקבלים הסברים והדרכה על כוכבי השמיים. מצפה שירת הכוכבים
(צילום: מרדכי גורדון)
פעם בשנה, כאשר מסלולו של כדור הארץ חוצה את מסלולו של אותו שביט, ניתך עלינו מטר של מטאורים. אפשר כותנה. כאשר אנו חוצים את מסלול המשאית, נפגוש את הכותנה שהועפה ממנה. גם למטרות המטאורים עצמם יש שיאים הקשורים לשנה שבה חל המטר ולשנה שבה חלף השביט סמוך לשמש. כמו כן, יש אזורים מסוימים במסלול החלקיקים שעשירים יותר כתוצאה מפעילות יתר של השביט ששחררה אבק בקצב גדול יותר. בשנים אלה עשוי להיות זינוק במספר המטאורים הנראים במטר, כמו שהיו בשנים 1991 עד 2000. יש כמה עשרות מטרות מטאורים, אולם ברובם הקצב בשיא הוא מטאורים בודדים

צדק, שבתאי ואורנוס

בין להן צפייה במטאורים, אפשר לאתר גם את צמד כוכבי הלכת הענקיים - שבתאי וצדק. הראשון מבין השניים הוא שבתאי, שמצוי בימים אלו בשיא קרבתו לכדור הארץ - וזורח בדיוק עם רדת החשיכה על רקע קבוצת הכוכבים דלי.
ענק הגז צדק השוהה בתקופה זו בתחומי קבוצת הכוכבים טלה זורח למעשה לקראת חצות, ובשעות הקטנות של הלילה, יהיה הכוכב הזוהר ביותר בשמים. צדק בוהק בגונו הצהבהב ובמשקפת שדה אפשר לראות את ארבעת ירחיו הגדולים. בטלסקופ חובבים קטן אפשר להבחין גם בחגורות העננים שלו. אמנם, בהירותו של שבתאי קלוש מזה של צדק אך מבט מבעד לטלסקופ יגלה את טבעותיו המרהיבות. לצופה מיומן, יהיה אפשר לכוון את הטלסקופ כמה מעלות מזרחה מצדק, שם יתגלה כוכב קטן, שבהגדלה של 150 יראה כדסקה קטנה, ירקרקה. זהו ענק הקרח אורנוס.
6 צפייה בגלריה
טלסקופי ענק במצפה שירת הכוכבים
טלסקופי ענק במצפה שירת הכוכבים
טלסקופי ענק במצפה שירת הכוכבים
(צילום: דיאגו מיטלברג)
אפשר גם לנצל את היעדר הירח ובין לבין לסרוק את השמים, בעיקר באיזור שבו נראה שביל החלב, אפשרי אפילו במשקפת שדה ואז ייראו צבירי כוכבים רבים, ואף ערפיליות, שבאזורים חשוכים ייראו ככתמים בהירים על רקע שביל החלב

כך תמקסמו את החוויה

הכי חשוב לשמור על משמעת חושך. ככה גם תראו יותר מטאורים וגם לא תפריעו לצופים אחרים. במהלך התצפית הימנעו מהדלקת מדורה, פנסים, או אפילו מסך בוהק של הטלפון שלכם - כדי לא להרוס את ראיית הלילה שלכם ושל שאר הצופים. כאשר יש אור שחייבים להפעיל, מומלץ לכסות בכמה שכבות של נייר צלופן אדום (עד שהאור הלבן הופך לאדום).
מחצלת, כרבוליות, כריות, תה חם, ביגוד חמים (כן, כן, בלילה עשוי להיות קר במדבר) שכולל חולצה ארוכה, סוודר, נעליים סגורות, מים, וגם ספריי או חומר נגד יתושים, נשנושי אנרגיה והמון מצב רוח וסבלנות.
מצפה רמון תחשיך את האורות בכל רחבי היישוב ביום בלילות חמישי ושישי. מרכז הדרכה בטבע יקיימו תצפיות מודרכות בחוות סביב מצפה רמון ובשמורת אור הכוכבים במכתש רמון.
מוזמנים להוריד אפליקציות כוכבים או מפות כוכבים שיעזרו לכם להתמצא בשמות וקבוצות הכוכבים. וכדי להקל, תוכלו להיכנס בקישור המצורף ריכזנו את כל האפליקציות החינמיות להורדה.
והכי חשוב להתחשב עם זיהום האור והרעש בימים הקרובים בחניוני הלילה. יהיה עמוס. בכל מקום. זה לא לילות למדורות גדולות, גנרטורים ומסיבות טבע. זה הזמן להתחבר אל תופעה מרהיבה וקסומה שהטבע העניק לנו - גשם של כוכבים.
חג מטאורים שמח
מידע נוסף על אירועים בשמי ישראל וספר השנה האסטרונומי המפורט לשנת 2023, הכולל את כל האירועים האסטרונומיים לשנת 2023 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.
ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים - המרכז לטלסקופים, משקפות, ציוד אסטרונומי, מידע ומאמרים בנושא אסטרונומיה