יש אנשים שכמעט חוטפים התקף לב כשהם רואים עכבישים, אז יש לנו חדשות טובות עבורכם ועבור כולנו. חוקרים מאוסטרליה פיתחו טיפול, שמשתמש בארס של אחד העכבישים הקטלניים בעולם, כדי להציל חיים של אנשים שעברו התקף לב.
מדובר על מולקולה קטנטנה, שנמצאת בארס של עכבישי משפך אוסטרליים, עכבישים קטלניים במיוחד לבני האדם. המולקולה הזאת, שמפותחת לידי תרופה בימים אלה, עשויה למנוע נזקים הנגרמים ללב כתוצאה מההתקף, ולהאריך חיי לבבות שהושתלו.
איך זה עובד? לאחר התקף לב, זרימת הדם ללב פוחתת ובכך גם כמות החמצן, מה שגורם לקריסה. החלבון הייחודי בשם Hi1a מארס העכביש, מצליח לחסום את קריסת התאים, ומשפר דרמטית את סיכויי הישרדות של תאי שריר הלב. אגב, החוקרים טוענים שהחלבון הקטן הזה בארס העכביש גם משפר התאוששות אחרי שבץ מוחי. (להודעה לעיתונות של החוקרים - באנגלית)
3 צפייה בגלריה
עכביש ארסי וחוקר
עכביש ארסי וחוקר
עכביש ארסי וחוקר
(צילום: Victor Chang Cardiac Research Institute)
ועכשיו, זוכרים את עדר הפילים הנודד בסין, שהחוקרים פשוט לא הצליחו להבין למה הוא נודד? הכול החל לפני כשנה וחצי, כש-14 פילים אסייתיים פראיים יצאו למסע לא מוסבר; מאז העולם כולו עוקב אחרי העדר הנודד בניסיון לפענח את הסיבה. אבל כעת יש לנו בשורה - הם חוזרים.
מסתבר שבימים האחרונים העדר מתקרב אל הנקודה ממנה יצא, וממוקם כרגע כ-200 קילומטרים מהשמורה המקורית שלו. המסע כולו ארך כ-500 ק"מ, ועיני כל העולם נשואות אל העדר, אז מה הפילים יודעים שאנחנו לא? נמשיך לעקוב.
3 צפייה בגלריה
  הפילים הנודדים בסין
  הפילים הנודדים בסין
הפילים הנודדים בסין
(צילום: AP)
ולסיום מבזק החדשות הטובות - כיבוי שריפות מהחלל. לנאס"א מסתבר יש מכשיר מיוחד שנמצא בתחנת החלל הבינלאומית, שמסייע לכבאים להגיע לשריפות בכדור הארץ.
אז איך זה עובד? תחנת החלל שולחת ללוחמי האש מפות של שריפות בזמן אמת, ובכך מזהים את המקור שלהן. כך למשל, הצליחו רק לפני שבועיים לכבות אש משתוללת בקליפורניה שבארצות הברית.
3 צפייה בגלריה
כל המידע על השריפות מהחלל
כל המידע על השריפות מהחלל
כל המידע על השריפות מהחלל
(צילום: NASA/JPL-Caltech)
תחנת החלל מודדת באמצעים טכנולוגיים את טמפרטורת פני השטח, ויש לה היכולת לצפות בשריפות ברזולוציה מרחבית גבוהה, מה שהופך את היכולת לשמישה מאוד עבור כבאים שנעזרים בה כדי למצוא את מוקדי השריפות בזמן, לכבות אותן ולנהל מעקב.
השירות כבר עובד עבור יערות וכבאים בצפון באמריקה, וכעת נקווה שהשירות הזה יוכל להתרחב עבור מקומות נוספים בעולם.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי