כדור הארץ מתחמם וזו עובדה - הקיץ האחרון היה החם ביותר מאז שהחלו המדידות. את ההשלכות של התחממות כדור הארץ ומשבר האקלים אנו רואים בימים האחרונים בהצפות הענק ביוון, בספרד ובמדינות נוספות באירופה כמו טורקיה ובולגריה, שם ירדו גשמים חזקים - אחרי קיץ חם במיוחד.

בריאיון ל-ynet live התייחס חוקר האקלים ד"ר ברוך זיו מהאוניברסיטה הפתוחה להשלכות שאנחנו כבר רואים של משבר האקלים. הוא אמר כי יש קשר בין ההתחממות לאסונות הטבע, והסביר מדוע זה קורה. "הים התיכון או בכלל הים בכללותו, מתחמם", הוא אמר. "וים חם מאדה יותר מים וברגע שהמים האלה הופכים לגשם, הכמות יותר גדולה, בהתאם".
למרות התחזית לגשמים עזים, היו שהטילו ספק בתחזית ביוון, עד שהתחזית התגשמה. ,האמת היא שהתחזיות היו חמורות בהתאם, רק אנשים לא האמינו כי זה באמת מקרה שהוא קיצוני ואולי חסר תקדים", אמר ד"ר זיו. "כשמקבלים תחזית חסרת תקדים תמיד יש ספק לגביה ולדעתי צריך להיערך ככל האפשר. הבעיה שאי אפשר להיערך למצב שבו כבישים שלמים נסחפים וגשרים מתמוטטים".
2 צפייה בגלריה
סופה דניאל יוון בחבל מגנסיה
סופה דניאל יוון בחבל מגנסיה
חבל מגנסיה ביוון
(צילום: EPA/YANNIS KOLESIDIS)
ד"ר זיו אמר כי מדובר בקדימון לאסונות טבע נוספים, שייגרמו כתוצאה מהתחממות כדור הארץ. "זה עלול לקרות גם אצלנו בחורף", הוא אמר. "יכול להיות שצריך ליצור הוראות חירום במדינות המתאימות. הוראות חירום שפירושן בימים כאלה נא לא לצאת מהבית, נא לנקות את המרזבים, את המכוניות לא להחנות בחניון תת קרקעי. יש כל מיני הוראות שאם מקיימים אותן אפשר לחסוך בנזק ובחיי אדם".
הוא פירט מהן הסכנות הצפויות לישראל, כתוצאה מהתחממות מי הים התיכון ואמר כי הוא לא פוסל שתמונות דומות כמו אלו ביוון יהפכו למציאות בישראל בקרוב: "דבר ראשון, הים התיכון היה חם יותר השנה מאשר בשנים האחרונות, כך שלא רק בחלק שקרוב ליוון, אלא גם בים התיכון שלנו, יש פוטנציאל מוגבר לשיטפונות. דבר שני, לפי המודלים האירופיים והאמריקניים, יש סיכוי מוגבר למערכות גשם בסתיו הקרוב, ובסתיו הים עדיין שומר על חלק גדול מהחום שהוא צבר בקיץ, ולכן השילוב של מערכות גשם וים חם עלול לתת שיטפונות, כך שזו בהחלט הזדמנות להגיד לכל מי שיש לו נגיעה בדבר - להיערך, להיזהר, ואולי באמת במידת הצורך להזהיר את הציבור ושהציבור לא יזלזל בתחזיות".
2 צפייה בגלריה
סופה ספרד באזור טולדו
סופה ספרד באזור טולדו
סופה ספרד באזור טולדו בספרד
(צילום: Isabel Infantes, רויטרס )
ד"ר זיו אמר כי יש לדאוג להזהיר את הציבור מפני שיטפונות או אסונות טבע: "אני חושב שאם המודלים והמודלים שלנו הם טובים, ממש כמו המודלים ביוון, אגב יוון זו מדינה שיש לה חיזוי מאוד מפותח והחיזוי שלה היה מדויק. אם המודלים שלנו ייתנו לנו כמויות גשם גדולות בגודל כזה, אז צריכים לצאת בהודעות חמורות מאוד, אבל צריך לעשות את זה בטווח של יומיים שלושה, כי תחזיות לטווח של שבוע עלולות להיות מוגזמות או להיפך - מקלות מדי. זה הטווח האפקטיבי לתחזיות מהסוג הזה, יומיים-שלושה ואחר כך לחזק אותן או לתחזק אותן לקראת האירוע עצמו".