אחרי שיאי היום החם בהיסטוריה והחודש החם ב-120 אלף השנים האחרונות - הכריז הבוקר (יום ד') באופן רשמי השירות לשינויי אקלים קופרניקוס של האיחוד האירופי כי קיץ 2023 היה הקיץ החם ביותר מאז החלו המדידות. הטמפרטורה הממוצעת בכל העולם (בחצי הכדור הצפוני והדרומי, באוויר, ביבשה ובים, ביום ובלילה) הייתה 16.77 מעלות, 0.66 מעלות יותר מהממוצע. הודעה דומה פורסמה על ידי ארגון המטאורולוגיה העולמי.
2 צפייה בגלריה
שריפה שריפות יער פורטוגל
שריפה שריפות יער פורטוגל
שריפה יער פורטוגל באוגוסט
(צילום: EPA/LUIS FORRA)
עוד עולה מהנתונים כי הטמפרטורה הממוצעת ביבשת אירופה לקיץ האחרון הייתה 19.63 מעלות צלזיוס, 0.83 מעלות יותר מהממוצע. בקופרניקוס אמרו כי זו הייתה עונת הקיץ החמישית הכי חמה באירופה.
בחודשים יוני, יולי ואוגוסט נרשמו שיאי טמפרטורה בצפון האוקיינוס האטלנטי ובאזורים נוספים באוקיינוסים שברחבי העולם. בקיץ 2023 נרשמו גלי חום ימיים במספר אזורים ברחבי אירופה, כולל סביב אירלנד ובריטניה בחודש יוני, ובאוזר הים התיכון בחודשים יולי ואוגוסט.
בנוסף אמרו באיחוד האירופי כי איסלנד, צפון סקנדינביה, מרכז אירופה, חלקים נרחבים של אסיה, קנדה, רוב דרום אמריקה ואזורים נוספים בעולם חוו תנאים יבשים מהממוצע בקיץ האחרון. באזורים מסוימים, התנאים היבשים הללו הובילו לשריפות ענק.
2 צפייה בגלריה
מטיילים בסחנה
מטיילים בסחנה
מתרעננים בסחנה בחודש שעבר
(צילום:EPA, אביר סולטן )
לגבי החודש שעבר אמרו בקופרניקוס כי אוגוסט 2023 היה אוגוסט החם ביותר שנרשם בהיסטוריה, וחם יותר מכל החודשים האחרים מלבד יולי 2023, שהוא כאמור מחזיק בשיא החודש החם ביותר בהיסטוריה. טמפרטורת האוויר הממוצעת הגלובלית עמדה על 16.82 מעלות והייתה חמה ב-0.71 מעלות מאשר הממוצע של השנים 2020-1991. בנוסף אוגוסט 2023 היה חם ב-0.31 מעלות מאשר השיא הקודם לחודש זה, שנרשם בשנת 2016. על פי ההערכות, חודש אוגוסט היה חם ב-1.5 מעלות צלזיוס יותר מהממוצע של השנים 1900-1850.
בחודש שעבר נרשמו גלי חום באזורים מרובים של חצי הכדור הצפוני, כולל דרום אירופה, דרום ארצות הברית ויפן. טמפרטורות גבוהות בהרבה מהממוצע נרשמו מעל אוסטרליה, בכמה מדינות בדרום אמריקה ובחלק גדול של אנטארקטיקה.
והאם 2023 תהיה השנה החמה בהיסטוריה? מנתוני האיחוד האירופי עולה כי הטמפרטורה הגלובלית בשמונת החודשים הראשונים של השנה נמצאת במקום השני לאחר 2016, שמחזיקה עדיין בתואר השנה החמה בהיסטוריה. אך לא מן הנמנע כי 2023 תשבור את השיא, כיוון שמדובר בפער של 0.01 מעלות בלבד.

"ימי השרב כבר לא רק נובחים, אלא גם נושכים", אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כשהוא משתמש במונח "ימי כלב", המשמש באנגלית לתיאור הימים החמים וההבילים של הקיץ. "התמוטטות האקלים החלה", הוא הוסיף.
האקלימטולוג פרופ' אנדרו וויבר אמר שהנתונים שהוכרזו על ידי קופרניקוס וארגון המטאורולוגיה העולמי של האו"ם אינם מפתיעים, והלין על כך שממשלות לא מתייחסות לנושא ההתחממות הגלובלית ברצינות מספקת. הוא הביע דאגה שהציבור ישכח את הנושא כשהטמפרטורות יירדו שוב בחודשי הסתיו והחורף.
"הגיע הזמן שמנהיגים בעולם יתחילו לומר את האמת", אמר פרופ' וויבר מבית הספר למדעי כדור הארץ והאוקיינוס ​​באוניברסיטת ויקטוריה בקנדה. "לא נגביל את ההתחממות ל-1.5 מעלות צלזיוס; גם לא נגביל את ההתחממות ל-2 מעלות. הכול בידיים שעל ההגה כעת כדי למנוע התחממות כדור הארץ של 3 מעלות - רמת התחממות שתמיט הרס ברחבי העולם".