בשבוע שעבר הכריז נשיא המדינה יצחק הרצוג על היוזמה להקמת "פורום האקלים הישראלי". מי שמנהל את הפורום הוא ח"כ לשעבר ד"ר דב חנין, שפועל רבות בתחום הסביבה. "זה אתגר מאוד גדול", אמר חנין בריאיון שנערך היום (א') באולפן ynet. "נשיא המדינה אמר כבר בנאום ההשבעה שלו שהוא מתכוון להתייחס למשבר האקלים במלוא הרצינות".


חנין אמר כי יש לפעול במהירות בנושא: "אנחנו חייבים לעשות שינוי מיידי ומהיר, אנחנו נמצאים במשבר. אנחנו נמצאים באמת באמת במצב חירום. אצלנו משתמשים במצב חירום לכל מיני מצבים, אבל מצב החירום הזה, שהוא מצב חירום עולמי - אומר שיש סכנה ברורה ומיידית על האנושות ועלינו כאן בישראל, ומול הסכנה הזו אנו צריכים לעשות צעדים מיידיים. האם נצליח בהתמודדות הזאת? זו שאלה עולמית. אענה לך בכנות, אני לא בטוח שנצליח, אבל כמה שווה לתת את הפייט – כי זה הוא פייט על העתיד, על עתיד ילדינו, איך נראית הארץ הזו ואיך נראה המקום שבו כולנו בני האדם חיים, האם נוכל להמשיך לחיות".
אז מה צריך לעשות כדי להצליח במשימה? חנין השיב: "אני אומר לך בצער גדול, ישראל, אמנם אנחנו לא חלק גדול מהבעיה, אנחנו כלכלה קטנה, אבל אנחנו יכולים להיות חלק גדול מאוד מהפתרון, מהרבה סיבות – חדשנות חברתית, חדשנות טכנולוגית".
הוא גם התייחס ליעדים של פליטות גזי החממה שהציבה ישראל בשנים האחרונות. "לצערי, אנחנו הרחק הרחק מאחור, אנחנו קובעים יעדים מאוד נמוכים וגם בהם לא עומדים", אמר חנין. "אצלנו 6.1% מהאנרגיה זה אנרגיית שמש, אתה יודע שבשבדיה אנרגיה מתחדשת זה כמעט 50%? זה מבייש אפילו לי להגיד לך את זה כאן בשידור. אנחנו במצב לא טוב, מדינת ישראל צריכה להתעורר, מקבלי ההחלטות צריכים להתעורר, צריכים לייצר פה שינוי כיוון אמיתי במדיניות, שינוי כיוון כזה יכול לשפר גם את חיי האזרחים בישראל".
1 צפייה בגלריה
איך לאחסן את האנרגיה?
איך לאחסן את האנרגיה?
איך לאחסן את האנרגיה?
(צילום: shutterstock)
אחת הבעיות הגדולות היא השטחים העצומים הנדרשים כדי לייצר אנרגיה סולארית וגם בעיות אגירה, בזמן שאי אפשר לייצר אנרגיה מהשמש. "הנגב כמובן יכול להיות עמק הסיליקון של אנרגיית שמש בישראל, אבל יש דבר יותר פשוט - תנו לשמש גג. גגות של בתים, גגות של מחלפים, גגות של כבישים, שימוש דו-תכליתי בחקלאות, אני לא רוצה ולא צריך לפגוע בשמורות טבע. יש המון שטחים שמבוזבזים היום ושאפשר להשתמש בהם לטובת אנרגיית שמש", אמר חנין. "אנרגיית שמש היא חלק מהתמודדות עם משבר אקלים, חוסכת לנו זיהום אוויר, חוסכת לנו כסף - אנרגיית שמש היום יותר זולה מגז, פחם ונפט. אנרגיית שמש יותר בטוחה, גם מבחינה בטיחותית וגם מבחינה ביטחונית, אנחנו תלויים היום במאגרי גז, תחשוב, זה מצב אבסורדי. בתחום התחבורה, אנחנו בתחבורה נשענים על רכב פרטי, זה אבסורד. 70 קילו של הגוף שלך צריך להעביר ממקום למקום עם טונה וחצי מתכת, זה מייצר הרבה זיהום, וזה גם לא עובד, אנחנו תקועים כל הזמן בפקקים. צריך לייצר מהפכת תחבורה ציבורית עכשיו, זה גם למשבר אקלים וגם כדי שנוכל לחיות יותר טוב".
חנין נשאל אם הוא אופטימי. "אני רואה את האנרגיה הציבורית העצומה שיש סביב הנושא ורואה רק את התגובות שאני קיבלתי בשלושה ימים האחרונים, מכל הקשת הפוליטית, מהאקדמיה, מהחברה האזרחית, שלטון מקומי, קואליציה, אופוזיציה", הוא אמר. "אני רואה שיש נכונות, יש אנשים שרוצים לעשות שינוי ומבינים את המצב, צריך לגייס אותם ולהתחיל לעשות את המהפכה הזו".