פרס למייסד הפורום הסטודנטיאלי לרפואת להט"ב באוניברסיטה העברית

היחידה למעורבות חברתית בדיקנט הסטודנטים באוניברסיטה העברית קיימה לאחרונה אירוע סיום למלגאיות ולמלגאים, וטקס הענקת פרס דיקן הסטודנטים על פעילות התנדבותית לקהילה. האירוע נערך בהשתתפות 200 סטודנטים מכל הפקולטות באוניברסיטה שלקחו חלק במהלך השנה החולפת באחת מתכניות היחידה. במרכז האירוע התקיים דיון בשולחנות עגולים על האימפקט החברתי של האוניברסיטה, וכן נדונו הנושאים - כיצד האוניברסיטה יכולה למנף את היותה מקום מפגש בין סטודנטים ערבים ויהודים ולאפשר שיח משותף, כיצד האוניברסיטה יכולה לתת יותר מקום וביטוי לנשים במרחב האקדמי והציבורי, לעודד חינוך לערכים דמוקרטיים ולקדם אותם בחברה ועוד.
בין מקבלי פרסי ההצטיינות מטעם דיקן הסטודנטים על פעילות התנדבותית לקהילה היה ליעם גל מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה, עתודאי בשנתו השישית במסלול צמרת אשר ייסד לראשונה בארץ את הפורום סטודנטיאלי לרפואת להט"ב, שמטרתו להעלות את מודעות הסטודנטים למקצועות הבריאות לסוגיות מרכזיות ברפואת להט"ב. במסגרת עבודתו ההתנדבותית, ליעם הבחין בחוסר מודעות לרפואה ייחודית המותאמת לקהילה הגאה בקרב מקצועות הבריאות השונים, והחל לפעול להקמת פורום מסודר ונגיש. הפורום מארגן שיעורים חודשיים לסטודנטים ממקצועות הבריאות, המועברים מפי רופאים מובילים בתחום, מעודד מחקר לעבודות גמר ברפואת להט"ב, ואף גייס 10,000 שקלים מתורמים לשם הענקת מענקי מחקר בנושא. בנוסף, הוא מעורר מודעות בקרב רופאים לפורום.
4 צפייה בגלריה
מימין: פרופ' גיא הרפז דיקן הסטודנטים, משמאל ליעם גל
מימין: פרופ' גיא הרפז דיקן הסטודנטים, משמאל ליעם גל
מימין: פרופ' גיא הרפז דיקן הסטודנטים, משמאל ליעם גל
(צילום: באדיבות דוברות האוניברסיטה העברית)
פעילותו החברתית של ליעם גל כוללת גם את התנדבותו בפרויקט "לביא", במסגרתו מנגן ליעם בחצוצרה כדי להנעים למאושפזים והמאושפזות הצעירים בבית החולים לילדים בהדסה עין כרם בירושלים, וכן את היותו רכז האחווה הסטודנטיאלית הגאה בקמפוס עין כרם בין השנים 2017 – 2019.
"ליעם גל הינו סטודנט אשר הבחין בחוסר מערכתי כלל-ארצי, אשר פעל והקים פרויקט בסדר גודל לאומי לשם שינוי באספקט התודעתי והן באספקט המעשי", הסבירו השבוע בדיקנט הסטודנטים באוניברסיטה העברית והוסיפו כי "באופן כללי, אחרי שנה של עבודה מאתגרת שחלקה התקיים מרחוק ולאחר אירועי מאי והמתיחות שהכניסו לקמפוס, היה מרומם לראות את ההתכנסות הגדולה פנים אל פנים, מהמפגש הבלתי אמצעי של סטודנטים מקהילות תרבותיות שונות ששוחחו יחד בפתיחות, כבוד ורצינות והביעו את דעתם ביחס להשפעה שראוי שיהיה לאוניברסיטה בסוגיות חברתיות מרכזיות".
יתר הזוכים בפרסי ההצטיינות השנה מטעם דיקן הסטודנטים על פעילותם ההתנדבותית לקהילה: חנה בחלריס ממדעי הקוגניציה, שמתנדבת מזה כשלוש שנים בפרויקט "יזהר" - פרויקט למזעור נזקים בקרב סובלים מבעיות סמים, דרות רחוב וזנות; נועם אפל מביוטכנולוגיה, שמתנדב למעלה משבע שנים בעמותת "בית הגלגלים" שהינה עמותה לילדים עם צרכים מיוחדים ונכויות פיזיות שונות; שירה ורטיקובסקי נימני מבית הספר לחינוך (תכנית "עמיתי מלטון"), אשר שותפה להקמת מיזם "עושים שכונה" - יוזמה חברתית המתמקדת בשכונות מצוקה וכוללת הקמת מרכז עשייה קהילתי, הפרחת השטחים המוזנחים, שיפוץ גינות, בתים ובניינים ויצירת קשרים עם תושבי השכונה; גלי קרונזון מהחוגים סוציולוגיה, אנתרופולוגיה ויחסים בינלאומיים, שותפה להקמת מיזם הנקרא "עולים על הגל" אשר נולד בתקופת הקורונה המזמין עולים חדשים לתרגל עברית עם מתנדבים בשיעורי זום בחינם; ויפתח סחאוטן ממדעי בעלי חיים, שהתנדב בארגון "תרבות של סולידריות" - התארגנות אזרחית לעזרה הדדית שתומכת בקהילה ובאנשים מוחלשים שנפגעו ממשבר הקורונה ובכלל. "האוניברסיטה גאה בסטודנטים שלצד לימודים תובעניים מגלים אחריות אזרחית, ואקטיביזם ומבקשים להשפיע ולחולל שינוי חברתי באמצעות פעולות ומיזמים מעוררי השראה" נמסר מטעם דיקנט הסטודנטים בסיום האירוע.

סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב זכו באליפות העולם לדיבייט

גיל פלד ואסף חנני, סטודנטים ממועדון הדיבייט של אוניברסיטת תל אביב, זכו אמש (יום ד') באליפות העולם היוקרתית לדיבייט לאחר שגברו על סטודנטים מהאוניברסיטאות הטובות ביותר בעולם, הרווארד, סטנפורד, אוקספורד, קיימברידג' ועוד. בתחרות השתתפו גם למדינות שלרוב לישראל אין קשר ישיר איתן כמו סוריה.
שלב הגמר עסק בוויכוח על השאלה - "האם ממשלות צריכות לתכנן את המדיניות שלהן לטווח ארוך או להתמקד בדור הנוכחי". הסטודנטים הישראלים, שהצטיינו במענה משכנע ומנומק, צברו את מירב הנקודות והוכרזו כאלופי העולם בקטגוריית "אנגלית כשפה שנייה".
4 צפייה בגלריה
מימין: גיל פלד, דן להב ואסף חנני
מימין: גיל פלד, דן להב ואסף חנני
מימין: גיל פלד, דן להב ואסף חנני
(צילום: ניר קליגסברג)
אליפות הדיבייט העולמית לאוניברסיטאות היא מוסד יוקרתי וותיק, המתקיים מאז 1981. בין בוגריה ניתן למצוא את הסופרת סאלי רוני ("אנשים נורמליים"), את היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן, ואת הסנאטור טד קרוז. השנה אירחה את התחרות המקוונת העיר גויאנג שבדרום קוריאה, והשתתפו בה למעלה מאלף סטודנטים וסטודנטיות, המייצגים כ-250 אוניברסיטאות ו-45 מדינות. התחרות נפתחה ביום שלישי בשבוע שעבר והתקיימה במשך תשעה ימים בצורה מקוונת.
גיל פלד ואסף חנני הנרגשים סיפרו בתום התחרות: "זה כיף גדול ותחושת גאווה אמיתית. התחרינו מול סטודנטים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ואנחנו גאים מאוד באליפות ובהישג שלנו. התחרות הייתה צמודה ולאורך כל הדרך המתח היה גדול, לשמחתנו נשארנו מרוכזים וברגעים המכריעים היינו במיטבנו. סוד הניצחון שלנו היה בהכנה האינטנסיבית, ובזכות שיתוף הפעולה והניסיון הרב שצברנו לאורך השנים ביכולת לזהות ולהתמקד בשאלה החשובה בכל נושא שעומד לוויכוח. ואגב, העמדה שהצגנו בדיבייט הגמר הייתה שהממשלות צריכות להתמקד במדיניות לטווח ארוך ולא להיות מקובעים בדאגה לדור הנוכחי בלבד".
מועדון הדיבייט של אוניברסיטת תל אביב, רשם הישג נוסף באליפות העולם, כאשר דן להב, תלמיד מחקר לתואר שני בביואינפורמטיקה, היה לישראלי הראשון שמכהן כמנהל המקצועי של התחרות. בעקבות הזכייה אמר להב: "מועדון הדיבייט של אוניברסיטת תל אביב היה מאז ומתמיד מעצמה ישראלית בתחום, אתמול שבנו והוכחנו שאנחנו גם מעצמה עולמית. ידענו שאנחנו טובים אבל זה תמיד מרגש להיות הטוב ביותר".

בוגרים ראשון למכון גואנדונג-טכניון-ישראל לטכנולוגיה

השבוע התקיים טקס הסיום הראשון ב-GTIIT, מכון גואנגדונג-טכניון-ישראל לטכנולוגיה בשנטאו שבסין. בטקס חולקו תעודות "בוגר טכניון" ל-149 סטודנטים וסטודנטיות, שרובם בחרו להמשיך לתארים מתקדמים בטכניון, ב-GTIIT ובמוסדות מובילים אחרים ברחבי העולם. מקהלת GTIIT שרה בעברית את "ערב של שושנים" ונשיא הטכניון פרופ' אורי סיון בירך את הבוגרים מחיפה.
בטקס השתתפו בכירים מהטכניון ונציגים סיניים בכירים ובהם סגן מושל גואנגדונג ואנג שי, נשיא GTIIT פרופסור שינגאו גונג, יו"ר מועצת המנהלים של GTIIT פרופ' ג'יאנג הונג, נשיא אוניברסיטת שנטאו פרופ' האו ז'יפנג ונציגת קרן לי קא-שינג ד"ר פרידה לואו.
4 צפייה בגלריה
הסטודנטים הסינים צופים בנאום נשיא הטכניון
הסטודנטים הסינים צופים בנאום נשיא הטכניון
הסטודנטים הסינים צופים בנאום נשיא הטכניון
(צילום: GTIIT News & Public Affairs)
"מכון גואנדונג-טכניון-ישראל לטכנולוגיה הוא יוזמה חסרת תקדים בהיסטוריה של סין וישראל – שתי אומות עתיקות החולקות את ההוקרה לידע, השכלה וחדשנות במשך אלפי שנים", אמר נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון. "יוזמה זו גישרה על פני מרחקים גאוגרפיים והבדלי שפה, וכך נוצר הפלא שאנו חוגגים היום. 70% מכם, הבוגרים, ממשיכים לתארים מתקדמים באוניברסיטאות שונות ברחבי העולם. זהו שיעור עצום המעיד על הפוטנציאל הרב של בוגרי המחזור הראשון. זהו יום היסטורי, והתרגשותכם – הסטודנטים ומשפחותיהם, המרצים והצוות המינהלי בסין – מורגשת עד חיפה. לצערי איני יכול להשתתף בטקס באופן פיזי בגלל מגבלות המגפה אבל האמינו לי, גם כאן בטכניון ההתרגשות עצומה".
GTIIT - מכון גואנדונג-טכניון-ישראל לטכנולוגיה נולד מתוך שותפות היסטורית בין הטכניון, קרן לי קא שינג, ממשלת מחוז גואנגדונג ועיריית שנטאו וביוזמתו של הפילנתרופ לי קא-שינג. מטרתו: הכשרת אליטה מדעית-הנדסית שתשפיע על סין ועל העולם כולו בעיקר בהיבטים הקשורים באיכות הסביבה. אבן הפינה למכון הונחה בדצמבר 2015 מול קהל של כ-5,000 איש ובהשתתפות הנשיא התשיעי שמעון פרס ז"ל. כעבור שנתיים בלבד, ב-18 בדצמבר 2017, נערכה חנוכת המכון. מצד הטכניון הובילו את היוזמה נשיא הטכניון דאז פרופ' פרץ לביא, עוזרו לפרויקטים אסטרטגיים פרופ' פאול פייגין, חתן פרס נובל פרופ'-מחקר אהרן צ'חנובר, והמשנה לנשיא של GTIIT עד לאחרונה פרופ' אליעזר שלו.
4 צפייה בגלריה
הבוגרים בטקס
הבוגרים בטקס
הבוגרים בטקס
(צילום: GTIIT News & Public Affairs)
נשיא GTIIT פרופ' גונג אמר בטקס כי "עבורי, אתם ההישג החשוב ביותר מאז ייסודו של המכון. היום אתם עוזבים את האוניברסיטה ויוצאים, כבוגרים, למסע חדש. הרשו לעצמכם לחלום בגדול ולכוון גבוה. כנשיא המכון אני מאמין כי בוגרינו, באשר הם, יעלו ויצליחו ויזרחו כמו השמש".

המכללה האקדמית נתניה קיבלה אישור לפתיחת תואר שני לניהול בגרונטולוגיה

המכללה האקדמית נתניה הודיעה כי קיבלה את אישורה של המועצה להשכלה גבוהה לפתיחת תוכנית יישומית במהותה להכשרת מנהלים בתחום הגרונטולוגיה, לתואר שני.
במכללה האקדמית אמרו כי מדובר בתוכנית לימודים המבקשת להכשיר אנשי מקצוע בעלי ידע בתחום הזקנה, אשר יודעים להציע מגוון רחב של שירותים לאוכלוסיית הגיל השלישי ברמה האישית והלאומית. התכנית יוצרת סוג חדש של מנהל שנחוץ בתחום זה במיוחד בימים אלה. מדובר בתוכנית לימודים הנמשכת שנתיים, ותתקיים יום אחד בשבוע במטרה להתאים גם לאנשים עובדים.
במסגרת תוכנית הלימודים, הסטודנטים יעברו הכשרה מעשית במרכז גריאטרי גדול וכן התמחויות בין דיסציפלינריות בתחומים דוגמת: מימון וניהול פיננסי, ניהול מערכות שיווק בעולם גלובלי, רפואה גריאטרית, גרונטולוגיה, ניהול הטיפול בזקן ובמשפחה, ניהול ארגוני מגורים חוץ ביתיים, אוריינטציה אדריכלית למגורים וסיורי לימודים בארגונים שונים.
ראשת התוכנית, ד"ר אביבה קפלן, אמרה: "הגישה המכירה בצורך למגורים בבית, תמנע את נפילתם של הגמלאים למעמסה על כתפיהם של הצעירים יותר המועסקים במשק. הדבר ישפיע על קרנות הפנסיה ועל היבטים כלכליים ופיננסיים נוספים. שילובה של אוכלוסיית הגמלאים במערכות חברתיות במשק, תמגר את הדרתם החברתית ותשפיע לטובה על מצב בריאותם, ובכך תסופק גם משמעות לחייהם. כך תוכל "חברת הזקנים" להמשיך להיות יצרנית ולהביא תועלת לעצמה וידע וניסיון לכלל החברה. אנו משוכנעים שחינוך הולם הוא הבסיס לשינוי חברתי, ומאמינים, שכתוצאה מהשינויים המתבקשים, נהיה לחברה חומלת וסובלנית יותר בכלל, וכלפי האזרחים הוותיקים בפרט".