תוכנית ירוקה? אתמול (יום א') שלחו משרד האנרגיה ועיריית ירושלים הודעה משותפת, לפיה ממשלת ישראל ועיריית ירושלים ישקיעו כ-90 מיליון שקלים בפיתוח מיזמי אנרגיה מתחדשת בעיר ירושלים. ההחלטה אושרה בממשלה, אך מבדיקה מעמיקה עולה כי הגז הטבעי - שהינו דלק מחצבים מזהם הפולט גזי חממה - מוזכר שם לא פעם, זאת לצד צעדים ירוקים מבורכים כמו המיזם לפיתוח תשתיות לניצול אנרגיה מתחדשת ונקודות טעינה לכלי רכב חשמליים. בסך הכול יוקצו 17 מיליון שקלים לפרויקטים שבהם קשור הגז הטבעי, כלומר כ-20% מסך כל התקציב.
4 צפייה בגלריה
אחד המקומות המזוהמים בירושלים. התחנה המרכזית בעיר. ארכיון
אחד המקומות המזוהמים בירושלים. התחנה המרכזית בעיר. ארכיון
אחד המקומות המזוהמים בירושלים. התחנה המרכזית בעיר. ארכיון
(צילום: אוהד צויגנברג)
במשרד האנרגיה מנסים להפריד את הגז הטבעי מהדלקים הפוסיליים, דוגמת פחם ונפט, אך בפועל הגז הטבעי הוא בעצמו דלק פוסילי. במשרד להגנת הסביבה הצהירו בעבר כי מדובר במקור אנרגיה מזהם. באוגוסט אשתקד השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג פנתה לאקדמיה ללשון העברית והציעה להחליף את המונח "גז טבעי" ל"גז מחצבים", על מנת לשנות את התפיסה הציבורית הרווחת - והמוטעית - שמדובר במקור אנרגיה נקי. הדבר רחוק מלהיות נכון, שכן אנרגיה המופקת מגז פולטת גזי חממה, דוגמת מתאן. בדיוק נגד התדמית הזו יצאו במשרד להגנת הסביבה רק לפני כמה חודשים.
בהודעה המשותפת של משרד האנרגיה ועיריית ירושלים נכתב בין היתר כי במסגרת ההחלטה תקודם, לראשונה בישראל, תוכנית אב לאנרגיה שתניע תהליך פיתוח ותכנון ארוך טווח לחיזוק ושיפור תשתיות האנרגיה, הן בשגרה והן בחירום. זאת, באמצעות ביסוס יכולות ייצור עצמי של חשמל באמצעים מתחדשים, פיתוח יכולות אגירה, השקעה בתשתיות החשמל והגז הטבעי, קידום מערכי תחבורה חלופיים ועמדות טעינה חשמליות, תיאום תשתיות ברחבי העיר, מענה לסוגיות עוני אנרגטי, וכן על ידי תמיכה בפיילוטים שונים כגון פיתוח רשת חלוקת החשמל בשיתוף חברת החשמל ועיריית ירושלים. מדובר, כאמור, בכמה צעדים ירוקים חשובים, אך לצדם נמצא הגז המזהם.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבת הממשלה
ראש הממשלה, השרים וראש העיר ירושלים, אתמול
(צילום: יונתן זינדל )
בחלק בתוכנית שאושרה בממשלה, העוסק בגז הטבעי, נכתב כי הממשלה החליטה "להטיל על מנהל רשות הגז הטבעי לגבש תוכנית להאצת פריסת רשת החלוקה בירושלים, שתשולב עם פרויקטי תשתיות המבוצעים בעיר ולשם כך יועמד קדם מימון בסך של עד 11 מיליון שקלים, בשנים 2023 עד 2024, מתוך תקציב משרד האנרגיה". כלומר, עד 12% מהסכום לתוכנית מיועד לפריסת רשת החלוקה של הגז הטבעי בבירה. עוד נכתב בהחלטה כי "הממשלה רושמת את הודעת עיריית ירושלים כי תפעל לשילוב תשתיות חלוקת הגז הטבעי בתוכניות הפיתוח, שבתחומה, בהתאם לתוכנית שתתואם מול רשות הגז הטבעי".
בהמשך ההחלטה שאושרה על ידי השרים נכתב כי "רשת חלוקת הגז הטבעי באזור ירושלים לא התקדמה עד היום בקצב משביע רצון. בכדי להאיץ את קצב פריסת רשת החלוקה באזור, ובשל ההזדמנות לאיגום עבודת פיתוח התשתיות בעיר, מה שיביא לחיסכון משמעותי בעלויות הפריסה ובמורכבותה, ההחלטה מטילה על רשות הגז הטבעי לקבוע בתוך 120 ימים מנגנון לשילוב תשתיות חלוקת גז טבעי במסגרת פרויקטי התשתיות המקודמים היום בעיר ירושלים ובסביבותיה".
בנוסף נכתב ש"האצת פריסת רשת החלוקה באזור ירושלים תביא לחיבור צרכנים נוספים לגז טבעי, מהלך שיביא לחיסכון בעלויות האנרגיה ועלייה בפריון של הצרכנים, להפחתת הזיהום של צרכנים אלו, לעומת המצב היום בו הם משתמשים בדלקים מזהמים יותר ולהגדלת ההכנסה ממיסוי ומתמלוגים כתוצאה משימוש בגז טבעי ישראלי במקום בדלקים מיובאים". מבדיקה במפת מערכת ההולכה והחלוקה של הגז הטבעי בישראל, גז שמסופק בין היתר למפעלים ולתחנות כוח, עולה כי הצינור המוביל לירושלים מגיע רק לפאתי העיר.
4 צפייה בגלריה
יעברו לגז טבעי? משאיות לפינוי אשפה בירושלים
יעברו לגז טבעי? משאיות לפינוי אשפה בירושלים
יעברו לגז טבעי? משאיות לפינוי אשפה בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
במקביל, אחד הסעיפים עוסק במעבר לתחבורה יעילה באנרגיה דלת פליטות. לצד מעבר מבורך לכלי רכב המונעים באמצעות חשמל והקמת עמדות טעינה לרכב חשמלי, יקצה משרד האנרגיה עד שישה מיליון שקלים בשנת 2023 לתמיכה בהקמת תשתית תדלוק גז טבעי וברכש משאיות אשפה בגז טבעי. "עיריית ירושלים תבצע בדיקת היתכנות לשימוש בגז טבעי לצרכי הנעה של רכבי האשפה/רכבים נוספים ותודיע על כוונתה לבצע הסבה לגז טבעי, ועל המתווה המוצע, בתוך 90 ימים ממועד ההחלטה".
פרופ' עדי וולפסון, חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון ובעל טור בערוץ הסביבה של ynet, התייחס להצעה שאושרה בממשלה: "מדינת ישראל בהובלת משרד האנרגיה לא מפספסת הזדמנות לפספס, ובעידן של משבר אקלים, כאשר השימוש בגז טבעי הוא אחד מהגורמים העיקריים למשבר, היא מבססת את חלקה הניכר של 'התוכנית האסטרטגית לאנרגיה בירושלים' על תשתיות גז טבעי".
פרופ' וולפסון הוסיף: "חשוב לציין שתשתיות אלו לא מוקמות לשנים ספורות, ושהשריפה של גז טבעי פולטת פרט לגזי חממה גם מזהמי אוויר רבים. לכן, ראוי היה שהתוכנית תקדם ייצור אנרגיה סולארית על גגות וקירות מבנים, בשילוב פרויקטים לאגירת אנרגיה ויצירת מיקרו-גריד בשכונות העיר. פרויקטים שכאלו יכולים לסייע הן בעצמאות האנרגטית של העיר והן בצמצום הפערים בין השכונת השונות, וגם להוות פיילוט ומודל לאומי, שיצדיקו את האמרה 'כי מציון תצא תורה'".
בצל זאת, היום הודיעה שרת האנרגיה קארין אלרר כי ישראל יוצאת להליך תחרותי רביעי לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של ישראל, בטענה כי "משבר האנרגיה העולמי מהווה הזדמנות למדינת ישראל לייצוא גז טבעי, זאת לצד הדאגה הכנה והאמיתית למתחולל באירופה". החלטה זאת נעשתה בניגוד לדבריה לפני כמה חודשים, טרום תחילת המלחמה באוקראינה, לפיהם ישראל תשהה את חיפושי הגז בשנה הקרובה.
4 צפייה בגלריה
העיר העתיקה בירושלים
העיר העתיקה בירושלים
העיר העתיקה בירושלים
(צילום: shutterstock)
ממשרד האנרגיה ומעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר בתוכנית מהפכנית, שתפחית משמעותית את זיהום האוויר בירושלים, תוך תמיכה באנרגיה מתחדשת ונקייה ואף תספק חוסן אנרגטי לעיר. רוב ההשקעה בתוכנית, כ-73 מיליון שקלים, יופנה לתוכניות לאנרגיות מתחדשות, התייעלות באנרגיה, פיילוט בנושא עוני אנרגטי והקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים. כצעד משלים, יושקעו 17 מיליון שקלים נוספים בהחלפת דלקים מזהמים שנצרכים כיום בירושלים ומזהמים אותה, במפעלים ובתחבורה, כמו בנזין, סולר ומזוט, תוך תמיכה במעבר לשימוש במשאיות זבל מונעות בגז טבעי דחוס, שכן אין כרגע אלטרנטיבה אחרת להנעת תחבורה כבדה, וחיבור מפעלים וצרכנים גדולים לרשת החלוקה של הגז הטבעי. חלופה זו, עדיפה עשרת מונים על פני המשך שימוש בדלקים מזהמים".