החברה להגנת הטבע עתרה לבג"ץ נגד הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (וות"ל), חברת אנלייט, ו-11 גופים נוספים, בנוגע להפעלת חוות טורבינות הרוח "רוח בראשית" שהוקמה לאחרונה. הטורבינות קיבלו אישור למרות כישלון הניסוי המקדים, שהתקיים במהלך תקופת ההקמה, שתכליתו הייתה להבטיח כי הפגיעה הצפויה בבעלי כנף עקב הפעלת הטורבינות לא תעלה על ערכי הסף שנקבעו בתוכנית.
בעתירה נכתב בין היתר כי "הניסוי שנערך לקראת הפעלת חוות הטורבינות נכשל כישלון חרוץ, והוכח כי הפעלת החווה צפויה לפגוע בבעלי כנף בסכנת הכחדה חמורה ואף להוביל להיעלמותם מנופי ישראל. כל זאת, בסתירה מוחלטת לתכלית ההוראות והאמצעים שננקטו בתוכנית, שנועדו למנוע את התממשותו של תרחיש זה".
3 צפייה בגלריה
עופות דורסים ליד טורבינות רוח בגולן
עופות דורסים ליד טורבינות רוח בגולן
עופות דורסים ליד טורבינות רוח בגולן
(צילום: לירון שפירא, החברה להגנת הטבע)
בימים האחרונים נמצאו שני חיוואים שנפגעו מלהבי הטורבינות ברמת הגולן - אחד בחוות עמק הבכא והשני בחוות "בראשית". למרבה הצער השניים לא שרדו.
העתירה הזו הוגשה לאחר שבית המשפט העליון כבר דחה עתירות קודמות של החברה להגנת הטבע, שטענה כי הניסוי והניטור אחר העופות, שהיה אמור לשמור עליהם נידון לכישלון. שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, קבע בעתירה קודמת כי מדובר בטענות מוקדמות.
אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים ד"ר אוהד הצופה, שלח ללשכת התכנון במחוז צפון מכתב שבו הוא מתריע שהפעלת הטורבינות האלה ללא הניטור אליו התחייבו. בחוות טורבינות רוח "בראשית", יש 42 טורבינות רוח עצומות, שגובהן עד 175 מטרים מפני הקרקע, בקרבת תל פארס שברמת הגולן.
בעתירה נכתב כי "בניגוד למטרות התוכנית המוצהרות, לפיהן התכנית תתרום לכאורה תרומה משמעותית לצמצום זיהום האוויר ופליטת גזי חממה שמקורם בתחנות כוח קונבנציונליות, ובכך תתרום לבריאות הציבור, בפועל התועלת האנרגטית מהפעלת הטורבינות היא זניחה למשק החשמל הישראלי, וגם התועלת הסביבתית הטמונה בה בצמצום פליטות מזהמות והשגת יעדי האקלים של מדינת ישראל - היא נמוכה ביותר. לעומת זאת, התוכנית צפויה לגרום לנזק סביבתי כבד בשל פגיעת להבי הטורבינות בעופות ובעטלפים הנמצאים בשטח התוכנית, וחלקם בסכנת הכחדה חמורה".
3 צפייה בגלריה
פגר של חיוואי באחד האתרים ברמת הגולן
פגר של חיוואי באחד האתרים ברמת הגולן
פגר של חיוואי באחד האתרים ברמת הגולן
(צילום: רפאל אפשטיין)
ד"ר הצופה הוסיף: "לאור התועלת הסביבתית המועטה ביותר של התוכנית ובשל הנזק הפוטנציאלי החמור שלה, החברה להגנת הטבע התנגדה לתוכנית, ובמהלך השנים התקיימו דיונים רבים, הן במוסדות התכנון והן בבתי המשפט, שהובילו בסופו של דבר לאישור התוכנית תוך קביעת אמצעים שנועדו להגביל את הפגיעה בבעלי הכנף".
ישראל היא אחד מצירי הנדידה החשובים ביותר בעולם. כ-500 מיליון ציפורים חולפות בשמי ישראל בכל עונת נדידה. למעשה, ישראל נחשבת למעצמת צפרות, אך יש גורמים רבים שמאיימים על בעלי הכנף.
בסיום העתירה ציטטו העותרים את השופט סולברג, שפסק בעתירה מוקדמת בנושא ודחה את טענות החברה להגנת הטבע. "כמאמר השיר, נקווה מאוד שהכול יהיה בסדר- תנשוב הרוח, תחתוך הטורבינה את השמיים, רק בל נשכח - יש נשר בשמיים".
לדברי העותרים, "ההחלטה לאפשר את הפעלת הטורבינות, למרות כישלון מערכת משטר ההפעלה, מעידה כי בניגוד למועד שבו נכתב פסק הדין, כיום כבר אין יסוד ממשי לקוות 'שהכול יהיה בסדר'. כעת ברור כי מדובר בהחלטה שתחרוץ את גורל הנשר, הרחם, העיט הניצי ומינים רבים אחרים של בעלי כנף, וזאת תוך מספר שנים בודדות וחרף כל המאמצים שהושקעו כד כה כדי למנוע מהם להיעלם מנופי ארצנו".
3 צפייה בגלריה
חוות טורבינות רוח. ארכיון
חוות טורבינות רוח. ארכיון
חוות טורבינות רוח. ארכיון
(צילום: shutterstock)
לדברי עו"ד אסף רוזנבלום, מנהל המחלקה המשפטית בחברה להגנת הטבע ועו"ד אסף בן לוי, יועץ משפטי בחברה להגנת הטבע ומי שחתומים על העתירה, אמצעי הניטור המכונים "משטר הפעלה", כוללים אמצעים למניעת סכנת הפגיעה בבעלי כנף, בעזרת מכ"ם קרקעי וצפרים קרקעיים שיתצפתו על בעלי הכנף בקרבת הטורבינות.
לדבריהם, בהוראות התוכנית אף נקבע כי במשך שנת ההקמה של התוכנית יבוצע "ניסוי יבש" שבו ייבחן משטר ההפעלה, ללא הפעלת הטורבינות בפועל. "באמצע שנת 2023 הסתיים הניסוי היבש ותוצאותיו התבררו ככישלון מוחלט, היות שמערך הזיהוי והגילוי של אנלייט מצליח לאתר רק מעטים מבין בעלי הכנף החולפים בקרבת הטורבינות". מפעילי המכ"ם מטעם אנלייט זיהו רק כ-20% ממטרות האמת שדווחו על ידי צפרי החברה להגנת הטבע. בין היתר, שיעור ההצלחה של אנלייט באיתור רחמים היה 29% בלבד
ד״ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, הזכיר כי שטחה של ישראל נכלל ב-2% משטחי היבשות שנמצאו כחשובות ביותר למגוון הביולוגי העולמי, ועל כן היא בעלת חשיבות יוצאת דופן בתחום זה. "פיתוח האנרגיות המתחדשות בה חייב להפנים זאת. אם הקמה נרחבת של חוות טורבינות רוח בישראל, תביא לכדי הכחדה של מיני בעלי כנף, הרי שאנו מחליפים בעיה בבעיה, וכך לא מטפלים בבעיות סביבתיות".