ניצחון ירוק: בית המשפט העליון ביטל את פסק הדין שאישר את תוכנית בנייה של כ-12 אלף יחידות דיור במקום בו שוכן כיום בסיס תל השומר, זאת לפני בדיקת היקפי זיהום. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן וניל הנדל התבססו על פסיקה קודמת בנושא הבנייה באפולוניה, בעתירה שהגישה "אדם טבע ודין".
על פי התוכנית, שאושרה ב-2015, במתחם תל השומר מרכז הממוקם בתחום של אור יהודה וקריית אונו; ובמתחם תל השומר צפון שבתחום עיריית רמת גן - אמורים להיבנות כ-12 אלף יחידות דיור. מתחם תל השומר מרכז ממוקם צפונית לדרך 461 ולאור יהודה, דרומית לקריית אונו ומזרחית למרכז הרפואי שיבא, בשטח של כ-1,350 דונם. מתחם תל השומר צפון ממוקם על שטח של כ-226 דונם.
1 צפייה בגלריה
אחת הכניסות לבסיס תל השומר. ארכיון
אחת הכניסות לבסיס תל השומר. ארכיון
אחת הכניסות לבסיס תל השומר. ארכיון
(צילום: חגי דקל)
העתירה של "אדם טבע ודין" הוגשה מיד לאחר אישור התוכנית לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בארגון טענו כי יש לבטל את החלטת הממשלה להכריז על בנייה במתחם תל השומר כתוכניות ותמ"ל ולהעביר תוכניות אלו לטיפול מערכת התכנון הרגילה, בהתאם לחוק התכנון והבנייה. לטענת "אדם טבע ודין", התהליך המורכב וארוך הטווח הנדרש לשם איתור וטיפול בזיהומי הקרקע והמים המצויים במתחם תל השומר אינו מאפשר את השגת מטרת חוק הותמ"ל, שהינה הגדלה מהירה של היצע יחידות הדיור והדיור להשכרה במדינה".
בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את העתירה. השופטת יהודית שטופמן כתבה בהחלטתה מספטמבר 2019 כי היה בפני הותמ"ל מידע מספק להבנת המשמעויות האפשריות של זיהום הקרקע, ונקבעו צעדים מתאימים אשר יבטיחו ביצוע סקרי קרקע מפורטים יותר בטרם מתן אישורי הבנייה. לכן קבעה כי "החלטת הותמ"ל לאשר את תוכניות תל השומר היא החלטה סבירה, שאינה מקימה עילה להתערבות בית המשפט". כאמור, בית המשפט העליון הפך את ההחלטה.