קהילת אוהבי הכלבים הוכתה בתדהמה בחודש שעבר, לאחר שהמשטרה ומפקחי משרד החקלאות פשטו על בית גידול במושב אליפלט וגילו כמאה כלבי שיצו הנגועים במחלה "ברוצלה קאניס", המסוכנת הן לבעלי החיים והן לאדם. כמו כן, מפקחי משרד החקלאות פשטו גם על בית הגידול "גור באהבה" שבאלון הגליל, שם נמצאו כלבים נוספים הנגועים במחלה.
3 צפייה בגלריה
הכלבים הוחזקו במקום בניגוד לחוק
הכלבים הוחזקו במקום בניגוד לחוק
הכלבים הוחזקו במקום בניגוד לחוק
(צילום: דוברות המשטרה)
בהמשך למקרה זה ולרבים נוספים, כגון כ-90 כלבים שחולצו לאחרונה מבית גידול פיראטי בגלבוע, משרד החקלאות פונה לציבור בבקשה לאמץ בעלי חיים מעמותות והסגרים עירוניים. "בתי הגידול מחזיקים בעשרות ומאות כלבים כדי לספק את הדרישה בציבור. אלו כלבים שהם סמל סטטוס. הכלבות מוחזקות למטרה אחת – להוות מכונה לייצור גורים", סיפר ד"ר תמיר גושן, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.
3 צפייה בגלריה
הכלבים שאותרו בגלבוע
הכלבים שאותרו בגלבוע
הכלבים שאותרו בגלבוע
(צילום: משרד החקלאות)
"במקרים רבים אנחנו מגלים הפרות החזקה חמורות, ולא פעם מוחרמים כלבים. הציבור שוכח שכשאתה לוקח כלב, אתה מאמץ חבר לחיים. ובזמן שאתה מאמץ כלב שנראה מהדגם והצבע שאתה בוחר, כלב אחר שיכול להיות הרבה יותר מיוחד, חבר לא פחות טוב ובריא, נמצא בכלבייה. לפעמים הוא מסיים את חייו כשהוא לא מצא בית", ציין גושן.
מחפשים לאמץ כלב מעמותה? לחצו כאן
גושן הוסיף ש"אדם שהולך ורוכש כלב ממקום לא מסודר – למעשה תומך בתעשייה שלפעמים מתעללת בבעלי חיים, ובוודאי לא שומרת על בריאותם. חבר לחיים מאמצים, וכלב מעורב זה הכי גזעי".
מנהל השירותים הווטרינריים ציין כי קיימת בעיה נוספת והיא כלבים פראיים, המשוטטים בעיקר ביישובי הדרום, כגון ערד, דימונה והפזורה הבדואית. "מדובר בכלבים גדולים יותר, שמתפרעים ומסכנים בני אדם. הם גם טורפים חיות משק, מפיצים מחלות ופוגעים באוכלוסיית חיות הבר. המאמץ לנושא של הכלבים המשוטטים חייב להיות ציבורי".
3 צפייה בגלריה
כלבים משוטטים שנמצאו בדרום
כלבים משוטטים שנמצאו בדרום
כלבים משוטטים שנמצאו בדרום
(כנס 2020 לכלבים משוטטים בנגב)
משרד החקלאות קורא לציבור שלא לקנות או לאמץ כלבים מבלי לוודא את מקורם ומצבם הרפואי. בנוסף על כך, השירותים הווטרינריים ממליצים לציבור לבצע בדיקת דם (סרולוגיה) לברוצלה קאניס טרם קניית כלב, לשם הבטחת בריאותם ובריאות בני ביתם. ניתן לבצע בדיקה גם במעבדות המכון הווטרינרי של המשרד בבית דגן (בעלות של 50 שקלים).
"הציבור צריך להיות מיודע ולהיזהר מרכישה של כלבים קטנים (שיצו, פומראניאן, קינג צ'ארלס קבליר) שמקורם לא ידוע. מי שבכל זאת רוצה לרכוש גור - שיתעקש לעשות את הבדיקה טרם סיום העסקה", הוסיף גושן.
ההנחיות לטיפול בכלבים חיוביים לברוצלה הן בהתאם להמלצות משרד החקלאות האמריקני (USDA). כלבים חיוביים לברוצלה מחויבים בעיקור/סירוס וטיפול אנטיביוטי, ויוכלו להיות מועברים לבתים חדשים רק לאחר הטיפול במחלה, הסכמה מדעת של המשפחה המאמצת לקבל כלב שאובחן כנגוע בברוצלה, הדרכת המשפחה המאמצת בנושא ברוצלה קאניס והמשך מעקב אחר בריאות הכלב מדי שלושה חודשים.