הספינה שעליה כ-14 אלף כבשים וכ-2,000 עגלים - המיועדים לישראל - נמצאת מול חופי אוסטרליה בחום כבד, לאחר שנאלצה לחזור על עקבותיה בשל איום החות'ים בים האדום. ארגוני בעלי חיים בארץ ובעולם מביעים דאגה לגורלם של החיות הנמצאות על סיפון הספינה כמעט חודש.
הספינה יצאה מאוסטרליה ב-5 בינואר לישראל, לשם אמורים להגיע הכבשים והעגלים - ככל הנראה דרך נמל עקבה, אך היא סטתה ממסלולה באמצע ינואר עקב האיום של החות'ים מתימן לפגוע בספינות העושות את דרכן לישראל. לכן, בממשלת אוסטרליה הורו לצוות הספינה לחזור בחזרה לנמל ממנה יצאה.
2 צפייה בגלריה
הספינה שהוחלט להחזירה לאוסטרליה
הספינה שהוחלט להחזירה לאוסטרליה
הספינה שהוחלט להחזירה לאוסטרליה
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
מי שסובלים מהמצב הם בעלי החיים שעל הספינה. אפשרות אחת היא שהם יורדו מהספינה באוסטרליה, ומשם יעברו להסגר - לפי הנהלים. אפשרות שנייה היא שהספינה תצא למסע של כחודש לישראל, כאשר היא תקיף את יבשת אפריקה על מנת לא לעבור בים האדום.
המצב הנוכחי מדגיש את ההשלכות הקשות של תקיפות החות'ים נגד ספינות בים האדום, הנתיב הימי העיקרי בין אירופה לאסיה. למעשה החות'ים גרמו לשיבושים בסחר העולמי.
בנוסף, אומרים באוסטרליה, הדבר גם מהווה סיכון לתעשיית המשלוחים החיים של המדינה, ששולחת מאות אלפי בעלי חיים למזרח התיכון מדי שנה.
גורמים באוסטרליה טוענים כי בעלי החיים על סיפון ה-MV Bahijah במצב בריאותי תקין, אך עם טמפרטורות הקרובות ל-40 מעלות צלזיוס, תומכי רווחת בעלי החיים נחרדים. לדבריהם, המצב הקשה של בעלי החיים מראה שהמשלוחים החיים "רקובים עד ליסוד", אמר ג'וש ווילסון, חבר הפרלמנט של פרמנטל, שם הועמסה הספינה בכבשים ובעגלים. "קשה מאוד לדמיין שזה תואם את הסטנדרטים לרווחת בעלי חיים, שהאוסטרלים מצפים שיושמו על בעלי חיים אוסטרליים", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
בעלי חיים על הספינה בביקור קודם באזור
בעלי חיים על הספינה בביקור קודם באזור
בעלי חיים על הספינה בביקור קודם באזור
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
גם ארגונים לזכויות בעלי חיים בישראל הביעו זעם. מארגון ישראל נגד משלוחים חיים נמסר: "כבר שנים שאנו חושפים תיעודים קשים של סבל בעלי חיים עצום ממסעות משלוחים חיים, אפילו בני ארבעה ימים בלבד ממדינות אירופה, אנחנו לא רוצים לחשוב מה עובר על 16,000 בעלי חיים במסע ימי בן חודשיים בחורף. באוניה מסוג זה עגלים מקבלים בממוצע מ"ר וטלאים 30 סמ"ר בלבד. בעלי החיים הללו לעיתים מתקשים להגיע לאוכל ולמים שלהם במהלך המסע ועלולים לסבול מהתפרצות של מחלות, חבלות ודימומים קשים מקרני חבריהם למסע. אנו קוראים למשרד החקלאות, שאמון גם על הפיקוח ועל יישום חוק צער בעלי חיים, לעצור את הטירוף הזה. אף בעל חיים לא צריך לעבור מסע יסורים שכזה".
מנגד, משרד החקלאות באוסטרליה מסר כי לא נראו עדויות לפגיעות בריאותיות משמעותיות בקרב בעלי החיים. המשרד, כך נמסר, עובד עם היצואן וגופי התעשייה באוסטרליה על מנת להבטיח שמירה על תקני ביטחון ביולוגי ורווחת בעלי חיים.
היצואן, החברה חברת באסם דבאח בע"מ מישראל, ביקשה מממשלת אוסטרליה רשות להעמיס יותר מספוא ואספקה ​​וטרינרית ולהפליג לישראל במסלול הארוך יותר - המקיף את אפריקה, אמר ג'וף פירסון, ראש משק החי בגוף התעשייה WA Farmers. באוסטרליה אמרו כי צוות הספינה ביקש להוריד כמה בעלי חיים מהסיפון.

אוסטרליה היא יצואנית גדולה של בעלי חיים. היא שינעה בשנה שעברה יותר מחצי מיליון כבשים וחצי מיליון עגלים. רוב הבקר מגיע לשווקים באסיה, כמו אינדונזיה ווייטנאם, אבל המזרח התיכון הוא ללא ספק היעד הגדול ביותר עבור כבשים אוסטרליות.
ממשלת הלייבור של אוסטרליה התחייבה להוציא מחוץ לחוק ייצוא של כבשים חיות בשנים הקרובות, אך היא מתמודדת עם זעם גובר מצד קבוצות חקלאיות, שטוענות שצעד כזה יגרום לפיטורים בתחום ויהרוס קהילות חקלאיות.