הניסוי בטיל נגד לוויינים שביצעו הרוסים בתחילת השבוע גרם למאות אלפי חלקי פסולת חלל ולכך שהאסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית תפסו מחסה למשך זמן מה בחלליות שעמן באו לתחנה. בעקבות הניסוי פרץ קרב האשמות בין רוסיה לארצות הברית.


בריאיון לאולפן ynet אמר משה גולני, סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת "חלל תקשורת", המפעילה את לווייני עמוס בחלל, כי "אין ספק שיש פה הצהרת כוונות" מצד הרוסים. גולני הסביר: "הרוסים מפתחים נשק ללוויינים. הם פיתחו טיל מיוחד כדי לבדוק בלוויינים במסלול נמוך. הם כבר לפני שנתיים אמרו שיבצעו ניסוי מהסוג הזה. הם גם עשו ניסוי קרקע, ועכשיו בעצם פגעו בלוויין ישן של עצמם, ששוגר בשנות ה-80' והוא לא מתפקד. בהקשר הזה הם לא גרמו נזק ישיר ללוויין אחר, אבל השברים שפיצוץ כזה מייצר יכולים לפגוע בהרבה דברים שנמצאים בסביבה".
בניסוי פגע טיל רוסי בלוויין הסובייטי הישן קוסמוס 1408, ששוגר ב-1982 ונחשב ל"מת" כבר שנים רבות. מדובר בלוויין שנמצא כמה מאות ק"מ מעל כדור הארץ, בגובה שבו נמצאת תחנת החלל הבינלאומית. גולני הסביר מי עלול להיפגע מפיצוץ לוויין כזה, הנמצא בגובה נמוך. "ככל שעושים את הפיצוץ הזה בגובה יותר גבוה, הוא משפיע על כל הלוויינים שנמצאים מתחת", הוא אמר. "לווייני תקשורת רגילים, כמו לוויינים עמוס של חלל תקשורת, נמצאים בגובה של 36 אלף ק"מ, אז הם לא מושפעים. לווייני תצפית ולווייני מזג אוויר ולוויינים של SpaceX ואילון מאסק יושבים בגובה של 500 ק"מ, וזה הגובה שהרוסים פוצצו את הלוויין שלהם".
2 צפייה בגלריה
שיגור רקטת טיל סויוז רוסיה מבסיס בייקונור קזחסטן
שיגור רקטת טיל סויוז רוסיה מבסיס בייקונור קזחסטן
שיגור סויוז מקזחסטן
(צילום: AFP PHOTO / Russian space agency Roscosmos)
על האפשרות שלוויין או לוויינים ייפגעו, פירט גולני: "רוב החלקיקים לא ניתנים למעקב. אחר הגדולים שבהם, כמה אלפים, ארצות הברית יכולה לעקוב. החלקיקים הקטנים יסתובבו סביב כדור הארץ ובחודשים הקרובים הם ייכנסו ויישרפו באטמוספרה. בהחלט יכול להיות שיהיה נזק. הבעיה היא כשזה פוגע בלוויין, אנחנו לא יכולים לדעת מה קרה שם. קשה להוכיח מה פגע".
אז כמה לוויינים נמצאים בסכנה? האסטרופיזיקאי ג'ונתן מקדואל אמר ל"גרדיאן" כי יש כעת 4,000 לוויינים פעילים, ובעקבות הניסוי הרוסי יש כ-19 אלף חלקים של פסולת חלל שנעים במהירות עצומה של 27,400 קמ"ש, במסלול לווייני נמוך. זהו האזור בחלל שמשתרע מגובה של 200 ק"מ עד 2,000 ק"מ מעל כדור הארץ".
2 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
(צילום: נאס"א)
הוא העריך כי הפיצוץ העלה את מספר חלקי פסולת החלל ב-10%: "זו לא עלייה ענקית, אבל זה מדאיג. יש לנו בעיה של פסולת חלל, אז אל תיצרו במתכוון יותר". החשש הוא שפסולת חלל שכזו תתנגש עם תחנת החלל הבינלאומית או עם לוויין. "במהירות שבה זה נע, הלוויין יושמד לחלוטין", אמר. לוויינים מסייעים בשורת תחומים – מתעבורת אינטרנט, דרך שירותי מזג אוויר, מעקב אחר שינויי אקלים וכמובן ריגול.
"מתישהו נצטרך שיהיו לנו משאיות זבל חלל שיאספו את הדברים האלה. הטכנולוגיה כבר קיימת, אבל זה יהיה יקר", הוסיף. "יש חשש אמיתי מבעיה סביבתית בחלל. אין רגולציה מספיקה על הפעילות של הלוויינים המסחריים. זה דומה למערב פרוע".