רוסיה מגיבה להאשמות האמריקניות החמורות לאחר הניסוי בטיל נגד לוויינים שגרם לאלפי חלקי פסולת חלל ולכך שהאסטרונאוטים בתחנת החלל יתפסו מחסה – וטוענת כי מדובר ב"האשמות חסרות בסיס". כל זאת, על רקע אזהרת מומחים ממרוץ חימוש ומכך שהחלל "הופך למערב פרוע".
"אנחנו מסכנים את החלל? צביעות, אין ראיות שתומכות בכך", אמר היום (ג') שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ותקף את וושינגטון, "שדחתה את ההצעות של רוסיה וסין לדון בהסכם לגבי נשק בחלל". זמן קצר אחרי דבריו, אישרה מוסקבה כי שיגרה טיל לעבר לוויין ישן שלא היה בשימוש, הודיעה כי הניסוי הצליח - אבל טענה כי פסולת החלל שנגרמה מכך לא מסכנת ולא תסכן את תחנות החלל ואת הלוויינים.
במשרד ההגנה הרוסי טענו כי האמריקנים מבצעים בעצמם ניסויים בכלי נשק חדשים בחלל, ואמרו כי גם הודו וסין ביצעו ניסויים דומים. לפני כן אמרה סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס כי "ביטחון הצוות" בתחנת החלל הבינלאומית היה "בראש סדר העדיפויות שלה" אחרי שוושינגטון האשימה את מוסקבה בשיגור הטיל שסיכן את שבעת האסטרונאוטים בתחנת החלל.
4 צפייה בגלריה
שיגור רקטת טיל סויוז רוסיה מבסיס בייקונור קזחסטן
שיגור רקטת טיל סויוז רוסיה מבסיס בייקונור קזחסטן
שיגור טיל סויוז רוסי, בחודש שעבר
(צילום: AFP PHOTO / Russian space agency Roscosmos)
"רק מאמץ משותף של כל הכוחות בחלל יאפשר להבטיח דו-קיום בטוח ככל האפשר לצד פעולות בשדה החלל", נמסר מרוסקוסמוס. הסוכנות לא הגיבה ישירות לדברי הבכירים האמריקנים, על רקע החשש שהחלל יהפוך לשדה קרב בין המעצמות. לאחר התקרית, דווח ברוסיה כי בכירים בנאס"א הגיעו למוסקבה במטרה להיפגש עם יו"ר רוסקוסמוס, דמיטרי רוגוזין, ולדון איתו בנושא.
השמדת לוויינים של מדינות אחרות או ביצוע מתקפות מהחלל עשויים להיות נכסים אסטרטגיים צבאיים, והחשש הוא שהניסיון לפתח יכולות אלו עלול להוביל למרוץ חימוש. "זו דוגמה להתנהגות המסוכנת והבלתי-אחראית של רוסיה", אמר אתמול דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס על הניסוי הרוסי הנדיר.
בניסוי פגע טיל רוסי בלוויין הסובייטי הישן קוסמוס 1408, ששוגר ב-1982 ונחשב ל"מת" כבר שנים רבות. פרייס ציין כי "הניסוי הזה גרם ל-1,500 חלקים של פסולת חלל שחגה במסלול וניתן לעקוב אחריה, וייתכן שלעוד מאות אלפי חלקים קטנים יותר שגם הם עלולים לסכן לוויינים אחרים". הוא הוסיף כי האמריקנים שוחחו עם בכירים רוסים כמה פעמים בנוגע לסכנה שבניסוי כזה והבהיר: "לא נסכים לפעילות שכזו".
4 צפייה בגלריה
קפסולה קפוסלת דראגון של ספייס איקס Spacex spacex מגיעה ל תחנת החלל הבינלאומית חלל
קפסולה קפוסלת דראגון של ספייס איקס Spacex spacex מגיעה ל תחנת החלל הבינלאומית חלל
קפסולת דרגון של Spacex. ארבעה אסטרונאוטים הסתתרו שם
(צילום: AP)
מנהל נאס"א ביל נלסון תקף אף הוא את מוסקבה: "הפעולה הלא-אחראית הזו מרתיחה אותי. לרוסיה היסטוריה ארוכה ומפוארת של טיסות חלל, וזה לא ייאמן שהיא תסכן לא רק אסטרונאוטים אמריקנים ואחרים בתחנת החלל הבינלאומית, אלא גם את הקוסמונאוטים שלה ואת הטייקונאוטים הסינים בתחנת החלל הסינית שבפיתוח".
בעקבות הפגיעה בלוויין, שחג בגובה דומה לזה של תחנת החלל הבינלאומית, האסטרונאוטים של נאס"א ראג'א צ'ארי, טום מרשבורן וקיילה בארון, וכן מתיאס מאורר מסוכנות החלל האירופית, נעו לתוך רכב החלל של SpaceX בעקבות החשש מהתנגשות של ענן פסולת החלל בתחנת החלל. באותו זמן, הקוסמונאוטים הרוסים אנטון שקפלרוב ופיוטר דוברוב, ומארק ונדה היי מנאס"א הסתתרו בחללית סויוז. שתי החלליות יכולות לשמש כסירות הצלה ולהביא את הצוותים לכדור הארץ במקרה חירום.
האסטרופיזיקאי ג'ונתן מקדואל אמר ל"גרדיאן" כי יש כעת 4,000 לוויינים פעילים, ובעקבות הניסוי הרוסי יש כ-19 אלף חלקים של פסולת חלל שנעים במהירות עצומה של 27,400 קמ"ש, במסלול לווייני נמוך. זהו האזור בחלל שמשתרע מגובה של 200 ק"מ עד 2,000 ק"מ מעל כדור הארץ".
4 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית. שבעת האסטרונאוטים תפסו מחסה
(צילום: shutterstock. נאס"א סיפקה חלק מהאלמנטים שמופיעים בתמונה)
הוא העריך כי הפיצוץ העלה את מספר חלקי פסולת החלל ב-10%: "זו לא עלייה ענקית, אבל זה מדאיג. יש לנו בעיה של פסולת חלל, אז אל תיצרו במתכוון יותר". החשש הוא שפסולת חלל שכזו תתנגש עם תחנת החלל הבינלאומית או עם לוויין. "במהירות שבה זה נע, הלוויין יושמד לחלוטין", אמר. לוויינים מסייעים בשורת תחומים – מתעבורת אינטרנט, דרך שירותי מזג אוויר, מעקב אחר שינויי אקלים וכמובן ריגול.
"זה כמו בעיות סביבתיות. זה לא שהאוקיינוסים הופכים מנקיים לחלוטין לעמוסים בפלסטיק. זה נהיה גרוע יותר ויותר עם הזמן", אמר מקדואל על סכנת פסולת החלל. הוא ציין כי מעקב אחר תנועת פסולת החלל יכול לסייע במניעת התנגשויות ואמר כי רבים בחלל פועלים בצורה "נקייה יותר" – אבל כל ההתקדמות נמחקת בין רגע עקב פיצוץ כמו זה שגרמו הרוסים במתכוון.
"מתישהו נצטרך שיהיו לנו משאיות זבל חלל שיאספו את הדברים האלה. הטכנולוגיה כבר קיימת, אבל זה יהיה יקר", הוסיף. "יש חשש אמיתי מבעיה סביבתית בחלל. אין רגולציה מספיקה על הפעילות של הלוויינים המסחריים. זה דומה למערב פרוע".
4 צפייה בגלריה
ביל נלסון מנהל נאס"א
ביל נלסון מנהל נאס"א
ביל נלסון, מנהל נאס"א: "פעולה לא-אחראית"
(צילום: AFP)
גם מלונדון תקפו את מוסקבה. שר ההגנה הבריטי בן וואלאס אמר כי הניסוי "מראה התעלמות מוחלטת מהביטחון, הבטיחות והקיימות של החלל. פסולת החלל שנותרה ממנו תישאר במסלול בחלל ותסכן לוויינים ובני אדם עוד שנים רבות".
רוסיה לא הייתה המדינה הראשונה שביצעה ניסוי בנשק נגד לוויינים. ארצות הברית ביצעה ניסוי שכזה כבר ב-1959, אז היו מעט מאוד לוויינים בחלל. ביולי אשתקד האשימה ארצות הברית לראשונה את רוסיה בניסוי שכזה, ואמרה כי מדובר בהוכחה לכך שמוסקבה מתכוונת לפרוס נשק שיאיים על לוויינים של ארצות הברית ובעלות בריתה. באפריל האחרון רוסיה ביצעה ניסוי דומה נוסף. ב-2019 הודו הפילה לוויין שלה שחג במסלול לווייני נמוך, בעזרת טיל ששוגר מהקרקע.
התקרית אירעה בתקופה של מתיחות גוברת בין ארצות הברית לרוסיה. בכירים אמריקנים הזהירו מההתעצמות הרוסית באזור גבול אוקראינה, והצטרפו למדינות אירופיות בדאגה בנוגע למשבר המהגרים בבלארוס – שבפולין אמרו כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עומד מאחוריו.