משה אמיתי, הבעלים את "יער האיילים" במושב אודם שבצפון רמת הגולן ואדם נוסף, הואשמו היום (ד') בעבירות של שחיטת בהמה שלא בבית מטבחיים וללא נוכחות של רופא וטרינר בצוותא, עינוי, התעללות, והתאכזרות לבעלי חיים בצוותא, איסור סחר בערך טבע מוגן בצוותא ואיסור פגיעה בערך טבע מוגן בצוותא, לאחר ששחט איילים במקום שבבעלותו. פרטי המקרה הקשה נחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".

מכתב האישום, שהוגש לבית המשפט השלום בטבריה על ידי רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות, עולה כי לאחר יוני 2021 נהג אמיתי מעשה תדיר לשחוט איילים המוחזקים על ידו בהיתר המתחדש, לטובת מכירת בשרם לאחרים שזהותם אינה ידועה, אך לכל הפחות מדובר בשלושה איילים.
אחד המקרים אירע בחודש אוגוסט. אמיתי התקשר לאמיר שמס, תושב צפון רמת הגולן על מנת שזה יצטרף לפעולת תפיסת ושחיטת אייל ולאחר מכן שייקח את פגר האייל למקום ייעודי לצורך ביצוע פעולות פירוק הבשר ומכירת הבשר למאכל. במפגש בחר אמיתי נקבת אייל אדום מתוך עדר האיילים שבחזקתו, הפריד את האיילה ושלושה איילים נוספים תוך שהוא תופס את האיילה, וביקש משמס לפתוח את השער כדי לאפשר לשלושת האיילים הנוספים לצאת מן המכלאה. לאחר שיצאו שלושת האיילים הנוספים מן המכלאה תפס אמיתי את האיילה וגרר אותה לתוך מכלאה הממוקמת לצד שטח המחייה של עדר האיילים, והכול תוך שעדר האיילים צופה במתרחש.
3 צפייה בגלריה
החרמת אחד האיילים
החרמת אחד האיילים
החרמת אחד האיילים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
לאחר מכן האיילה נקשרה ברגליה. אמיתי שיסף את גרונה של האיילה "אשר פרפרה למוות עד אשר נשמה את נשימתה האחרונה". בכתב האישום נכתב כי "כלל הפעולות האלו ארכו כ-20 דקות, בהן האיילה עברה התעללות קשה על ידי הנאשם והכול במטרה למכור את הבשר שיופק מן האיילה לאדם אשר הזמין מהנאשם את בשר האיילה לטובת הכנת מאכלים".
בתמורה לבשר האיילה, כך לפי כתב האישום, ביקש הנאשם תשלום על סך 60 שקלים חדשים על כל קילוגרם בשר. האיילה נשקלה על ידי שמס, ומשקלה בעת שחיטתה היה 70 קילוגרם. הנאשם התכוון לשלשל לכיסו סכום כולל של 4,200 שקל בגין הסחר באיילה.
3 צפייה בגלריה
אחד האיילים שנלקח מיער האיילים
אחד האיילים שנלקח מיער האיילים
אחד האיילים שנלקח מיער האיילים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
קודם להגשת כתב האישום ועם ביסוס החשדות כנגד הנאשמים, פעלו ברשות הטבע והגנים להתחיל ולהוציא חלק מהאיילים מחזקת הנאשמים אל מקום מוגן, על מנת למנוע פגיעה נוספת בהם. במהלך פעולות אלו ניסה הנאשם למנוע זאת ואף להחזיר לחזקתו את האיילים שכבר נתפסו באמצעות פנייה לבית משפט השלום בחדרה. בתום דיון משפטי שנערך בנושא בקשתו נדחתה על ידי השופטת רקפת סגל מוהר. בעבר הורשע אמיתי בעבירה דומה.
את כתב האישום מטעם רשות הטבע והגנים הגישו עורכי הדין עידית רייכרט ודן שרון, ומטעם משרד החקלאות עורך הדין זיו דניאלי.
3 צפייה בגלריה
אחד האיילים לקראת העברתו למקום אחר
אחד האיילים לקראת העברתו למקום אחר
אחד האיילים לקראת העברתו למקום אחר
(צילום: רותם כהן וידר)
עו"ד שי פרץ, התובע הראשי ברשות הטבע והגנים, אמר: "המדובר בכתב אישום המגולל ביצוען של עבירות חמורות ונלוזות מצידו של הנאשם כלפי איילים חסרי ישע אותם החזיק בהיתר מיוחד. מעשיו נעשו בצוותא עם נאשם נוסף, כאשר מאסר על תנאי ריחף מעל ראשו על רקע ביצוע עבירות קודמות כנגד האיילים. רשות הטבע והגנים יחד עם משרד החקלאות יבקשו במסגרת ההליכים למצות את הדין עימו ועם שותפו, באופן שיהלום נאמנה את התעוזה העבריינית ויחסם המחפיר של אלו לערכי הטבע המוגנים שאת חייהם קיפחו במחי יחד ולטובת בצע כסף".
עו"ד זיו דניאלי, ממונה תביעות (מ"מ) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, הוסיף: "תכליתו של 'יער האיילים' הייתה להגן על בעלי החיים, שימש כדי לבצע שחיטה אכזרית למען בצע כסף. פעולות הנאשם ושותפו פסולות מן היסוד, ואנו נבקש להרשיעם בפלילים ואף להטיל עליהם מאסר בפועל. משרד החקלאות יפעל ככל שיידרש על מנת למצות את הדין בכל הנוגע לעבירות צער בעלי חיים, ולהבטיח את רווחתם של בעלי החיים. ככל שעולה החשד לאירוע מסוג זה, אנו חוזרים ומבקשים מהציבור הרחב לדווח למוקד משרד החקלאות, הזמין 24/7, במספר *6016".