המשך פליטת גזי חממה על ידי בני האדם, בשילוב תופעת "אל ניניו", ממשיכים להשפיע לרעה על כדור הארץ: אתמול (יום ה') נשברו שוב שיאי חום והטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ עמדה על 17.23 מעלות. כך עולה מנתונים שפרסמו המרכזים הלאומיים של ארה"ב לחיזוי סביבתי. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, התייחס לשיאים המדאיגים, ואמר: "המספרים האחרונים מוכיחים ששינויי האקלים יצאו מכלל שליטה".

מדובר בפעם השלישית השבוע שבה נשבר שיא החום, לאחר שביום שני הטמפרטורה הממוצעת הייתה 17.01 מעלות (יום ולילה, החצי הצפוני והחצי הדרומי, הים והיבשה), ביום שלישי נשבר שוב השיא והוא עמד על 17.18 מעלות וביום רביעי נרשמו גם כן 17.18 מעלות בממוצע. כאמור, בחמישי נשבר שיא נוסף.
אגב, השיא הקודם נרשם ב-14 אוגוסט 2016, אז הממוצע העולמי היה 16.92 מעלות. כלומר אתמול הממוצע היה גבוה ביותר מ-0.3 מעלות מהשיא הקודם שנרשם לפני כשבע שנים.
4 צפייה בגלריה
מתרעננים בניו יורק
מתרעננים בניו יורק
מתרעננים בניו יורק
(צילום: pencer Platt/Getty Images)
בימים האחרונים שוררים גלי חום עזים בחלקים מארצות הברית ובחלקים מסין. גל חום גרם למותם של יותר מ-100 בני אדם במקסיקו.
וכמה חם היה היום? לפי אתרים העוקבים אחר מזג האוויר בעולם, בעיר אהוואז שבדרום-מערב איראן נמדדו 50.2 מעלות, בבצרה בעיראק נמדדו 49.1 מעלות, ובכמה מקומות באלג'יריה נמדדו לא פחות מ-47 מעלות. בעיר דיארבקיר שבמזרח טורקיה נמדדו יותר מ-41 מעלות, ובעיר לאמיה ביוון נמדדו 38.3 מעלות.
באזור נמל התעופה בפיניקס שבאריזונה נמדדו היום 46.1 מעלות, בלאס וגאס 40, ובאלבקרקי שבניו מקסיסקו נמדו יותר מ-37 מעלות. גם בחלק מהמקומות בחצי הדרומי של כדור הארץ, שם עכשיו עונת החורף, הטמפרטורות גבוהות. למשל בעיר ריו ברנקו בברזיל נמדדו יותר מ-35 מעלות וכך גם בכמה אזורים באוסטרליה.
4 צפייה בגלריה
מתרעננים במומבאי
מתרעננים במומבאי
מתרעננים במומבאי
(צילום: AP)
אפילו אנטארקטיקה, שנמצאת כרגע בעונת חורף שלה, רשמה טמפרטורות גבוהות בצורה חריגה. בסיס המחקר ורנאדסקי של אוקראינה באיי ארגנטינה (קבוצת איים בארכיפלג וילהלם שבאנטארקטיקה) שביבשת שבר לאחרונה את שיא הטמפרטורה שלו ביולי עם 8.7 מעלות.

חודש יוני - החם בהיסטוריה

ואם זה לא מספיק. אתמול הודיע שירות שינויי האקלים של האיחוד האירופי, כי יוני היה החודש החם ביותר אי פעם, והוא ניפץ למעשה את השיא הקודם של יוני בשנת 2019 בפער ניכר. יוני היה גם חם בחצי מעלה מהממוצע לחודש זה בשנים 1991 ל-2020. בנוסף נרשמו שיאי חום באירופה לחודש יוני וגם טמפרטורת האוקיינוס האטלנטי הייתה גבוהה מהממוצע.
ד"ר אבנר גרוס מהמחלקה למדעי הסביבה באוניברסיטת בן גוריון אמר כי "אנחנו בעידן חדש". לדבריו, "שבירת שיאי החום בכדור הארץ מטרידה אך לא מפתיעה אותנו המדענים, החל מהרגע שהבנו שאנחנו נכנסים לתקופת אל ניניו שהיא תופעה מחזורית שבה פני הים מתחממים ומשפיעים על טמפרטורת כדור הארץ כולו. כשהתהליך הזה בא על רקע התחממות מעשה ידי אדם האקלים רועד. כך צפינו וכך קורה. לא אתפלא עם השיא יישבר שוב בחודש הקרוב. חודש יולי צפוי להיות החם ביותר שחווינו. הוא מתווסף לחודש יוני החם ביותר שהיה לנו, לשבירת הטמפרטורה היומית בכל יום, ברצף, מאז אפריל ולשיא שלילי בכמות הקרח הקטבים בחודש האחרון. הגיע הזמן להתעורר".
4 צפייה בגלריה
כך מתרעננים בדרום קוריאה
כך מתרעננים בדרום קוריאה
כך מתרעננים בדרום קוריאה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
קצת הקלה מהחום בבגדד
קצת הקלה מהחום בבגדד
קצת הקלה מהחום בבגדד
(צילום: AP)

מה זה אל ניניו?

מחזור התנודה הדרומית "אל ניניו" הוא מחזור אקלים תקופתי לא סדיר, שנגרם על ידי שינויים בטמפרטורות פני הים מעל האוקיינוס השקט המזרחי הטרופי (בקרבת צפון יבשת דרום אמריקה), ואשר משפיע על חלק גדול מהאזורים הטרופיים והסאב-טרופיים ועל האקלים בכל העולם.
השלב החם נקרא "אל ניניו" ("הילד הקטן", כינוי לישו הנוצרי, משום שהוא מתרחש בתקופת חג המולד), ובו חום מהאוקיינוס זורם אל פני הים, ומהם אל האטמוספרה וגורם לה להתחמם. השלב הקר של המחזור נקרא "לה ניניה" ("הילדה הקטנה"), תופעה אקלימית חובקת עולם שמביאה לירידה זמנית בטמפרטורת פני האוקיינוסים, דבר שמוביל לשינויים במשטרי הרוחות העולמיים ובכמויות המשקעים האזוריות, במיוחד במדינות הגובלות באוקיינוס השקט.
ל-"אל ניניו" יש השפעה נרחבת על האקלים העולמי והחברה האנושית, מעבר להשפעות האקלימיות הגלובליות, בין היתר בכך שהיא גורמת לתמותה המונית של דגים ופגיעה בבעלי חיים הניזונים מהם, מה שגורר נזק כלכלי ואף סירחון והתפשטות מחלות בשל פגרי הדגים והעופות. מדענים זיהו זה מכבר שלעתים קרובות קודמת להתרחשותו של "אל ניניו" הצטברות תכולת החום של פני האוקיינוס העליונים במערב האוקיינוס השקט המשווני, כשישה עד תשעה חודשים לפני התרחשותה של התופעה ההרסנית.