נפתח את המבזק עם חדשות חמות במיוחד. כוכב חמה הוא כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש, כשהמרחק הממוצע שלו ממנה הוא כ-58 מיליון קילומטרים. הוא גם כוכב הלכת הקטן ביותר במערכת השמש ואין לו ירחים, יתרה מזאת - הגדול שלו הוא בערך כמו הירח המקיף את כדור הארץ.
כעת, החללית Solar Orbiter שלומדת "מקרוב" את השמש, תיעדה אירוע שנחשב עבורנו לנדיר ויפה. היא צילמה את כוכב חמה חוצה את פני השמש.
4 צפייה בגלריה
נקודה קטנה על רקע השמש
נקודה קטנה על רקע השמש
נקודה קטנה על רקע השמש
(צילום: ESA & NASA/Solar Orbiter/PHI Team)
החללית של סוכנות החלל האירופית, שוגרה לחלל בפברואר 2020 ועלותה הייתה 1.5 מיליארד דולר. משקלה של סולאר אורביטר 1,800 ק"ג, והיא עברה ליד נוגה בדצמבר 2020 ואחר כך גם ב-2021. בהמשך החללית חלפה ליד כדור הארץ והיא השתמשה בכוח הכבידה של כוכבי הלכת כדי לשנות את מסלולה. החקר המדעי החל לפני כשנה ועל פי התכנון, החללית תתעד את השמש כל חצי שנה.
אגב, במרץ אשתקד Solar Orbiter תיעדה את השמש ממרחק של 75 מיליון ק"מ בלבד. וכך זה נראה אז:
4 צפייה בגלריה
השמש ממרחק 75 מיליון ק"מ
השמש ממרחק 75 מיליון ק"מ
השמש ממרחק 75 מיליון ק"מ
(צילום: סוכנות החלל האירופית)
ועכשיו, שימו לב ל"מאובן" המתעתע הבא. יותר מ-100 שנים לאחר שהתגלה, הוא עדיין מבלבל מדענים. במשך עשורים חשבו חוקרים שמדובר ביצור שפעם היה חי. סלע עתיק תלת-ממדי בצורת כוכב, שהוגדר כדבר לא ידוע. הוא בן 500 מיליון שנה ונמצא בדרום מערב ארצות הברית.
השערות רבות הניחו לאורך השנים, בין היתר חשבו שמדובר בשרידי מדוזות עתיקות, אצות, אלמוגים או אפילו תולעים. כעת, אחרי שחשבנו שכל האופציות כבר על השולחן, חוקרים מציעים הצעה נוספת וטוענים - אולי הוא אף פעם לא היה חי. מה שנקרא Pseudofossils, כלומר דבר אורגני, שעשוי להיראות כמו מאובן.
4 צפייה בגלריה
מה זה?
מה זה?
מה זה?
(צילום: Nolan et al., PeerJ, 2023)
סוגים שונים של מינרלים יכולים לחקות צורות חיים על ידי יצירת מה שנראה כמבנים מפורטים או מאורגנים מאוד בצורת כדוריות, קוביות או משושים, כמו התגלית הזאת. בהתאם להשערה המושכלת הנוכחית, החוקרים החלו לשלול באמצעות חישובים של שנים וחומרים, בעלי חיים אחרים שהדבר הזה עשוי היה להיות, ועתה הם די משוכנעים שמדובר במינרל. ההשערה החדשה עדיין לא פותרת על התעלומה מדוע דווקא שם נמצאו כל כך הרבה צורות מוזרות של סלעים כאלה. אבל הנושא הזה בוודאי ייבדק במחקר המשך.
ולסיום, שימו לב עד כמה מגויסים לעבודתם במחלקה הווטרינרית בדאלאס, בטקסס, שם הורו בשירות המקומי על בדיקת DNA לגורה קטנה שנמצאה, במטרה לקבוע האם היא כלבה או זאבת ערבות.
4 צפייה בגלריה
כלבה או זאבה?
כלבה או זאבה?
כלבה או זאבה?
(צילום: WFAA)
הגורה המתוקה נמצאה ליד הפחים על ידי המשטרה, וכונתה "טוסט". אף אחד לא הצליח לוודא האם מדובר בחיית מחמד ביתית או משהו פראי יותר, לא במשטרה ולא במחלקת בעלי החיים. אין דרך אחרת מלבד בדיקת מעבדה לקביעת המינים להם שייכת הגורה. קצינת שירותי בעלי החיים של דאלאס, שמטפלת בימים אלה בטוסט, מאמינה שדובר בכלבה, ואמרה שאם כך יתברר - היא תהיה מועמדת לאימוץ.
מבזק החדשות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי