ברחבי העולם התפרסמו בימים האחרונים כתבות על האסטרואיד VP1 2018, שעלול לפגוע בכדור הארץ ב-2 בנובמבר - יממה לפני הבחירות לנשיאות בארצות הברית. מומחה ישראלי מרגיע כי גם במקרה שהאסטרואיד יתנגש בכדור הארץ - הוא יישרף באטמוספרה מבלי לגרום נזק.

הראל בן-עמי, נציג סוכנות החלל הישראלית בוועדות האו"ם להגנה פלנטרית, הרגיע בריאיון לאולפן ynet את מי שמודאג מפגיעה הרסנית. "אז האסטרואיד שמדברים עליו ועושה הרבה רעש, נקרא 2018 VP1. מעריכים שהוא באורך של כ-2 מטרים. זאת אומרת, שאם הוא יפגע בכדור הארץ, סביר להניח שהוא יישרף כל כולו באטמוספרה. העניין הוא שהוא אפילו לא יתקרב לכדור הארץ. הסיכוי שהוא יפגע הוא פחות מאחוז אחד. הוא אפילו לא נחשב ברמות ההתרעה שקיימות בעולם הזה של הגנה פלנטרית, כך שצריך להרגיע את האוכלוסייה, לא אמור לקרות כלום".
בן-עמי התייחס גם לאסטרואיד 2020 QG, שחלף קרוב מאוד לכדור הארץ בשבוע שעבר. "זהו אסטרואיד של בערך בין 6-3 מטרים. זה כמו רכב גדול, במרחק של אכן פחות מ-3,000 ק"מ. זיהו אותו רק אחרי שהוא עבר", אמר בן-עמי. "יש דברים כאלה שאנחנו לא מזהים ועוברים בסביבה, אבל ככל שהטכנולוגיה מתקדמת אנחנו יודעים לאתר יותר ויותר אסטרואידים שמסתובבים בחלל".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אסטרואיד סמוך לכדור הארץ. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על הפעולות לאיתור אסטרואידים המאיימים על כדור הארץ, הוא אמר: "כרגע לא צפוי שום דבר שעתיד לפגוע בכדור הארץ, יש את ההגנה העולמית הפלנטרית מפני אסטרואידים. כל הזמן מפעילים אמצעים שמסתכלים לכיוון השמיים ומחפשים אסטרואידים ואם מוצאים אחד - מיד מאפיינים אותו וכל הזמן משתדלים לעקוב אחריו. אבל כרגע על פי הפרסומים של נאס"א וגם בישיבות שבהן אני נמצא באו"ם - אין שום דבר שמאיים עלינו, אז אפשר להישאר רגועים".
בן-עמי התייחס גם לשיטות להסיט ממסלולו אסטרואיד מאיים: "אם כבר יש אסטרואיד שעלול לאיים ביום מן הימים, בעוד עשרות או מאות שנים, יש לנו היום טכנולוגיה שאנחנו מנסים אותה כדי להסיט אסטרואיד. מה זה אומר? אם הוא במסלול פגיעה בכדור הארץ, אנחנו נותנים לו מכה קטנה בצד, ואז הוא בעצם מוסט ממסלול פגיעה בכדור הארץ. תדמיינו כדור ביליארד ואז כדור קטן נותן לו מכה בצד והוא טיפה משנה את הכיוון שלו. אז זו הטכנולוגיה העיקרית שעובדים עליה כדי להסיט אסטרואידים. יש עוד רעיונות - אבל זו הטכנולוגיה שמשקיעים בה הכי הרבה אנרגיה".
על פי חוקרים שעוקבים אחר תנועות אסטרואידים, יש סיכוי גבוה שאסטרואיד שאורכו כקילומטר יפגע בכדור הארץ בשנת 2880. על הנזק שאותו אסטרואיד עלול לגרום, אמר בן-עמי: "אסטרואיד בסדר גודל כזה עלול לעשות נזקים מאוד גדולים לכדור הארץ, אבל אני מאמין שבעוד 800 שנה יהיו טכנולוגיות ברמה אחרת לגמרי ואסטרואיד בגודל כזה יהיה לנו די פשוט להסיט אותו ולשמור על האנושות. אז אני מציע להרגיע את האוכלוסייה ולא לדאוג, אנחנו עובדים כדי לשמור על האנושות".