2 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
(צילום: shutterstock, נאס"א)
איום רוסי אמיתי או רמיזות שאין מאחוריהן דבר? בתקשורת האמריקנית דווח כי ראש סוכנות החלל הרוסית "רוסקוסמוס" דמיטרי רוגוזין איים כי ישאיר בחלל את האסטרונאוט האמריקני מארק ונדה היי, בן 55 ואב לשני ילדים, או אפילו ירסק את תחנת החלל הבינלאומית על כדור הארץ – בתגובה לסנקציות שהטילה ארצות הברית על מוסקבה. אבל בתגובה לכתבה ב"פוקס ניוז" על האפשרות שונדה היי ייתקע בחלל, צייץ ראש הסוכנות: "איזה אידיוטים".
ונדה היי מנאס"א אמור לחזור ב-30 בחודש מתחנת החלל על גבי רקטת סויוז, לצד שני קוסמונאוטים רוסים. "הבן שלנו לא נבהל בקלות", אמר אביו, אבל האם מארי (77), הודתה בשיחה עם ה"דיילי מייל": "זה איום נוראי. כששמעתי על כך בפעם הראשונה בכיתי. זה מאוד מדאיג, אנחנו מתפללים הרבה".
בנה אמור לחזור לכדור הארץ אחרי 355 ימים בחלל, התקופה הממושכת ביותר שאסטרונאוט מערבי שהה אי פעם בחלל, ולנחות בקזחסטן, בת בריתה של רוסיה. אבל רוגוזין, מקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, פרסם בטוויטר סרטון שהתפרש כאילו הוא מאיים להשאירו בחלל ולנתק את החלק של רוסיה בתחנת החלל, מה שיגרום לה להתרסק על כדור הארץ.
הדברים נאמרו בתגובה לסנקציות שהטיל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על רוסיה, שבין היתר לדבריו "יפגעו בתעשיית החלל שלה, וכן בתוכנית החלל שלה". רוגוזין הגיב: "אתה רוצה להרוס את שיתוף הפעולה שלנו בתחנת החלל הבינלאומית? אם תחסום את שיתוף הפעולה איתנו, מי יציל את תחנת החלל מיציאה מהמסלול ומנפילה על ארצות הברית או אירופה?". הוא ציין כי התחנה אינה עוברת מעל חלק גדול משטחה של רוסיה.
בחילופי דברים עם האסטרונאוט האמריקני לשעבר סקוט קלי, חזר רוגוזין על האיום שלו וכתב: "רד מזה, טיפש! אחרת, המוות של תחנת החלל יהיה על מצפונך". רוגוזין המשיך ואיים גם בסוף השבוע וטען שהסנקציות "הבלתי-חוקיות", כלשונו, עלולות להוביל את תחנת החלל שמשקלה 500 טונות להתרסק מעל מדינות מערביות: "האוכלוסייה במדינות אלו, במיוחד אלו שאותן מנהיגים 'כלבי המלחמה', צריכה לחשוב על מחיר הסנקציות נגד רוסקוסמוס".
2 צפייה בגלריה
מארק ונדה היי אסטרונאוט אמריקני 2018
מארק ונדה היי אסטרונאוט אמריקני 2018
מארק ונדה היי ב-2018
תחנת החלל הבינלאומית תלויה במערכת הנעה רוסית על מנת לשמור על מסלולה בגובה של כ-400 ק"מ מעל פני כדור הארץ, כאשר האמריקנים אחראים על מערכות החשמל ומערכות תומכות חיים. התמרון הקרוב אמור להיערך באמצע החודש, כדי לעלות מעט את גובה התחנה.
אמו של ונדה היי, מורה בפנסיה ממיניאפוליס, מינסוטה, הפצירה להגיע לרגיעה: "חבל מאוד שעושים פוליטיזציה. זה הלם. אשתו ג'ולי נמצאת בטקסס וחוששת מאוד, ממש קשה לה עכשיו". ב-2017 האם ובעלה טום הצטרפו לבנם בקזחסטן, כששוגר לתחנת החלל לחצי שנה, בפעם הראשונה. "היה נהדר לראות אנשים ממדינות שונות עובדים יחד. למארק יש מערכת יחסים נפלאה עם כל האסטרונאוטים והקוסמונאוטים", אמרה.
בעלה, בן 80, הוסיף: "האיומים האלה הם רק של אדם אחד, אף שהוא ראש סוכנות החלל הרוסית, ונראה שכל שאר האנשים בסוכנות משתפים פעולה באופן יפה. הבן שלנו לא נבהל בקלות".

מייסד SpaceX אילון מאסק הציע לשלוח לתחנת החלל רקטה של החברה שלו כדי לחלץ את ונדה היי, אם אכן ייתקע בחלל. בנאס"א אמרו כי הם בטוחים שהוא יחזור כמתוכנן, וכאמור בתגובתו רוגוזין תקף את הפירוש האמריקני של דבריו כאילו בכוונתו להשאיר את ונדה היי בחלל.
לפני שבוע וחצי הודיע רוגוזין כי בעקבות הסנקציות, רוסיה תפסיק לספק מנועים רקטיים לארצות הברית. "שיעופו כמו מקלות המטאטא שלהם, או אני לא יודע על מה", אמר. ב-31 במרץ אמורה להגיע חללית דרגון לתחנת החלל הבינלאומית ובה ארבעה אנשי צוות, בהם האסטרונאוט הישראלי השני איתן סטיבה. סטיבה ושלושת שותפיו למשימה ישוגרו בחללית שאותה יישא משגר פלקון 9, כך שבמקרה הזה להחלטה הרוסית אין כנראה כל השפעה.