3 צפייה בגלריה
חופפות שיער בחלל
חופפות שיער בחלל
חופפות בחלל. מימין: קיילה בארון. משמאל: וואנג יאפינג
איך חופפים את הראש בחלל? מתברר שזה דומה גם אצל האמריקנים וגם אצל הסינים. סרטון שפרסמה הטייקונאוטית הסינית וונג יאפינג מראה כיצד היא חפפה את שיערה בעת ששהתה בתחנת החלל. לרבים הווידאו הזה הזכיר סרטון דומה מאוד, שפרסמה אסטרונאוטית אמריקנית רק חודש לפני כן. צפו בסרטונים.


משימת שנז'ו 13, שכללה את וונג ואת ז'אי ז'יגאנג ויה גואנגפו, שוגרה באמצע אוקטובר והחללית עגנה זמן קצר אחר כך בתחנת החלל הסינית טיאנגונג, שבנייתה עדיין לא הושלמה. חודש לאחר מכן, וונג הייתה לאישה הסינית הראשונה שהלכה בחלל. אחרי שישה חודשים בחלל, השלושה חזרו לכדור הארץ ב-16 באפריל.
אתמול שוגרה לחלל משימת שנז'ו 14, וגם הפעם הטייקונאוטים – גם במקרה זה אישה ושני גברים - ישהו שישה חודשים בתחנת החלל. החללית שוגרה על ידי רקטת לונג מארץ' 2F והשיגור הועבר בשידור חי בטלוויזיה הסינית, מה שמראה על העלייה בביטחון העצמי של המדינה ביכולות תוכנית החלל שלה.
בסרטון שפרסמה בשבוע שעבר אמרה וונג, שכאמור כבר חזרה לכדור הארץ: "אתם בוודאי תוהים כיצד אסטרונאוטיות חופפות את השיער שלהם בחלל. תרשו לי להראות לכם". בסרטון היא נראית משתמשת בשמפו מיוחד שאותו היא מורחת על השיער, סוחטת מים על השיער ומעירה: "לא קל לחפוף את השיער בחלל".
זו לא הפעם הראשונה שבה אסטרונאוטית מדגימה כיצד חופפים שיער בחלל. האסטרונאוטית האמריקנית של נאס"א קיילה בארון פרסמה כחודש לפני כן סרטון דומה מתחנת החלל הבינלאומית - אבל בכל זאת יש כמה הבדלים. בזמן שבארון השתמשה רק במגבת כדי לייבש את השיער, וונג השתמשה ב"כפפות מגבת" שנועדו במיוחד לספוג מים, ואחר כך שמה על ראשה כובע לייבוש שיער.
3 צפייה בגלריה
שיגור משימת שנז'ו 14 לתחנת החלל הסינית
שיגור משימת שנז'ו 14 לתחנת החלל הסינית
שיגור משימת שנז'ו 14 לתחנת החלל הסינית
(צילום: AFP )
3 צפייה בגלריה
שיגור משימת שנז'ו 14 לתחנת החלל הסינית
שיגור משימת שנז'ו 14 לתחנת החלל הסינית
אומרים שלום, לפני ההמראה
(צילום: AFP )
בנובמבר האחרון פרסמה רשת CCTV הסינית סרטון של הטייקונאוט יה גואנגפו מסתפר במהלך משימת שנז'ו 13 - יה מחזיק מראה, וונג משתמשת במספריים וז'אי ז'יגאנג אוסף את השיער וקוצץ בזהירות את שיערו של יה. באתר "euroasiantimes" פורסם כי גם במקרה זה, זו לא הייתה הפעם הראשונה שמוצג סרטון של תספורת בחלל – מה שמראה שהסינים מחקים את מקביליהם המערביים ביצירת קשר עם הציבור, דרך סרטונים ורשתות חברתיות.
אבל בתחומים אחרים, תחנת החלל הסינית טיאנגונג בהחלט מקדימה את תחנת החלל הבינלאומית. בתחנה הסינית שבבנייה יש חדר כושר, דרגשים מרווחים עבור הטייקונאוטים ואזור מגורים עבור כל אחד מחברי הצוות. לעומת זאת, מקומות השינה בתחנת החלל הבינלאומית הם קטנטנים, בערך בגודל של תא טלפון.
העיצוב הפנימי של תחנת החלל הבינלאומית נראה מבולגן מאוד וכולל כבלים, מחשבים וציוד חומרה אחר. עם זאת, יש לזכור שהיא נבנתה ב-1998 ונועדה לשימוש במשך 30 שנה, ואילו בתחנה הסינית מתוכננת לשימוש במשך 10 שנים, אם כי תקופה זו עשויה להתארך.
החלק המרכזי בתחנת החלל הסינית שוגר באפריל אשתקד ואילו השני ישוגר בחודש הבא. לפי התכנון, שיגור שני החלקים האחרונים יתרחש באוקטובר. הזרוע הצבאית של המפלגה הקומוניסטית בסין היא האחראית על תוכנית החלל הסינית. בעקבות זאת ארצות הברית הדירה אותה מתחנת החלל הבינלאומית, מה שהוביל את הסינים לבניית תחנת חלל משלהם.