המאבק הסביבתי הצליח! שרת הפנים, איילת שקד, הודיעה הבוקר (יום ד') כי שטחי עמק השלום לא יועברו ליקנעם עילית, לטובת הרחבת העיר. בשנים האחרונות ניהלו תושבי האזור וארגונים ירוקים מאבק נגד הבנייה ובעד השמירה על השטחים הפתוחים. "אני מקבלת לעיתים קרובות החלטות קשות". כתבה השרה שקד בפוסט בפייסבוק, שייעדה לתושבי יקנעם עילית, המועצה האזורית מגידו ול"כל מי שאוהב לטייל באזור עמק השלום".
שרת הפנים כבר הצהירה בעבר לגבי המחויבות שלה לבנייה בישראל, מדינה קטנה שהשטחים הפתוחים שלה נמצאים תחת איום מתמיד של פיתוח נדל"ני בעקבות משבר הדיור: "האוכלוסייה במדינת ישראל הולכת וגדלה (ברוך השם) ואיתה האתגר העצום של משבר הדיור הפוקד אותנו. אנחנו משקיעים מאמצים רבים על מנת להגדיל את היצע הדירות ולעיתים זה בא על חשבון שטחים פתוחים. אנחנו מנסים לאורך כל הדרך לאזן בין האינטרס הלאומי לבנות לבין הצורך הלאומי לשמור על הסביבה שלנו. בכל יום אני נאלצת להכריע כשהצרכים הללו מתנגשים".
3 צפייה בגלריה
השרה שקד יחד עם מנכ״ל משרד הפנים, יאיר הירש בעמק השלום
השרה שקד יחד עם מנכ״ל משרד הפנים, יאיר הירש בעמק השלום
השרה שקד יחד עם מנכ״ל משרד הפנים, יאיר הירש בעמק השלום
(צילום: מתוך דף הפייסבוק של השרה שקד)
השרה שקד סיירה באזור יקנעם עילית ועמק השלום עם ראש העיר יקנעם עילית סימון אלפסי וראש מועצת מגידו, איציק חולבסקי. לדבריה היא סיירה במקום, "כדי להבין לעומק בעיה שמונחת לפתחי ולהכריע גם בה". שרת הפנים כתבה על ההתלבטות: "מצד אחד יקנעם צריכה להתפתח ולתת מענה לקצב הגידול הטבעי שלה, ומצד שני קיימת חשיבות גדולה לשמור על שטחים חקלאיים ושמורות טבע נדירות ומונגשות לטובת הציבור הרחב ובעלי מוגבלויות. כשהגעתי לסיור קיבלו את פני תלמידי תיכון מהאזור שהפגינו וביקשו לא לבנות בעמק השלום. והאמת הם צודקים. יש אפשרויות אחרות. אז הנה צפירת הרגעה. אני לא אעביר את השטחים של עמק השלום ליקנעם".
עוד כתבה השרה שקד כי "זה אזור ייחודי ועלינו לשמר עליו. יש אפשרויות אחרות ונעבוד עליהן בזמן הקרוב, כאלה שיאפשרו גם ליקנעם לגדול וגם לא להרוס פנינת טבע יפיפייה כמו זו. לכל מי שהשתתף במאבק על עמק השלום, אני מחזקת את ידיכם, חשוב שאדם יפגין ויביע את דעתו בנושאים הקרובים לליבו. זה ריגש אותי לראות כמה אכפת לכל כך הרבה אנשים מהארץ היפה שלנו וכמה כולם רוצים לשמור עליה".
3 צפייה בגלריה
הטבע ניצח. עמק השלום
הטבע ניצח. עמק השלום
הטבע ניצח. עמק השלום
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
שקד ספגה ביקורת גדולה מצד ארגוני סביבה. מנכ"לית החברה להגנת הטבע הבהירה כי מדיניות התכנון של השרה מסוכנת. בראיון ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet אמרה איריס האן כי ראיית העולם של השרה היא "תפיסה מסוכנת. תפיסה שהמימוש שלה יביא למחיר שאסור לנו לשלם... אנחנו חייבים לשמור על שטחים פתוחים לשמור על טבע, על איכות החיים. אנחנו חייבים להסתכל לתוך העיר. ובזה קיבלנו בממשלה הזו סטירה רצינית. מפחיד? כן. המדיניות הזו מפחידה. כולנו יודעים את זה. זה לא רק כמה ירוקים הזויים. נעשה הכל כדי שהמדיניות הזו לא תמומש".
ביקנעם עילית מתגוררים כ-23 אלף תושבים וראש העיר סימון אלפסי ביקש לבנות במקומות נוספים. לכן, בעירייה לטשו עיניים לשטחים הירוקים של שכנתה, המועצה האזורית מגידו. ביקנעם עילית החלו לתכנן יחד עם משרד השיכון תוכנית הרחבה, שהייתה צפויה לנגוס בשטחים של המועצה האזורית השכנה, ולפגוע בעמק השלום. תושבים בעיר הבינו שלא ניתן לתכנן סביב העמק שכולם אוהבים, ושיש צורך בתכנון עירוני חכם, שיפתור את כל הבעיות שעימן הם מתמודדים מדי יום: פקקים ותשתיות עירוניות חסרות. בנוסף לתושבי האזור, גם הארגונים הירוקים מתנגדים לתוכנית הדורסנית, על שטחים המהווים רובם ככולם מסדרון אקולוגי בין צפון-דרום ומזרח-מערב.
3 צפייה בגלריה
עמק השלום, סמוך ליקנעם עילית
עמק השלום, סמוך ליקנעם עילית
עמק השלום, סמוך ליקנעם עילית
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
מהחברה להגנת הטבע, שמובילה את המאבק המקצועי והציבורי, נגד כוונות הבנייה בעמק השלום, נמסר בתגובה להצהרה של השרה שקד: "מדובר באמירה חשובה וחיובית, של השרה שקד. את המאבק על עמק השלום, חשפנו לפני כשנה וחצי ומאז הובלנו את הפעילות המקצועית והציבורית, נגד הכוונה להעביר שטחים חשובים וערכיים אלה, ממועצה אחת למועצה אחרת, לצורך קידום תכניות בנייה. נמשיך ונפעל למען קידום חלופות אחרות, טובות יותר, שלא יגרמו לפגיעה בטבע, בשטחים הפתוחים ובנוף".
ממטה המאבק המשותף של תושבי יקנעם ומגידו נגד הבנייה באזור עמק השלום ונחל השופט נמסר: "אנחנו מברכים את שרת הפנים איילת שקד ואת מנכ"ל משרדה, יאיר הירש, על קבלת החלטה נכונה וצודקת. החלטה של צדק חלוקתי שתאפשר למיליון ישראלים מכל שכבות האוכלוסייה שמגיעים למקום מדי שנה, להמשיך לטייל חינם באחד האזורים הכי יפים בארץ כולל לבעלי מוגבלויות שהאזור הונגש עבורם. בימים של מצוקת דיור מחד ומשבר אקלימי גלובלי מאידך, החלטה ששומרת על הטבע ההולך ונעלם למען הדורות הבאים, היא אמיצה אך מחויבת המציאות".