שלושה גורים, שנולדו לנקבת ברדלס (צ'יטה) שהובאה בשנה שעברה להודו מיבשת אפריקה, מתו בפארק הלאומי קונו במרכז המדינה. כך אמרו היום (ו') גורמים רשמיים בהודו. השלושה מתו כשגל חום שרר באזור. וטרינרים מנסים להציל את חיי הגור הרביעי. הארבעה נולדו בחודש מרץ.
3 צפייה בגלריה
רק אחד שרד. הגורים שנולדו בהודו
רק אחד שרד. הגורים שנולדו בהודו
רק אחד שרד. הגורים שנולדו בהודו
(צילום: דף האינסטגרם של פארק קונו)
הגורים היו הראשונים שנולדו בהודו מזה יותר משבעה עשורים. ברדלסים, שהיו פעם נפוצים בהודו, נכחדו בשנת 1952 במדינה בשל ציד ואובדן בתי גידול. אמם הייתה בין 20 הצ'יטות שהודו הביאה אליה מנמיביה ודרום אפריקה, כחלק מפרויקט שאפתני ומעורר מחלוקת להחזיר את החיה המהירה בעולם למדינה.
הגור הראשון מת ביום שלישי האחרון, מה שגרם לווטרינרים בפארק הלאומי במדינת מאדהיה פרדש לעקוב מקרוב אחר האם ושלושת גוריה הנותרים. הגורים נראו חלשים ביום חמישי אחר הצהריים - יום שבו הטמפרטורות הגיעו ל-47 מעלות צלזיוס - והרשויות התערבו וניסו לעזור לגורים.
3 צפייה בגלריה
ברדלסים בביתם החדש בהודו. ארכיון
ברדלסים בביתם החדש בהודו. ארכיון
ברדלסים בביתם החדש בהודו. ארכיון
(צילום: AP)
גורמים רשמיים בהודו אמרו כי שלושת הגורים שנותרו היו "חלשים, סבלו מתת משקל והיו מיובשים מאוד". שניים מהם מתו מאוחר יותר. הגור האחרון ששרד הועבר לטיפול נמרץ, כדי לנסות להציל את חייו. הגורמים הרשמיים לא אמרו מה גרם למוות של שלושת הגורים, אבל גל חום כבד בהודו ככל הנראה החליש את הגורים. שיעור ההישרדות של גורי ברדלס הן בטבע והן בשבי נמוך, כך לפי מומחים.
שלושת הברדלסים הוצגו בגאווה, שבאו לאוויר העולם, וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי אמר אז שהם יזרזו מאמצים לשמר את שטחי העשב המוזנחים של הודו. אבל מתוך 20 הברדלסים הבוגרים שיובאו בשנה שעברה להודו, שלושה - שתי נקבות וזכר - מתו עד כה.
פחות מ-7,000 ברדלסים בוגרים נותרו בטבע ברחבי העולם, וכיום הם מאכלסים פחות מ-9% מהתחום המקורי שבו הם חיו בעבר. הצטמקות בית הגידול, עקב הגידול באוכלוסיית האדם ושינויי האקלים, מהווה איום עצום עבור הטורפים המהירים.
3 צפייה בגלריה
ברדלס שהובא להודו מאפריקה. ארכיון
ברדלס שהובא להודו מאפריקה. ארכיון
ברדלס שהובא להודו מאפריקה. ארכיון
(צילום: AP)
גורל דומה נרשם גם לברדלסים שנולדו באיראן. בחודש פברואר פורסם ברפובליקה האיסלאמית כי פירוז (Pirouz), הגור האחרון ששרד משלושה גורי ברדלס אסייתי, שנולדו בשבי באיראן, מת בבית חולים וטרינרי מקומי מאי ספיקת כליות. הברדלס האסייתי הוא מין הנתון בסכנת הכחדה חמורה, שחי כיום רק באיראן.
למעשה, מדובר בבעל החיים היבשתי המהיר ביותר בעולם, שמסוגל להגיע למהירות של 120 קמ"ש. הברדלס האסייתי נמצא בעיקר באזורים מדבריים ברחבי דאשת אקביר, בחצי המזרחי של איראן, כשבעבר הברדלסים עברו בין מספר בתי גידול, מהקצה המזרחי של הודו ועד לחוף האוקיינוס האטלנטי של סנגל. הם עדיין נמצאים בחלקים של דרום אפריקה אך כמעט ונעלמו מצפון אפריקה ואסיה.