שבוע לאחר שאלפי מדוזות הגיע לתחנת הכוח רוטנברג סמוך לאשקלון, התמודד הבוקר (יום ב') עובדי חברת החשמל עם המוני מדוזות, שהגיעו למסננים בתחנת הכוח "אורות רבין" שבחדרה.


בדרך כלל תופעות כאלה מתרחשות בחודשי הקיץ החמים, אך ככל הנראה טמפרטורת מי הים התיכון, שגבוהה בכמה מעלות מהממוצע, מביא את המדוזות אל חופי הארץ גם בחורף.
בחברת החשמל אמרו כי מדובר במפגע שעלול לשבש את תהליכי הייצור בתחנה. "המדוזות נערמות במסננים בתחנת הכוח, שמונעים את כניסתן של המדוזות למערכות התפעול והן מפונות למיכליות ייעודיות", נכתב בהודעת חברת החשמל. "כך, מתאפשרת פעילות סדירה של אספקת החשמל בתחנות הכוח".
1 צפייה בגלריה
מדוזות בתחנת הכוח בחדרה
מדוזות בתחנת הכוח בחדרה
מדוזות בתחנת הכוח בחדרה
(צילום: דן חיזגילוב, חברת החשמל)
עוד הסבירו בחברת החשמל כי בתחנות הכוח החופיות משתמשים במי הים, על מנת לקרר את מערכות הייצור, וכך למעשה מגיעות המדוזות בהמוניהן.
אז למה זה קורה בחורף? ד"ר אורי פריד, אקולוגית ים ברשות הטבע והגנים, הסבירה בשבוע שעבר: "צריך להבין שמדובר במינים שיש להם עליות וירידות מאוד משמעותיות בגודל האוכלוסייה, בצורה שקשה לנו לחזות. תיאורטית אנחנו רגילים לראות את המדוזות בעונות הקיץ, אבל בגלל שיבושים כאלה ואחרים שקשורים בטמפרטורת הים, אנחנו מעריכים שייתכן ששינויי האקלים משפיעים על הרבייה של המדוזות - הן כאן".
ד"ר פריד הוסיפה: "בגלל שלא ראינו את הנחילי מדוזות בקיץ, ייתכן שזה נבע מטמפרטורות גבוהות מדי או תזמון שונה של הטמפרטורות. ייתכן שהדבר גרם לשינוי במחזור הרבייה של המדוזות, מה שגרם להופעה של הנחילים בזמנים שאנחנו לא רגילים. באותה נשימה יש לציין שזה לא חריג לראות מדוזות בחורף. מי שנמצא בים רואה מדוזות. בדרך כלל מדובר בפרטים גדולים מאוד ונחילים קטנים מאוד".