משרד החקלאות פרסם החודש כי במהלך הרבעון הראשון של שנת 2023 (חודשים ינואר-מרץ), הובלו לנמלי ישראל 247,390 טלאים ועגלים במשלוחים החיים (26,169 הועברו לרשות הפלסטינית). מדובר בעלייה של יותר מ-20% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, שבמהלכה הובלו בדרך זו לישראל 205,746 טלאים ועגלים.
4 צפייה בגלריה
משלוחים חיים
משלוחים חיים
משלוחים חיים
(צילום: אנימלס)
מדי שנה מובלים לישראל מאות אלפי בעלי חיים לפיטום ולשחיטה, במסעות ממושכים מאירופה ומאוסטרליה. העלייה בהיקף התופעה נעשית על רקע חשיפות חוזרות ונשנות של תנאי המסע הקשים, מחלות, זיהום סביבתי וסכנה בריאותית. כמו כן, מפעם לפעם מתועדים מקרים של פליטת גוויות בעלי חיים מהמשלוחים לחופי הים בישראל.
העשור האחרון הראה קפיצה של יותר מ-500% בהיקף המשלוחים החיים בישראל. העלייה הגיעה לכמות הגבוהה ביותר בשנת 2022, שבה הובלו לישראל 925,440 טלאים ועגלים (105,853 מתוכם הועברו לרשות הפלסטינית).
4 צפייה בגלריה
משלוחים חיים
משלוחים חיים
משלוחים חיים
(אנימלס אוסטרליה)
בכנסת מנסים לחוקק חוק להפסקה הדרגתית של המשלוחים החיים בתוך שלוש שנים, אך ללא הצלחה. בכנסת ה-25 הוגשו שורה של הצעות חוק בנושא ע"י ח"כ יסמין פרידמן (וח"כים נוספים מ"יש עתיד": יאיר לפיד, יוראי להב הרצנו ונאור שירי), מיקי זוהר (ליכוד - משך את הצעתו עם מינויו לשר), שרן השכל (המחנה הממלכתי), נעמה לזימי (עבודה) וואליד אלהואשלה (רע"מ). בכנסת ה-20, הצעת חוק שהוביל ח"כ מיקי זוהר זכתה לתמיכת הממשלה ואושרה בקריאה טרומית במליאה ללא התנגדויות, אולם הליך החקיקה נפסק עקב הקדמת הבחירות.
בחודש ספטמבר האחרון, מרכז המידע והמחקר בכנסת פרסם דוח העוסק בניתוח כלכלי של הצעה לביטול הדרגתי של יבוא מקנה (משלוחים חיים) והסרת חסמי יבוא על בשר מצונן. בדוח, שנכתב על ידי הכלכלנית בת חן רוטנברג, עלה שבטווח הארוך, ייתכן שיהיה ניתן לבטל את המשלוחים החיים ללא פגיעה כלכלית בצרכני הבשר.
4 צפייה בגלריה
משלוחים חיים
משלוחים חיים
טלאים במשלוחים החיים
(צילום: אנימלס אוסטרליה)
בדוח נכתב כי ביטול הדרגתי של המשלוחים החיים יוכל להתקיים אם תתאפשר "פתיחת שוק בשר מצונן לייבוא באמצעות הפחתה מלאה של המכסים ללא מכסות, הארכת חיי המדף, חיזוק המערך הלוגיסטי (הסמכת משגיחי כשרות וכדומה), ביצוע שחיטה כשרה על ידי גורמים מקומיים במדינות המקור ומתן אפשרות לייבא בשר מצונן לא כשר, העשויים להוביל להמשך הגידול החד ביבוא בשר מצונן, ולמיתון העלייה האפשרית במחיר הבשר הטרי בגין הפסקת יבוא מקנה בטווח הקצר, כך שבטווח הארוך יתכן ומחירו של הבשר הטרי לצרכן ירד".
באשר למשלוחי הטלאים (צאן), נכתב בדוח כי "לדעת גורמים מקצועיים במשרד החקלאות, אם יופסקו משלוחי הצאן החיים לישראל, יש ביכולת הגידול המקומי לענות על מידת הביקוש לבשר צאן, כיוון שדרך גידולו של הצאן הוא בדירים ולא במרעה וניתן לבנות דירים נוספים המכילים את הכמות הנדרשת".
4 צפייה בגלריה
עגל שהגיע מהמשלוחים החיים
עגל שהגיע מהמשלוחים החיים
עגל שהגיע מהמשלוחים החיים
(צילום: עמותת אנימלס)
מעמותת אנימלס נמסר: "המשלוחים החיים לישראל נמשכים למרות התנגדות הציבור, שהביע זעזוע מהתחקירים שפורסמו בישראל ובעולם על סבלם של בעלי החיים במסעות הללו. כל מי שראה את התמונות הקשות מהמשלוחים החיים לא ישכח לעולם את המצוקה הגלויה, החרדה, הצפיפות והסבל של הטלאים והעגלים. בעלי החיים מתבוססים בשתן ובצואה של עצמם, נאלצים לטפס זה על גבי זה רק כדי להגיע למים ומזון, והם חולים, פצועים ומיואשים. הגוויות שנסחפות לחופי ישראל הן עדות נוספת לאכזריות הבלתי נתפסת של המשלוחים החיים. אנו קוראים לחברי הכנסת והממשלה לפעול בדחיפות לעצירת המשלוחים החיים".