עובדי בית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים לא הצליחו להציל את חייה של לילית (עוף דורס) שנלכדה לאחרונה במלכודת דבק בצפון הארץ והגיעה לטיפול.
לפני כשבועיים מצא תושב הצפון את הלילית כשהיא שכובה על גבה ומלכודת דבק דבוקה לבטנה ולאברים נוספים. מדובר באזור שבו יש בעיה של חולדות, ונראה שהלילית צללה לצוד מכרסם ונדבקה למלכודת. היא ניסתה לעוף עם המלכודת, אך מהר מאוד נפלה על הקרקע ונשארה כך עד הבוקר. התושב פנה למערך החיבולנס, מערך הסעות בעלי חיים של רשות הטבע והגנים, ובעזרתה של ד"ר הילה רטיג-פלקוביץ שהייתה בדרכה למשמרת בבית החולים לחיות בר, שיחררו את הלילית מהמלכודת.
4 צפייה בגלריה
לילית שנלכדה במלכודת דבק
לילית שנלכדה במלכודת דבק
לילית שנלכדה במלכודת דבק
(ללא קרדיט)
בהגיעה לבית החולים, בטנה, כנפיה, פניה והעין שלה היו דבוקים למלכודת שהונחה כנראה כדי להדביר מכרסמים. על מנת להסיר את הדבק, עובדי בית החולים מרחו עליה שמן, וכדי להסיר את השמן הם רחצו אותה בסבון כלים ולסיום שטפו מעליה את הסבון.
מעבר למקלחות, במהלך השבוע שאושפזה בבית החולים, קיבלה הלילית טיפול אנטיביוטי בשל דלקות וגירויים שנוצרו בעורה, משככי כאבים וטיפול תומך מפני שלא ברור כמה זמן בעל החיים היה לכוד.
4 צפייה בגלריה
לילית שנלכדה במלכודת דבק
לילית שנלכדה במלכודת דבק
לילית שנלכדה במלכודת דבק
(צילום: דוברות הספארי)
"מלכודות דבק הן אחת משיטות ההדברה האכזריות ביותר. הן משמשות להדברת מכרסמים, אך בעלי חיים רבים כגון עופות, קיפודים וזוחלים נלכדים אף הם במלכודת האלו אם במקרה או בבואם לטרוף את המכרסם שנלכד", אמרו בבית החולים.
בבית החולים סיפרו שבעלי חיים שהם מצליחים להציל ממלכודות אלו נותרים עם נזקים שהם לעיתים בלתי הפיכים מאחר והדבק הורס את כל מבנה הנוצה ויש לכך השלכות עתידיותעל יכולת התעופה שלהם. עובדה זאת מאריכה את משך האישפוז שלהם – הם לא יוכלו לשוב לטבע לפני שכל נוצותיהן תצמחנה מחדש.
תחילה, חשבו בבית החולים שהלילית היא ברת מזל, משום נמצאה במלכודת ולא נשארה לגסוס בה, אולם בתום כשבוע של אשפוז, היא נמצאה מתה.
4 צפייה בגלריה
לילית שנלכדה במלכודת דבק
לילית שנלכדה במלכודת דבק
(צילום: דוברות הספארי)
בבית החולים הוסיפו שמלכודות פיתיון - שרוולים, הוא פתרון משום שהמלכודות רב פעמית, זולה בהשוואה למלכודת הדבק. היא לא פוגעות בבעל החיים, אך לא מאפשרות לו לצאת ואינן גורמות להרעלה משנית כמו צורות הדברה אחרות. "לא ברור כיצד מלכודות דבק (בין אם ללכידת מכרסמים ובין אם ללכידת חרקים) עדיין מותרות לשימוש בחוק, אבל לבטח הגיע הזמן לעשות מעשה ויפה שעה אחת קודם. גם לקיחת אחריות אישית יכולה לסייע בהדברת מזיקים - שמירה על סביבה נקייה, לאטום את מקורות ריכוז הזבל".
בתחום החקיקה, לא נרשמת התקדמות משמעותית. בכנסת הקודמת אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק בנושא, ואף אושרה בוועדת חינוך לקריאה ראשונה, אבל בגלל התפזרות הכנסת לא עברה בקריאה ראשונה ולא הוחל עליה דין רציפות.
גם לשרה להגנת הסביבה יש סמכות לאסור את השימוש במלכודות דבק בתקנות. בהערות תנו לחיות לחיות לטיוטת תקנות להגנת חיית הבר (שעוסקות בעיקר בהסדרת שיטות לפגיעה ולציד מזיקים בירי) ציינו שראוי שיוגדרו גם שיטות אסורות, בראשן השימוש במלכודות דבק. בסוף שנת 2021 המשרד אף הוציא קמפיין נגדן.
4 צפייה בגלריה
לילית שנלכדה במלכודת דבק
לילית שנלכדה במלכודת דבק
(צילום: דוברות הספארי)
שמוליק ידוב, ראש תחום בעלי חיים בספארי, אמר כי "מדובר בשיטת הדברה לא סלקטיבית בניגוד להדברות שמכוונות לבעל חיים מסויים. הן תופסת את הכל, המוות הוא בייסורים. אנחנו נתקלים בהרבה מקרים של בעלי חיים שנלכדים בהן. יש מלכודות הומניות חלופיות, אין התקדמות בחקיקה בתחום, אך לא צריך הצעת החוק כדי לעבור להשתמש בהן באופן בלעדי".
מצאתם חיית בר דבוקה למלכודת דבק? התקשרו למוקד רשות הטבע והגנים 3639*. חשוב שלא לנסות לחלץ אותה ללא הדרכה על מנת שלא לגרום לנזק חמור יותר.