נפתח את מבזק החדשות הטובות עם פינתנו: מה זה? ובכן, זוהי ספירלה, שתועדה במי הקרח הקפואים באנטארקטיקה, על ידי מזל"ט של צלם ומדריך מקומי, שלא הבין תחילה מה הוא רואה.

מדובר על סליל בועות, שיצר צורה שנראית כמו ספירלה, ובדגש על ספירלת פיבונאצ'י, תבנית מתמטית שמופיעה לעיתים קרובות בעולם הטבע - החל מצמחים ועד בעלי החיים. ההיגיון מאחורי תבנית זו, הוא שזו סדרה ששני האיברים הראשונים שלה הם 1, וכל איבר שמתווסף לאחר מכן שווה לסכום שני קודמיו.
רק לאחר שהצלם ראה את התהליך כולו מושלם במים, הוא הבין מה גרם לה - כי ממרכז הספירלה צצו האחראיים הבלעדיים - לווייתנים גדולי סנפיר יפהפיים.
3 צפייה בגלריה
התמונה המדהימה מהאוקיינוס
התמונה המדהימה מהאוקיינוס
התמונה המדהימה מהאוקיינוס
(צילום: Van den Bemd via Storyful)
זו לא הפעם ראשונה שגדולי הסנפיר משתמשים בתבנית הספירלית הזאת, ומדענים חוקרים את התופעה הזאת כבר כמה עשורים. לפעמים הבועות משמשות כדי להרתיע את האויב, ולעיתים כדי להתאמן.
במקרים אחרים מדובר בשיטת ציד מרשימה לכלוא דגים לחללים צפופים יותר - שיטת הזנה חכמה למדיי, מכיוון שהיא גם משלבת טקטיקה וגם שיתוף פעולה בין שני לווייתנים או יותר. מה שקרה גם במקרה הזה, ואפשר לראות זאת על פי הפה הגדול והפעור של אחד הלווייתנים שעולה מעל פני המים.
ומכאן, למנגרובים. מיני צמחים ממשפחות שונות שהמשותף להם - המיקום שבו הם גדלים, מי ים בסמוך לחופים; בדרך כלל באזורים טרופיים. מדובר במערכת אקולוגית ייחודית, שמסתדרת גם בים וגם ביבשה. סביב הצמחייה הזאת בתי גידול רבים כמו תנינים וסרטנים, בדרך כלל במים רדודים ובביצות מנגרובים.
3 צפייה בגלריה
היער שהשתמר עשרות מיליוני שנים
היער שהשתמר עשרות מיליוני שנים
היער שהשתמר עשרות מיליוני שנים
(צילום: Christian Ziegler)
המנגרובים עושים את הופעת הבכורה שלהם במבזק החדשות הטובות עם ידיעה מרשיעה מלפני מיליוני שנים, כי מאובנים של אותם מיני צמחים התגלו כשהם "מסתתרים מן העין" בפנמה. חוקרים חושפים במחקר חדש, שהאזור הזה היה פעם יער מנגרובים עצום, עד שלבה געשית קברה אותו לפני 23 מיליון שנה, במקום שהיום נמצאת פנמה.
נוכל לשער, ואולי באופן די הגיוני, שהתערבות שכזאת דווקא תפגע בצמחים האלו, אלא שההפך הוא הנכון - אותה התפרצות געשית כיסתה את העצים, ובכך האטה את פירוקם. למעשה - היא גרמה להם לקפוא בזמן, וגרמה לחוקרים להביט אל העבר הרחוק מקרוב.
החוקרים בדקו 121 דגימות עץ מאובנות שהיו חשופות בנחל קטן ומצאו ש-50 מהן שייכות למין שלא היה ידוע קודם לכן, שאותו כינו Sonneratioxylon barrocoloradoensis. מיני המאובנים החדשים-ישנים מזכירים עצים הגדלים באוסטרליה וניו זילנד, וחלקים מאפריקה של היום. אגב, בישראל לא קיימים מנגרובים, אבל בחצי האי סיני כן.
ולסיום ביזארי במיוחד, הכירו את לולו מקנדה. לולו שורקת דרך האף, ושברה לאחרונה שיא גינס עם שריקת האף החזקה בעולם, בעוצמה של יותר מ-44 דציבלים.
3 צפייה בגלריה
שיאנית גינס לשריקות מהאף
שיאנית גינס לשריקות מהאף
שיאנית גינס לשריקות מהאף
(צילום: ספר השיאים של גינס)
לשם ההשוואה, רמת דציבל של נשימה למשל היא 10, ושל לחישה – 20. "רעשי שכונה טיפוסית" על פי גוגל מגיעים ל-45 דציבלים. לולו הבינה שהיא יודעת לשרוק דרך האף כבר בגיל 7 והיא מחזיקה בשיא שריקת האף החזקה בעולם, לאחר שהשריקה שלה נמדדה בחדר מיוחד שעוצב עבורה. בימים אלה היא שורקת ומתאמנת כדי לשבור את השיא שלה. עובדת בונוס לסיום: הבן שלה, רק בן 5, כבר גילה את יכולת שריקת האף שלו. אולי הוא אפילו ישבור את השיא של אמו.