משרד החקלאות מתכוון לקחת 800 אלף שקל מכספי ציבור המיועדים לרווחת בעלי חיים לצורך ניסוי בתרנגולים בתעשיית הבשר.
בשנה האחרונה, אישר משרד החקלאות ללול ענק בתעשיית הבשר לכלוא תרנגולים בכלובים, שיטת החזקה שלא הייתה קיימת עד כה בישראל. לטענת המשרד, השיטה לא תאושר לשימוש גורף בתעשייה לפני שייערך ניסוי לבחינת הפגיעה ברווחת התרנגולים. בעקבות מענה לבקשת חופש מידע ששלחה עמותת "אנימלס", התברר שמשרד החקלאות מתכוון לממן את ביצוע המחקר בסכום של 800 אלף שקל למשך שנתיים, כלומר 400 אלף שקל בכל שנה. זאת מתוך תקציב שנועד להגנה על בעלי החיים (מהחלטה 833).
2 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
במענה לבקשת חופש המידע התבררו עוד פרטים על הניסוי: טרם נקבע מועד לתחילת הניסוי, והוא מתוכנן להיערך בפרק זמן של שנתיים, במהלכן הלול יעברו דרך הלול כ-6 מיליון תרנגולים (כל מחזור גידול הוא כ-35 ימים ומחזיק 280,000 תרנגולים). בינתיים, הלול ממשיך לפעול כרגיל, וזאת חרף ההתעלות שתועדה בו לפני כחודשיים.

מעל 200 מיליון תרנגולים מוחזקים מדי שנה בתעשיית הבשר בישראל בלולים סגורים ללא כלובים. התרנגולים סובלים ממניפולציות גנטיות, מנכויות, מצפיפות, זוהמה ועוד. אבל, בשונה מהתרנגולות בתעשיית הביצים, התרנגולים בתעשיית הבשר לא מוחזקים בכלובים, ויש להם אפשרות לממש מעט התנהגויות טבעיות – ללכת, למתוח איברים, לדרוך על הקרקע ולנבור בה. התוכנית של משרד החקלאות מאיימת להגביל עוד יותר את יכולתם לנוע ולמנוע מהם לחלוטין גישה לקרקע.
לדברי אנימלס, החלטת משרד החקלאות לא רק שמהווה פגיעה קשה בתרנגולים שאינה מתיישבת עם חוק צער בעלי חיים, אלא גם נעשתה בניגוד לכללי מנהל תקין. לאחר פניות רבות של העמותה אל משרד החקלאות בהן נתבקש כי לא תתקבל החלטה לאשר אכלוס של לולי כלובים מבלי שינתן לעמותה הזדמנות לטעון נגד ההחלטה, נתקבל לבסוף מענה לפיו לא יינתן אישור לאכלוס לולי כלובים טרם עריכת ניסוי לבחינת רווחתם של התרנגולים.
2 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
למרות התחייבות זו, התגלה לעמותה כי משרד החקלאות החליט לאשר אכלוס של לול כלובים, מהלך שלדברי העמותה היווה הטעיה ויצירת עובדות בשטח על ידי הדרג הפקידותי שמשנות מדיניות שלא כדין.
תגובת משרד החקלאות: "משרד החקלאות ופיתוח הכפר הקצה תקציב למחקר שיבחן את שיטות גידול הפטם בארץ לצורך בחינת גידול פטמים בכלובים, כיוון שחסר מידע מקצועי בנושא, ולשם גיבוש המדיניות בהקשר זה. מדובר בשיטת גידול חדשה, וניתן למצוא לולים דומים הקיימים בהולנד, הונגריה וגרמניה. המשרד מבקש לבחון האם השיטה החדשה תביא עמה יתרונות בהיבטי רווחת העוף. התקציב לשם מטרה זו מוערך בכ-1.6 מיליון שקל, כאשר 400 אלף שקל לשנה מתוכו ימומנו מתוך התקציב של החלטת הממשלה (מס' 833), והוא יחל עם חתימת ההסכם לביצועו".
מעמותת אנימלס נמסר: "בלתי נסבל שמשרד החקלאות מתכוון לקחת כסף שמיועד להגנה על בעלי חיים כדי לממן התעללות בהם, כאילו שצריך להוכיח מה שברור לכל ילד בן 3 – שלכלוא בעל חיים בכלוב זו התעללות. ברור שזה תירוץ לתת ללול הזה לפעול ולכלוא 280 אלף תרנגולים בכלובים בכל רגע, בלי יכולת לממש אף התנהגות טבעית, ולגזור עליהם חיים שלמים של אומללות וסבל בלתי פוסקים. בזמן ששר החקלאות מצהיר שצריך להפסיק לכלוא תרנגולות בכלובים בתעשיית הביצים, הוא נותן לפקידים שלו לכלוא תרנגולים בתעשיית הבשר. אנחנו קוראים לשר להתערב בדחיפות ולהפסיק את הטירוף הזה".
לאתר הקמפיין נגד אכלוס תרנגולים לבשר בלול כלובים לחצו כאן