עמודי החשמל הגדולים במכתש רמון יוסרו, אך לא באופן מיידי: שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הנחה היום (ה') את חברת החשמל וחברת ניהול המערכת להטמין את קווי המתח העליון במכתש רמון באדמה ולהסיר את עמודי החשמל הגבוהים בהקדם, מיד עם קבלת האישורים הנדרשים מגופי התכנון. השר שטייניץ יפעל להעמיד את התקצוב הנדרש ל
3 צפייה בגלריה
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
(צילום: שרון פישר)
14 עמודי החשמל הוצבו במסגרת תוכנית של חברת חשמל, המאפשרת הקמת קו בתחום המכתש מצפון לכביש 40, על מנת להחליף קו קיים בתוך המכתש מדרום לכביש 40 באזור רגיש. מטרת הקו היא שיפור יכולת אספקת החשמל לדרום הארץ ומתן אפשרות לקליטת אנרגיה מתחדשת לאורך הערבה. מדובר בסך הכול ב-7.5 ק"מ קו תת קרקעי ו-3 ק"מ של קווי מתח עיליים.
במכתב ששלח השר שטייניץ, נכתב בין היתר כי הוא ביקר לאחרונה באזור: "בעקבות הביקור, ולאחר שיח עם גורמי התכנון, רשות החשמל, חברת החשמל וגורמים נוספים הגעתי למסקנה כי מן הראוי לבחון את השלמת הטמנת הקו. זאת על-מנת לצמצם ולהעלים את הפגיעה בנוף, בד-בבד עם הבטחת קיומו של קו חשמל אמין ובטוח לדרום המדינה".
שר האנרגיה הוסיף כי חברת החשמל תדאג להשלמת ההטמנה בתוך 12 חודשים, מרגע שיתקבלו האישורים הנדרשים ממוסדות התכנון ותעשה כל מאמץ בכדי להקדים את לוחות הזמנים. עם השלמת ההטמנה יפורקו העמודים על-ידי החברה ויועברו מהמקום, והשטח יוחזר למצבו הטבעי. השר הדגיש את חשיבותו הרבה של הקו: "חברת החשמל האירה את עיני, כי כל עיכוב בחשמול הקו יפגע ברמת השירות לתושבי אילת וחבל איילות, המצפים מזה שנים לשיפור האמינות באספקת החשמל לאזור, יפגע כלכלית בישובים ובגורמים השונים שהשקיעו בהקמת מתקנים של אנרגיה סולארית באזור אילת-איילות, והמצפים להפעלת הקו שיאפשר להם להתחבר למערכת ולהוליך את החשמל הסולארי לאזורי הביקוש במרכז המדינה וכן, עלול לעכב את יישום יעדי הממשלה בנושא אנרגיות מתחדשות".
3 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
השר יובל שטייניץ
(צילום: אבי מועלם)
מכתש רמון, שהינו המכתש האירוזי (שמקורו כתוצאה מפעולות סחיפה ולא ממטאוריטים) הגדול בעולם, הוא חלק משמורות הטבע מצוק הצינים והר הנגב ומעליו מתנשא מרכז המבקרים מכתש רמון. נופו של המכתש, שמתפרס על אורך של כ-40 ק"מ, רוחב מרבי של כ-9 ק"מ ועומק מרבי של כ-350 מטר, נחשב לייחודי בעולם וכאחד מאתרי הטיולים הפופולריים בישראל.
הצבת עמודי החשמל, שפוגעים בנוסף, מעוררת תרעומת בקרב תיירנים ותושבי האזור, שקיוו כי הקו החדש לא יפגע בנוף. אפי פרי, תושב מצפה רמון ומדריך טיולים, אמר: "בסופו של דבר הקטע הכי יפה נהרס. אתה אמור לראות את הנוף של המכתש ובדיוק שם יש עמודים. זה המחדל החמור. לקחו את הקטע הכי יפה והרסו אותו לדיראון עולם. מבחינתנו כתושבים זה מכעיס". פרי הוסיף כי הוא ותושבי האזור גילו בדיעבד את העובדה כי בתוכנית גם קווי מתח עיליים. "זה המקום הכי גרוע לשים בו עמודי חשמל", הוא אמר עם תחילת המחאה.
3 צפייה בגלריה
מוחים ליד אחד העמודים
מוחים ליד אחד העמודים
מוחים ליד אחד העמודים
(צילום: אפי פרי)
אפי פרי, החבר בצוות המאבק המקומי, אמר בתגובה: "אנו מברכים על תמיכתו של השר שטייניץ בהטמנת הקווים. אבל כל עוד שאין לנושא מקור תקציבי ברור, אין החלטה סטטוטורית מסודרת ואין לוחות זמנים ברורים - המאבק להסרת המפגע הנורא יימשך".
בחברה להגנת הטבע אמרו: "אנחנו מברכים את השר שטייניץ על היותו קשוב לקריאה הציבורית ולמחאה שעלתה מהשטח ועל ההנחיה שלו, להטמין את הקו באדמה. עם זאת, על מנת שהטמנת העמודים גם תצא אל הפועל והקו אכן יוטמן באדמה ולא יישאר על הקרקע, החברה להגנת הטבע מצפה כי ההנחיה של השר תעוגן בהחלטת ממשלה, בהוראות סטטוטוריות מחייבות וכן בלוחות זמנים, תקצוב ותכנון מיידי".
מחברת החשמל נמסר: "כפי שחברת החשמל הבהירה, החברה תפעל להטמנת הקו ברגע שיתקבלו כל האישורים והמקור התקציבי. אנו מברכים את החלטת השר לתקצב את הפרויקט, לכשיתקבלו התכניות המאושרות העבודה תתבצע באיכות הגבוהה בה בוצעה העבודה עד כה".