2 צפייה בגלריה
כריסטופר קולומבוס
כריסטופר קולומבוס
כריסטופר קולומבוס. ידע על אמריקה לפני שגילה אותה?
ניתוח חדש של כתבים עתיקים חושף: תושבי גנואה ידעו על קיומה של צפון אמריקה יותר מ-150 שנה לפני שבנם המוכר ביותר גילה את אמריקה. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת מילנו.
נזיר שחי במילנו כתב ב-1340 על עדות של שייטים מגנואה בנוגע ליבשת "מדהימה ומפחידה כאחד", מעבר לגרינלנד, המיושבת על ידי "ענקים עצומים". זה היה זמן רב לפני שכריסטופר קולומבוס שט לעולם החדש, ב-1492.
"בארץ הזו יש בניינים עם לוחות ענקיים, שאף אחד לא יכול לבנות פרט לענקים עצומים. יש שם גם עצים ירוקים, חיות ומספר רב של ציפורים", כתב הנזיר גלבניוס פלאמה בספר עב כרס שנקרא כרוניקה יוניברסאליס.
"התגלית המדהימה הזו היא הדיווח הידוע הראשון באזור הים התיכון על יבשת אמריקה. אם קולומבוס היה מודע למה שאותם שייטים ידעו, הדבר היה עשוי לסייע לו בשכנוע לצאת למסע", אמר לפי "ניו יורק פוסט" פאולו קייזה, מוביל המחקר באוניברסיטת מילנו.
2 צפייה בגלריה
הפלת פסל של קולומבוס בסיינט פול, מינסוטה
הפלת פסל של קולומבוס בסיינט פול, מינסוטה
הפלת פסל של קולומבוס במינסוטה. בחלק מהמדינות נחגג יום הילידים במקום יום קולומבוס
(צילום: TNS)
הסיפורים עברו דור אחר דור החל מהשייטים הוויקינגים, שהיסטוריונים אומרים שהיו הראשונים שהגיעו לצפון אמריקה, בסביבות שנת 1000. "הנורדים תיארו את המסעות, אבל עד היום לא הייתה לנו אף עדות לכך שהידע על היבשת הזו הגיע לים התיכון", הוסיף קייזה.
גלבניוס כתב ספרים בלטינית, בעיקר ספרי היסטוריה. העדות שלו חשובה לקבלת מידע על עובדות שהיו ידועות למילאנזים של אותה עת. כרוניקה יוניברסאליס היא אחת העבודות המאוחרות שלו, וייתכן שאף האחרונה.
הספר, שלא הושלם, מיועד לתאר את ההיסטוריה של העולם כולו, מ"הבריאה" ועד זמן פרסומו. מכרוניקה יוניברסאליס קיים רק עותק אחד, והוא נמכר במכירה פומבית לאספן אמריקני ב-1996 תמורת 14,950 דולר.
המחקר התפרסם במגזין המדעי "Terrae Incognitae" רגע לפני יום קולומבוס 2021, שבמדינות רבות בארצות הברית נחגג באופן אלטרנטיבי כ"יום הילידים".

ומתי הגיעו בני האדם הראשונים לאמריקה?

מחקר מדעי חדש, שפורסם בחודש שעבר, חשף את מה שהן כפי הנראה עקבות האדם העתיקות ביותר שהתגלו עד כה בצפון אמריקה. המחקר נערך בפארק הלאומי וייט סנדס במדינת ניו מקסיקו שבארצות הברית, ולפי המגזין המדעי Science, החוקרים מתארכים אותן ללפני בין 21,130 שנים ל-22,800 שנים.

העקבות היו קבורות תחת שכבות של אדמה בפארק הלאומי, ונמצאו בשנת 2009, בקרקעית אגם שהתייבש. החוקרים קבעו כי תריסר העקבות שנמצאו שייכות לכמה בני אדם, מרביתם ילדים ונערים. המדענים מהמכון הגאולוגי האמריקני ניתחו זרעים שהתגלו לצד העקבות כדי לחשב את גילן. "ידענו שהעקבות עתיקות, אבל לא יכולנו לתארך אותן לפני שגילינו עליהן כמה זרעים", אמר דיוויד בוסטוס, מנהל המחקר המדעי בפארק.
הממצאים עשויים לשפוך אור על תעלומה שמסקרנת את החוקרים כבר זמן רב: מתי הגיעו בני האדם הראשונים ליבשת אמריקה? רוב החוקרים סבורים כי ההגירה בעת העתיקה נעשתה דרך היבשה, מאסיה לאלסקה, דרך מצר ברינג. ים ברינג הוא ים רדוד יחסית, ועד לפני 11 אלף שנים בעלי חיים ואף אנשים היו יכולים לחצות אותו. מאז גובה המים עלה, וכף הנסיך מוויילס הוא השריד האחרון של הגשר היבשתי.
עד כה, העדויות הקדמוניות ביותר להופעת בני אדם ביבשת אמריקה היו מלפני 11 עד 13 אלף שנה. זאת, לאחר שנמצאו בצפון אמריקה חניתות אבן מאותה תקופה שמקושרות לתרבות קלוביס - תרבות אינדיאנית פרה-היסטורית.