המוסדות להשכלה גבוהה בארץ הודיעו כי לא יפתחו את שנת הלימודים לפני 24 בדצמבר. לפני פתיחת הסמסטר, תינתן הודעה מקדימה של שבועיים, שיוקדשו להתארגנות לחזרה לשגרה ולמסלול האקדמי ובסיומם יחלו הלימודים. בזמן שרבבות סטודנטים וסטודנטיות נמצאים בדרום, וחלקם ברצועת עזה, יוצאות האוניברסיטאות לסייע לאותם חיילי מילואים. רשימה חלקית.

מלגות לסטודנטים שגויסו למילואים בצו 8 באוניברסיטת ת"א

אוניברסיטת תל אביב תעניק מלגות בסך מלגה בסך 2,000 עד 9,000 שקלים לסטודנטים שגויסו למילואים בצו 8.
מאז פרוץ המלחמה מעל ל-6,000 סטודנטים וסטודנטיות באוניברסיטת תל אביב גויסו למילואים בצו 8. כעת האוניברסיטה הודיעה כי סטודנטים אלו יקבלו אלפי שקלים, בהתאם לצרכים, ולאופי ואורך השירות. המלגות יינתנו לסטודנטים כהוקרה על שירותם, ומתוך הבנה כי אלו בהמשך יצטרכו להתפנות יותר ללימודים ויתקשו להקדיש מזמנם לעבודה במקביל.
מיד לאחר פתיחת המלחמה האוניברסיטה הודיעה על פעימה ראשונה שכללה מתן מלגה מיידית בסך 1,000 שקלים לכל סטודנט וסטודנטית שגוייסו למילואים בצו 8.
3 צפייה בגלריה
לוחמי חטיבת המילואים 14 השתלטו על מוצב פלסטין של ארגון הטרור חמאס
לוחמי חטיבת המילואים 14 השתלטו על מוצב פלסטין של ארגון הטרור חמאס
לוחמים במילואים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
באוניברסיטת תל אביב הוסיפו כי סטודנטים שגרים במעונות ושגוייסו למילואים יהיו בנוסף פטורים מתשלום עבור החודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר.
מעבר לכך, האוניברסיטה תעניק מלגות ייעודיות, גם לסטודנטים שאינם במילואים ואשר נקלעו לקשיים כלכליים בעקבות המלחמה וכן למי שהוא או משפחתו נפגעו באופן ישיר מהלחימה. בנוסף, האוניברסיטה גם תעניק מאות מלגות סיוע בשכר דירה לדיירי המעונות האחרים שלא גוייסו למילואים, בהתאם לתנאים סוציו-אקונומיים.
המלגות יוענקו מקרן החירום שהקימה האוניברסיטה מיד לאחר פרוץ המלחמה. הקרן ממומנת על ידי ידידי האוניברסיטה בישראל וברחבי העולם.

מענק כספי בגובה 2,000 שקלים לסטודנטים שגוייסו בצו 8 באונ' העברית

מתוך הערכה רבה לסטודנטים והסטודנטיות משרתי ומשרתות המילואים המהווים חלק בלתי נפרד מקהילת האוניברסיטה העברית, הנהלת האוניברסיטה הודיעה היום (ג') על מתן חבילת סיוע מקיפה הכוללת סיוע כספי בגובה של לפחות 2,000 שקלים ומעטפת תמיכה אישית-אקדמית כלכלית ורגשית בשווי אלפי שקלים. המענק יינתן לכל סטודנט או סטודנטית שנקרא לשירות מילואים פעיל בצו 8, החל מה- 7 באוקטובר, וגויס לשירות קרבי או עורפי למשך תקופה של שבוע לפחות.
מעבר למענק הכספי שיועבר לחשבון הבנק של הסטודנטים/יות, ובמטרה להקל על חזרתם של משרתי ומשרתות המילואים לספסל הלימודים, האוניברסיטה העברית תעניק מעטפת סיוע אקדמי מיוחדת בהתאם לצרכיו, הכוללת חונכויות פרטניות וקבוצות תגבור, הקלטה וצילום כלל השיעורים הנלמדים.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 252 ברצועת עזה ומהורדת פקודת היציאה לקרב
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 252 ברצועת עזה ומהורדת פקודת היציאה לקרב
עזבו הכול ויצאו לקרבות ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בנוסף, יסובסדו שירותי סיוע נפשי הניתן בשירות הפסיכולוגי של דיקנט הסטודנטים. במקרה של משרתי ומשרתות במילואים שהם תלמידי ותלמידות מחקר, אלה יהיו זכאים בנוסף להמשך תשלום מלגת המחקר לכל הפחות עד לסוף דצמבר. הטבות נוספות קשורות לפטור מלא משכר דירה במעונות לתקופת המילואים, לצד מלגת סיוע מיוחדת במקרים מיוחדים. במקרה של משרתי מילואים מישובים מפונים, אלה יהיו זכאים למלגת סיוע מיוחדת.
נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' אשר כהן, אמר: "אנו ממשיכים לעשות כל שניתן על מנת לסייע לכ-4,000 הסטודנטים והסטודנטיות שלנו שהתגייסו ללחימה, במטרה כי אלה ישתלבו היטב בשנת הלימודים הקרובה. האוניברסיטה העברית גאה בסטודנטים ובסטודנטיות שלנו, משרתי המילואים- על מסירותכם וגבורתכם הראויה להערצה בימים קשים אלה של לחימה, ומאחלים לשובכם הביתה בשלום!"

אוניברסיטת בן גוריון בנגב מקימה קרן סיוע לסטודנטים וסגל

אוניברסיטת בן גוריון בנגב מקימה קרן סיוע לסטודנטים ולעובדים שפונו מבתיהם, שגויסו למילואים ושנפגעו בהתקפת הטרור הרצחנית ומלחמת חרבות ברזל.
- כל סטודנט וסטודנטית שגויסו למילואים בתקופה זו יקבלו מענק של 1,200 שקלים
- סיוע ייעודי לסטודנטים שפונו מבתיהם או שנפגעו מהתקפת הטרור והלחימה
- סטודנטים וסטודנטיות אשר רשומים במעונות ומגויסים בתקופה זו למילואים יהיו זכאים להנחה בדמי המעונות בהתאם לאורך התקופה בה ישרתו
- עובדים שפונו מבתיהם יקבלו מענק סיוע מיוחד
נשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ, אמר: "באוניברסיטת בן-גוריון תמיד האמנו ב'כוחו של הביחד'. הדבר נכון ביתר שאת בתקופה הקשה הזו. בשותפות עם ידידינו ברחבי העולם, אנחנו נתמוך בחברות וחברי הקהילה שלנו, שנפגעו בהתקפה הרצחנית ושמגינים על עתידנו".

מענק לסטודנטים שגוייסו בצו 8 עבור שכר לימוד ועוד בטכניון

מוקדם יותר החודש הודיע גם הטכניון על סיוע לסטודנטים שגויסו למלחמה. בהודעה שפורסמה באתר הטכניון נכתב כי הטכניון יעמיד מענק בגובה 6,000 שקלים לכל משרתות ומשרתי המילואים, אשר הינם סטודנטים מן המניין בטכניון לתואר ראשון או תארים מתקדמים, לטובת תשלומי שכר לימוד, שכר דירה במעונות הטכניון ותשלומים נלווים לשכר הלימוד. המענק הכספי יוענק לאלו ששרתו במילואים בקריאה בצו 8 לפחות 30 ימים במצטבר החל מה-7 באוקטובר ועד מועד פתיחת הסמסטר.
“2,500 סטודנטים וסטודנטיות מהטכניון עזבו הכול והתגייסו למערכה בצו 8, כדי להבטיח את זכותנו לחיי ביטחון ושלווה בארץ הזו”, אמר נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. “חשוב שכל אחד ואחת מהם יידעו שכל בית הטכניון מגויס ורתום עבורם. למענם הקמנו יחד עם ידידי הטכניון בארץ ובעולם קרן סיוע מיוחדת, והיום הודענו שכל אחד ואחת מהם יקבל מענק מיידי של 6,000 שקלים. סיוע זה, שמצטרף לשורה של צעדי תמיכה שכבר נקטנו, יספק להם מעטפת כלכלית וקצת שקט בימים סוערים אלה. גם מהבחינה האקדמית אנחנו נערכים כדי להקל ככל הניתן על שובם ללימודים בקמפוס. אנו גאים בכם מאוד, משרתי המילואים, סומכים עליכם ומייחלים לשובכם הביתה בשלום".

מלגת לימודים לסטודנטים שגוייסו בצו 8 באוניברסיטת חיפה

גם אוניברסיטת חיפה הודיעה לאחרונה כי תעניק מלגת לימודים של 2,000 שקלים לסטודנטים וסטודנטיות שהתגייסו בצו 8 לשירות מילואים, במטרה לסייע להם ולהוריד עד כמה שניתן את החששות הכלכליים לתקופה הקרובה. התרומה היא פרי קרן חירום מיוחדת שהקימה האוניברסיטה והתרומות הגיעו מידידי האוניברסיטה ואוהבי ישראל בארץ ובעולם. מאמצי הגיוס לקרן ממשיכים כל הזמן והמטרה היא להמשיך ולהגדיל את המענקים שעוד יחולקו לחיילי וחיילות המילואים של האוניברסיטה.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מאימוני גדודי אוגדת מילואים וחלוקת אפודים קרמיים
תיעוד מאימוני גדודי אוגדת מילואים וחלוקת אפודים קרמיים
אימון של גדוד מילואים
(צילום: דובר צה"ל)
"למדינת ישראל יש חוב גדול לחיילי וחיילות המילואים שלנו, שעזבו הכל והתגייסו כדי להגן על המדינה. זה המעט שאנחנו יכולים לעשות למענם. זה גם מחמם את הלב לראות איך ידידי האוניברסיטה ואוהבי ישראל בכל העולם נרתמו במהירות ובמסירות כדי לסייע לחיילים והחיילות שלנו. לאור ההיענות הרבה של התורמים, אני מאמין שנוכל עוד להגדיל את הסכום בשבועות הקרובים", אמר נשיא האוניברסיטה פרופ' רון רובין.
בנוסף למענק הכספי, אוניברסיטת חיפה הודיעה כי היא מספקת כבר כעת סיוע פסיכולוגי ונפשי למשרתי המילואים וחלק מהכספים שנאספים בקרן החירום יועברו כדי לתגבר את המערך הפסיכולוגי כך שיוכל לספק מענה שוטף לסטודנטים והסטודנטיות שישובו ללימודים בתום המלחמה.

קרן חירום לחיילי מילואים שגוייסו בצו 8 באוניברסיטת בר-אילן

אוניברסיטת בר-אילן הודיעה כי הנהלה האוניברסיטה החליטה להעמיד קרן חירום בסך 16 מיליון שקלים. 12 מיליון שקלים מכספי הקרן הוקצו למתן הטבות ומלגות לסטודנטיות ולסטודנטים מגויסים, והסכום הנותר יועד לצורך הקמתם של כ-10 מיזמים למען הקהילה.
בהודעת האוניברסיטה נכתב כי "עד כה, סטודנטים וסטודנטיות הגרים במעונות וגויסו בצו 8 קיבלו מלגת דיור. כעת, באמצעות הקרן שהוקמה האוניברסיטה תעניק 5,000-1,000 שקלים לכל סטודנט וסטודנטית בחזית במטרה לאפשר חזרה קלה יותר לספסל הלימודים בתום הקרבות. הסכום כולל מלגות דיור ושכר לימוד, תמיכה נפשית ושעות תרגול נוספות במהלך שנת הלימודים האקדמית".