טמפרטורות פני הים של האוקיינוסים בעולם טיפסו החודש לשיאים חדשים ובמהירות חסרת תקדים - 42 ימים בלבד. כך עולה ממידע שנאסף על ידי מנהל האוקיינוסים ואטמוספירה של ארצות הברית (NOAA). מדובר בתופעה שהחוקרים טרם הצליחו להסביר.
פרופ' מייק מרדית' מהסקר האנטארקטי הבריטי אמר ל"גארדיאן" כי "העלייה בטמפרטורות "גורמת למדענים לגרד בראשם. העובדה שהאוקיינוס מתחמם כמו שהוא היא הפתעה אמיתית, ומדאיגה מאוד. זה יכול להיות שיא קיצוני קצר מועד, או שזה יכול להיות התחלה של משהו הרבה יותר רציני".
4 צפייה בגלריה
המסת קרחונים כתוצאה ממשבר האקלים
המסת קרחונים כתוצאה ממשבר האקלים
קרחונים
(צילום: Shutterstock)
בנוסף לכך, חוקרים חוזים כי בקיץ הקרוב תשוב תופעה אקלימית בשם "אל ניניו" - אירוע מחזורי שבו רוחות הנושבות מערבה לאורך קו המשווה מאטות, מים חמים נדחפים מזרחה, ומתרחשת עלייה של הטמפרטורות על פני השטח של האוקיינוס. השנה החמה ביותר שתועדה עד כה הייתה 2016, אז אירע גם "אל ניניו" חזק במיוחד.
הופעת ה-"אל ניניו" בנוסף לעלייה הבלתי צפויה בטמפרטורות גורמת לחוקרים לחשוש מכך שהטמפרטורה בעולם יגיעו לרמה חדשה ומדאיגה עוד יותר עד סוף השנה הבאה.
4 צפייה בגלריה
עלייה בטמפרטורת הים בעולם (הקו השחור מייצג את 2023)
עלייה בטמפרטורת הים בעולם (הקו השחור מייצג את 2023)
טמפרטורה ממוצעת של פני הים של האוקיינוסים בעולם (הקו השחור מייצג את 2023)
(קרדיט: מתוך https://climatereanalyzer.org/clim/sst_daily/)
ד"ר פרדריקה אוטו, מרצה בכירה באיפריאל קולג' שבלונדון, אמרה ל"סקיי ניוז" כי השפעות "אל ניניו" צפויות להחמיר את השפעות משבר האקלים על מדינות שכבר חוות קשיים. "אם אל ניניו אכן יתפתח, ישנו סיכוי טוב ששנת 2023 תהיה אפילו יותר חמה מ-2016 – אם מתחשבים בכך שהעולם ממשיך להתחמם ובני האדם ממשיכים לשרוף דלקי מאובנים".
4 צפייה בגלריה
דגים באוקיינוס
דגים באוקיינוס
התחממות האוקיינוסים עלולה לפגוע במערכות הימיות. דגים באוקיינוס
(צילום: AP)
אוקיינוסים חמים יותר הורגים יצורים חיים ימיים, מובילים לאירועי מזג אוויר קיצוניים ומעלים את פני הים. הם גם גורמים לכך שהאוקיינוס פחות יעיל בספיחת גזי חממה.
בתוך כך, מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר הדגיש התפתחות מדאיגה נוספת: ב-15 השנים האחרונות, כדור הארץ אגר כמות חום כמעט זהה כפי שהוא צבר ב-45 הקודמות לכן, כאשר רוב האנרגיה הנוספת נכנסת לאוקיינוסים. יש לכך השלכות בעולם האמיתי - לא רק שהטמפרטורה הכוללת של האוקיינוסים הגיעה לשיא חדש באפריל השנה, באזורים מסוימים ההבדל מהטווח הארוך היה משמעותי.
4 צפייה בגלריה
חיים ימיים באוקיינוס
חיים ימיים באוקיינוס
חיים ימיים באוקיינוס
(צילום: AP)
בחודש מרץ האחרון, הטמפרטורות של פני הים בחוף המזרחי של צפון אמריקה היו גבוהות ב-13.6 מעלות לעומת הממוצע של שנים 1981 - 2011.
"זה עדיין לא מבוסס היטב, מדוע מתרחש שינוי כה מהיר, ושינוי כה עצום", אמרה קרינה פון שוקמן, המחברת הראשית של המחקר החדש ואוקיאנוגרפית בקבוצת המחקר Mercator Ocean International. לדבריה, "הכפלנו את החום במערכת האקלים ב-15 השנים האחרונות, אני לא רוצה להגיד שזה שינוי אקלים, או שונות טבעית או תערובת של שניהם, אנחנו עדיין לא יודעים. אבל אנחנו כן רואים את השינוי הזה".